Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Angelique
Dames, dames toch. Als je zoals ik jarenlang journalist bent geweest, dan kan je echt een stuk schrijven vanuit een 'neutrale' stand. Als dat niet zou kunnen, dan had ik het vak niet uit kunnen oefenen, want als je b.v. een gemeenteraadsverslaggeving deed, dan ging het erom dat je het interessantste weergaf. Nou dat kon wel eens van iemand komen, waar je het in je vrije tijd politiek helemaal niet mee eens zou zijn.
Dus echt de hele vraag had niets met brokken te maken, ook niet om afhankelijk van jullie antwoord achteraf te zeggen: zie je wel, je kan dus best brokken voeren. Het stuk ging gewoon over leeftijd van honden vroeger en nu, en over voedsel, waarbij het hoge graangehalte in de manier van vroeger opviel. En de manier van voeren waar het over ging was: pens + brood of kopvlees met brood.
En als er iemand had geantwoord: ja, dat was een prachtig dieet en je kan je hond gerust vandaag de dag ook nog zo voeren, dan was ik echt niet gekomen van: nou dan kunnen brokken dus ook. Hoe dom denken jullie dat ik ben (afgezien van jullie mening over mensen die brokken voeren)? Op deze site via een achterdeur weer brokken propageren. Kom nou zeg.
Ik vind het zelf echt een beetje jammer, dat als jullie van iemand weten dat hij/zij brokken voert afgewisseld met een tot twee vers vlees dagen in de week, dat jullie die persoon dan zo in de brokkenhoek stoppen, dat een discussie over een onderwerp niet mogelijk is zonder die brokken van stal te halen.
Als je het nou nog 5 keer opschrijft dan ga je het waarschijnlijk zelf nog geloven. Blijkbaar denk jij ik achterlijk ben dat ik jouw "goede bedoelingen" over  het hoofd zie. Maarja ik ben dan ook geen journalist die daarom denkt alle wijsheid in pacht te hebben.

Wat is dat toch met die journalisten. ;D
Door Angelique

Hoi, en ik probeer duidelijk te maken dat er (volgens mij) een verschil zit in de granen van het brood van vroeger en de granen in de brokken. Je hebt dus granen en granen. Ik probeer daarmee ook te kijken of er een link te leggen valt waarom sommige honden vroeger stokoud werden en vandaag de dag honden steeds jonger dood lijken te gaan (ik geef toe, dat is het tegenovergestelde van wat ze op het journaal zeggen - ik geloof dan ook geen pepernoot van het statement dat honden tegenwoordig ouder worden). Niet dat dat alleen aan de granen ligt, het is een van de vele aspecten.

Groetjes, Lizzy

Lizzy, (jij leest nogal veel  ;D) heb jij ooit wel eens een echt onderzoek, o.i.d gezien over de leeftijden van vroeger (voor de brok) en nu, iets meer dan de verhalen over "de hond van mijn opa en de kat van mijn buurvrouw. Ik krijg toch ook altijd de indruk dat dit een beetje in de categorie "vroeger was alles beter" valt en dan zouden we nu een stelling  bespreken waarvan niet eens duidelijk is die nu wel of niet waar is, aangetoond dus.
Door roger
>>[quote]

Lizzy, (jij leest nogal veel  ;D) heb jij ooit wel eens een echt onderzoek, o.i.d gezien over de leeftijden van vroeger (voor de brok) en nu, iets meer dan de verhalen over "de hond van mijn opa en de kat van mijn buurvrouw.>>

Angelique, ik ben Lizzy wel niet maar je zou kunnen zeggen, ik stond er bij en eik keer er naar , bewust  vanaf het begin der vijftiger jaren.

In "the complet book of the dog" van Robert Leighton uit 1927 vind je een heel klein stukje over voeding met basis vlees.
Hij besluit (in 1927) als volgt: honden op deze wijze gevoed en gehuisvest kunnen makkelijk 13 tot 14 jaar worden zonder problemen of ongemakken.

Hij sluit zijn boek af met volgend post scriptum:

Het gaat over afscheid nemen:

"He has been faithfull and true, a real friend, and he deserves our special sympathy when overages takes him. Twenty years marks,perhaps, the extreme span of a dog's life. Fourteen is the average ".

Dat en hetgeen ikzelf ervaren heb is voor mij voldoende om dit voor waarheid aan te nemen.

Gr.
Roger.
Door Lizzy
Hoi Angelique, echt wetenschappelijke data is er niet (tenminste, ik heb niks gevonden). Maar, die dierenartsen en brokken-mensen schreeuwen ook maar wat wanneer ze zeggen "honden worden steeds ouder". Dit is NERGENS opgebaseerd en ik geloof er dus geen moer van...

Waar ik me op baseer is het volgende: Ik heb de oude boeken van Donath gelezen. Daar praat hij over gemiddelde leeftijden van 14 tot 16 jaar. Persoonlijk zie ik maar weinig honden tegenwoordig ZO oud worden. Donath beschreef in zijn boeken natuurlijk BARF. Dit geldt ook voor JdBL. Zij praat over leeftijden van Afganen (en andere grote honden) die wel 15 tot 16 jaar worden.

Verder koop ik in alle antiekwinkels en antiekbeurzen de oude hondenboekjes op. Niet alleen over allerlei verschillende rassen, maar ook algemene boekjes. In al deze hele oude boekjes, bijv. van rashonden, praat men over gemiddelde leeftijden van 14, 15 en 16 jaar. Ik heb 1 heel oud boekje waarin staat dat de gemiddelde Rottweiler 14 jaar wordt. Hoe vaak zie ik Rottweilers 14 jaar worden? Eigenlijk nooit. De gemiddelde leeftijd is moderne rasboekjes is ook bijgesteld (met een aantal jaren). Als een Rottie tegenwoordig een leeftijd van 10 jaar bereikt, mag je al niet klagen...

