Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Anthraciet
Ik geloof dat ik het wat de katten betreft maar op geef  :-X
Van het weekend nog lamsvlees geprobeerd, wat ze niet wilden eten en zelfs de pro-barfers met lange tanden probeerden... daarna stukjes kipkarkas geprobeerd, nou zelfs als ik het vlees er vanaf haalde wilden ze het nog niet ::)
En nu had ik een gemengd gehakt van Herby voorgezet en kreeg ik dodelijke blikken :-\
Geen van allen wilde het eten..... zelfs niet gemengd met blikvoer.

Krijg echt het idee dat ik ze er geen plezier mee doe, dus denk dat ik het voor nu in ieder geval maar even staak. Misschien dat ik nog een keer een poging waag, maar nu denk ik maar even niet :-X
Door flin
Anthraciet schreef: Krijg echt het idee dat ik ze er geen plezier mee doe, dus denk dat ik het voor nu in ieder geval maar even staak.
kom op! ;)

gewoon weer even een stapje terug doen, dan zal je zien dat je over een poosje weer een stapje verder bent, dan waar je nu wilt eindigen

maak je niet druk, stapje voor stapje en ze komen er heus!

er wandelt hier ook zo'n muts,
die ik af en toe zó, met z'n vreten en al, zou willen ....( :-[)
(neeeh, dat doe ik niet)
gewoon stug blijven aanbieden, netzolang totdat de euro valt...
Door Linneke
Pfoe ik weet nog dat ik de katten (3) begon over te zetten op vers, nu 3/4 jaar geleden. De een wilde dit niet eten, de andere dat niet. Hopeloos werd ik ervan. Bang ook dat ze niet alles binnen zouden krijgen wat ze moesten hebben. Ik heb toen een gehaktmolen gekocht en heb toen zelf kvv gemaakt in de goede verhoudingen voor de kat. Dit kregen ze dan 1 keer per dag zodat ik zeker wist dat ze genoeg voedingsstoffen binnen kregen..dit vonden ze gelukkig ook allemaal lekker.

Nu eten ze ondertussen alles zonder moeite en gezeur op. Ze vinden het zelfs lekker  :D . 1 kat is nog steeds niet gek op orgaantjes, maar als ik er even kokent water op giet eet ze het zonder morren op. Dit vind ik een goede compromie.

Ik zou als ik jouw was echt proberen om vol te houden. Hier heeft het toen ook enorm geholpen toen ik definitief geen brok of blik meer gaf. Succes!
Door Anthraciet
Ik heb er alleen 1 bij zitten die echt nog helemaal niets van wat ik aangeboden heb heeft gegeten, zelfs het rundergehakt niet, wat bijna iedereen wel at :-\
Het gehakt van Herby heb ik eigenlijk speciaal voor de katten gekocht zodat ze toch min of meer kompleet eten zouden krijgen, maar ze vonden het 2x niks en liepen demonstratief weg bij de bakjes, zelfs mijn kitten, die helemaal gek is van rundergehakt trok er de neus bij op en ging klaaglijk zitten mauwen.

Ik vermoed dus dat een gehaktmolen mijn probleem niet oplost... heb wel zitten denken om cb of bibi te proberen, maar hoor van verschillende kanten dat cb door veel katten ook niet geaccepteerd wordt, en bibi kan ik niet aankomen :-\

Dit gecombineerd met enige persoonlijke omstandigheden maakt dat ik het nu even niet zie zitten dit vol te blijven houden, dan maar even een flinke stap terug en het over een langere tijd nogmaals proberen :-[
Door Mevroi Kruim
Heel jammer! Ik zou je toch adviseren om door te zetten. Heel veel katten mutsen enorm over vers en door daaraan toe te geven gaan ze beslist niet makkelijker over. Het kan helpen om te bedenken dat het voor hun eigen bestwil is, uiteindelijk gun je ze toch geen blaasgruis, nierfalen en/of diabetes denk ik zo.
Door maddoc
mocht je het nog weer gaan proberen dit is zoals het mij vergaan is tot nu toe (en je hebt idd een heel lange adem nodig); een vd 8 katten begon uit de bak vd hond te jatten, dus die was geen probleem. voor de rest begon het er  een half jaar geleden mee dat het blik uit de handel ging wat het enigste was dat een vd katten at wanneer ze een slechte periode had, dus toen moest ik haar zien over te schakelen voordat de voorraad blik op was.  Raar genoeg ging het overzetten op Carnibest bij haar het makkelijkste. Bij haar heeft het denk ik ong 2 mnd geduurd voordat ze het vrijwel puur at met nog een heel klein beetje blik voor de smaak, en dan nog ong 3mnd voordat ze het helemaal puur at.  De anderen gingen en gaan een stuk moeilijker. Gewoon zo aanbieden van Carnibest, Bibi  of gewoon rauw vlees ed had bij geen van allen succes. Vandaar gekozen voor mengen door blik (eerst dus voor de rest op zoek naar een soort blik dat ze allemaal wilden eten), begonnen met echt maar 1 gram per kat door een portie blik zodat ze het niet opmerkten. Pas wanneer dat een tijdje goed gegeten werd en ze dus automatisch aan die extra smaak wenden, geprobeerd om naar 2 gr etc te gaan en als ze weigeren weer terug naar de vorige hoeveelheid. Heeft ook geen zin om ze te pushen, want het komt er net zo hard weer uit als het er in ging (als het al gegeten werd), dus ook als ze op een bepaalde concentratie vlees braakten was de oplossing terug gaan naar de laatste hoeveelheid die goed ging en dat wat langer aanhouden.
Ik leek eigenlijk niet verder te komen dan 5gr/kat/keer voor de 6 anderen totdat 11/2 wk geleden er opeens een restje Carnibest vh aanrecht verdwenen was en een dag later een vd zes zomaar een restant pure Carnibest uit het bakje vd ene begon te eten en nog een dag later een andere vd zes bij het eten klaar maken op het aanrecht ook zomaar pure Carnibest uit een bakje begon te eten.  Nu was het nog wel een brug te ver om te denken dat je dan ook uit je eigen bak pure Carnibest gaat eten, maar wel vrijwel puur met een ietsiepietsie blik voor de smaak.  Dus nu zijn er 4 vd 8 over de streep, maar dat heeft wel dan wel zes maanden geduurd! En heb ik mezelf gedwongen om dus 2 keer daags dit zo voor allemaal klaar te maken en aan te bieden anders had het nog veel langer geduurd.  De andere 4 hebben ook wat vooruitgang geboekt en zitten nu op 10gr/kat/keer door een voldoende hoeveelheid blik om het te verhullen. Ook doe ik het zo dat wanneer ze
hun portie blik met vlees op hebben dat ze dan 'beloond' worden met hun brokjes (de porties blik/vlees zijn ook niet voldoende om alleen dat te voeren) en dat weten ze, soms moet ik bij een paar de brokjes nog eerst boven op het blik/vlees leggen om ze zover te krijgen dat ze eraan beginnen.
Door maddoc
wat betreft blaasgruis en rauw, de kater die al 8mnd rauw eet had net zo goed flink veel struvietkristallen in de urine een paar weken geleden (gelukkig geen klachten).
Door Anthraciet
Ik zou op zich ook graag willen volhouden, maar als ik zelf niet stevig in mijn schoenen sta zoals op het moment het geval is, zal het volhouden en sterk blijven wrs niet gaan lukken.
Wie weet voel ik me na de kerstdagen beter/sterker en probeer ik het dan weer, maar op dit moment zal het even bij de honden blijven, die gelukkig het vers ontzettend weten te waarderen 8)

@maddoc:
Heb jij in de tijd dat je dit opgezet hebt, wel gewoon brok gevoerd? Of gaf je ze dan alleen blikvoer?
Door maddoc
ja hoor, wel gewoon brok gevoerd, maar wel wat minder.  en eerst gaf ik dit blik/vlees tussen de andere maaltijden door (omdat iemand anders ze dan de brokken al gedaan had), maar dat werkte niet goed, dan hadden ze niet genoeg stimulans (=honger) om aan het blik/vlees te beginnen.  Dus 'verboden' dat ze door iemand anders dan mij gevoerd werden, wat wel betekende dat ik 's ochtends eerder op moet om dit geheel klaar te maken (en dan ook de honden nog) en dan dus eerst de bakjes  met blik/vlees uitdelen, bij degenen die bij elkaar in een ruimte zitten blijven staan om op te letten dat degene die dat het eerste op heeft en dus erg lekker vindt niet het bij de anderen gaat jatten en dan de bus met brokjes halen (als ze die eerder horen willen ze niet meer dooreten vh blik/vlees) en dan brokjes uitdelen (eerst iets minder dan normale portie, nu het vlees meer is nog wat minder).  Ze eten nu dus 's avonds niet meer rond vijfen, want dan werk ik. Als het kan dan doe ik het voordat ik 's middags de deur uit ga, rond drieen, dat scheelt dan 's avonds weer een hoop tijd. lukt dat niet dan krijgen ze dus 's avond tussen negen en tien hun avondmaaltijd.  en dan voor het naar bed gaan op de slaapkamer een paar brokjes voor het idee, dat is bedoeld om er zeker van te zijn  dat iedereen aanwezig is en in goede doen (dat ritueel heeft al meerdere keren zijn nut bewezen)
Door koekje
ik heb ot cold turkey overgezet.
ik vond het heel eng, want ze was nog erg klein en erg licht.

verder lust ze geen natvoer, en ze at het liefst de hele dag kleine beetjes brokken.

ik heb van de ene op de andere dag de brokken weggehaald, en niet meer tevoorschijn getoverd. de cb eerst met wat tartaar vermengt (eerst veel tartaar, daarna minder).
het was cb eten of nix.

otje heeft best lang dagen gehad dat ze zeer weinig at, en nu soms nog steeds (vandaag is weer zo'n dag).
soms als ze echt niet wilt eten, dan meng ik wat kattenmelk door de cb heen. ot houdt erg van zuivel.

verder heb ik hier sien lopen, en die eet graag alles op. misschien is dat voor ot wel een stimulans geweest. ze eet iig inmiddels ook kuikentjes, en als sien het in dr hoofd haalt om het af te pakken, gromt otje er tegenwoordig bij.

mijn advies: poot stijf houden.
als ze na 24 uur er nog helemaal niets van hebben gegeten, meng dan met een beetje tartaar/blik/kattenmelk.
vreten ze dan na 12 uur (in totaal 36 uur nix eten) nog niet, geef dan maar iets wat ze wel lusten. langzaam iedere dag weer alleen vers aanbieden.
als ze weten dat ze toch wel brokjes krijgen, zijn er genoeg katten die daar dan een ruime dag op willen wachten. dat moet je dus voor zijn.
Door flin
maddoc

ik denk dat ik je motivatie om toch nog brok bij te voeren begrijp,
en eigenlijk denk ik dat dit onze angst is;
het, zeker te weten, dat de katten genoeg van alles binnenkrijgen ,..
helaas krijgen ze met de brokjes ook ongewenste stoffen binnen

en ja,
ik rammel hier ook wel eens met de vroegere brokjes bus,
( waar nu rijst in zit)) om te weten of iedereen present is, en dan krijgen ze een klein stukje kipfilet ofzo...
(en om nou met kipfilét te gaan rammelen werkt gewoon niet...) 8)
dat geluid van die brokjesbus is gewoon geconditioneerd gedrag

wat ik dus eigenlijk probeer is, om de katten de smaak/geurversterkers te laten vergeten, door die in elk geval niet meer aan te bieden;
nou lijkt 't wél zo te zijn dat hoe langer ze brok hebben gegeten, hoe langer ze er over zullen doen om dat te 'vergeten'

en om nou niet teveel van 't versvoer af te dwalen, wil ik ons 'probleemgevalletje' nog wel eens licht gebakken vlees geven,
waar hij ook verzot op is,
kwa voedingsstoffen haalt dit 't niet bij vers, (en is zeker niet compleet)
maar, 'k wil gewoon van de smaak/geurversterkers van de brokken af!
en dat kost tijd!

en eigenlijk denk ik dat't daar om draait;

als je bij jezelf nagaat;
en altijd gewent bent overal zout op te doen, dan
vindt je zonder zout alles te flauw,
en andersom, vindt je alles te zout...

wij (ons mensen, kunnen dan nog nadenken;
te véél zout, nuh, da's niet goed, moet anders...)

maar 'k vrees toch dat we in dit geval voor de katten moeten denken....

en dan dus zeggen; er komen hier geen brokken meer binnen!
Door danielle1980
het lukt nog niet zo best zie ik  ;D
ach ja gewoon rustig aan proberen vol te houden...
die van mij eten nu inmiddels wel redelijk wat...
mag wel na 1 jaar constant proberen...
maar ze eten voornamelijk brok en dat zal ook wel zo blijven gok ik  ::)
Door maddoc
deze weg bevalt mij en de katten het beste en heb ik het beste gevoel bij.  het is een kwestie van wennen aan iets wat ze nooit als eten hebben gekend en gezien en dat kost bij katten vaak veel tijd. ik heb geen haast (behalve bij een kat vanwege de beperkte voorraad) en de katten ook niet. en je ziet zoals ik schreef dat ze wanneer ze zover zijn het zelf aangeven door het opeens  beginnen te eten door te jatten van anderen.  en de een is hier veel sneller in dan de ander.
cold turkey overzetten zou hier zeker geen succes zijn en zou hier een hele hoop stress in de groep veroorzaken
waar je bij katten toch altijd mee uit moet kijken en bij de mijne helemaal. dat kan ik hier echt niet gebruiken,  dan ben ik nog verder van huis.  en hoe zat het ook al weer met de haas en de schildpad..
wat ze hier krijgen zit niet vol met smaak of geurstoffen, maar blik ruikt idd veel sterker (wat geen pre hoeft te zijn want de mijne waren ook geen fan van blikvoer).
ze zijn gewoon heel erg gewend aan een bepaalde smaak en structuur. de kat voor wie het het belangrijkste is en die alleen een smaak blik lustte, die lust nu alleen een smaak Carnibest en wil het ook niet meer eten met het oude blik erdoor heen (en ook de brokken niet meer trouwens).  dus het is niet alleen een verhaal van geur en/of smaakversterkers.
Door Chubby
Hier zijn ze heel gemakkelijk over gegaan.. Eerst al heel lang vers gegeven naast de brok, in plaats van het blikvoer-maaltje.. Later simpel de brok weggehaald..

Merk wel dat Belle altijd even voorzichtig wil proeven en er wat langer over doet om ervan overtuigd te zijn dat "dít" nou haar maaltijd is. Geef ik het in de kort daaropvolgende maaltijd weer dan herinnert ze het zich nog en valt ze ook meteen aan.. Zit er langere tijd tussen wil ze eerst weer even proeven..

Murdock die vreet alles, wat je hem ook voorzet. Volgens mij proeft hij het meeste ook nauwelijks  ::)
Door flin
ik ben 't in zoverre met je eens hoor Maddoc;
dat 't niet alleen geur /smaak is, maar ook structuur ,

en 'k vind 't super dat je , zoals ook anderen, gewoon vol blijft houden ,
begrijp dat niet verkeerd!!

en hoe iemand dat doet; zie dat je er komt!
maddoc schreef: wat ze hier krijgen zit niet vol met smaak of geurstoffen, maar blik ruikt idd veel sterker (wat geen pre hoeft te zijn want de mijne waren ook geen fan van blikvoer).
een smaak Carnibest en wil het ook niet meer eten met het oude blik erdoor heen (en ook de brokken niet meer trouwens). dus het is niet alleen een verhaal van geur en/of smaakversterkers.
persoonlijk zou ik de brok tzt toch aan de weg hebben gezet, omdat 't nix aan't huidige menu toevoegt, (en oa ingrediënten bevat,waar ze al helemaal nix mee kunnen)
maar toegegeven;'t is een hulpmiddel (als ze al verslaafd zijn) om ze wél te kunnen overtuigen om rauw te eten
dan nog; alle katten ('t zijn net mensen..) hebben een eigen voorkeur;
of dat nou geurtje 1 is of geurtje 399....
en dat kan ook weer wisselen van week tot week...
vandaar al die verschillende brokken blikken zakjes....(er zal er vast wel tenminste één in de smaak vallen)

maar eigenlijk begin ik sterk te tweifelen of katten 'smaak' hebben....
'k krijg steeds meer de indruk dat 't hoofdzakelijk om 'geur' gaat
en een beetje de textuur
(ook al omdat ze 'net iets te lang bewaard' afkeuren, zonder dat 't bedorven is)
en een fijn neusje hebben ze zeker; ze zullen zeker niet voor de honden onderdoen....

ander topic zeker?
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door