Deze boekjes zijn allemaal geschreven voordat de brok zijn intrede deed... Voordat alle honden plat gevaccineerd werden. Voordat we alle zielige pupjes in leven lieten...

Goed, verder heb ik goed geluisterd naar een paar hele stokoude fokkers van heel grote rassen. Er is een stokoude fokker van Ierse wolfshonden in Ierland (zullen er wel meer wezen natuurlijk) die alleen rauw vlees voert. De man viel stijl achterover toen hij jaren geleden hoorde dat een Ier hier in NL gemiddeld de leeftijd van 8 jaar bereikt terwijl die van hem gemiddeld zeker 12 jaar worden.

Verder baseer ik me op verhalen van mensen met extreem oude honden. Er zijn er een paar die 24, 25, 26 en 27 jaar oud zijn geworden. Ik geloof dat het record nu staat op 27 jaar. Twee keer raden wat deze honden eten ;D. En, twee keer raden hoevaak deze gevaccineerd zijn.

Alle bovenstaande verschijnselen vind ik raar. Ik leg absoluut niet alleen de link met de voeding. Ik denk dat de volgende punten mee zouden kunnen spelen waar het vroeger "beter" was dan nu:

1)Voeding
2)Vaccinatie
3)Fokbeleid
4)Het in leven houden van zielige pups
5)Lucht verontreiniging (uitlaten langs de weg zodat ze "fijn" auto uitlaatgassen kunnen opsnuiven)
6)Stress bij honden (tegenwoordig zijn veel honden bank-aardappels)

(Ik ben natuurlijk helemaal geen voorstander van het doodmaken van zielige puppies... Begrijp me goed! Ik ben van mening dat een individu recht heeft op leven. Maar, als ik zie dat er nu gefokt wordt met hondjes die op 3 weken op sterven na dood waren (te zwak), dan draait mijn hart wel om).

Groetjes, Lizzy
Door Lizzy
p.s., als ik op straat iemand tegen kom die zijn hond is verloren, dan is dat 9 van de 10 keer aan kanker. Vroeger gingen er natuurlijk OOK honden dood aan kanker. Misschien wisten de mensen het toen alleen niet (dat de hond kanker had).

Er zijn theorieen die suggereren dat vleeseters veel minder oud worden JUIST DOORDAT ze vleeseters zijn. Als je in de natuur kijkt, dan wordt een olifant of nijlpaard ook ouder dan een leeuw. Of het werkelijk zo IS dat dit met vleeseters te maken heeft? Ik durf het niet te zeggen...

Het kan OOK zijn dat honden tegenwoordig vaker op jonge leeftijd kanker krijgen door wat ik boven al geschreven heb (vaccinatie, voeding, stress, luchtverontreiniging).

Als ik iemand hoor blaten dat kanker tegenwoordig vaker voor komt bij honden OMDAT ze ouder worden en dus op oudere leeftijd meer kans lopen op kanker, dan krijg ik de neiging om eens flink te gaan schreeuwen! Want, de meeste honden die ik dood zie gaan aan kanker, gaan op een zeer jonge (onacceptabele) leeftijd....

Groetjes, Lizzy
Door sylvia
Dit geldt ook voor JdBL. Zij praat over leeftijden van Afganen (en andere grote honden) die wel 15 tot 16 jaar worden.
Die van mij dus ruim 15 jaar geworden  ;D
Door Angelique
Die van mij dus ruim 15 jaar geworden  ;D
Ja, mijn bouvier ook, wel  met wat ouderdomsongemakken waarvoor een ander 'm misschien wel 4 jaar eerder had laten inslapen.

Leeftijd is dus ook afhankelijk van wat de eigenaar er voor wil doen of laten.
Door oebaya
<< Zo'n ras is b.v. de .<<

Oebaya, wat is dan volgens jou de juiste voeding om zulke problemen, die eigenlijk ontstaan zijn door het feit dat men van zulk een ras iets willen maken heeft dat volgens mij meer te maken heeft met "modegrillen" dan met gezond bezig zijn met dieren, tegen te gaan ?

En ja, ik vond die voeding vroeger geweldig. Maar het bulk van wat ik zag was vlees en alles van het slachtdier dat de mens niet at verder aangevuld met de resten van de tafel , brood was hier ook bij maar die hoeveelheid beperkte zich tot wat korsten overgoten met spekvet,koffie of melk.

Gr.
Roger.
Dat het bij heel veel rassen om modegrillen gaat, ben ik volmondig met je eens Roger. Laatst ontmoette ik iemand met een jonge blonde Labrador, heel mooi beest, maar hij zou het in de showring niet maken. Daar loopt een inmiddels een heel ander type rond. De bewust jonge Labrador was van een type, dat men in de showring ouderwets zou noemen. Let op: ik vind de fokker die die Labrador had gefokt en daarbij zich niet door de mode had laten meeslepen een geweldig mens. Hij heeft naar karakter en gezondheid gekeken i.p.v. naar wat het goed zou doen in de showring.
Maar goed wat moet je voeren aan honden als een Duitse dog die gewoon veel te groot wordt. In elk geval voer met een niet te hoog eiwitgehalte. Verder een voer, dat geen of weinig gasvorming geeft i.v.m. maagtorsie. Een voer dat een geleidelijke groei bevordert i.p.v. een voer dat enorme snelle groei in de eerste maanden bevordert. Een vers vleesvoer van een excellente kwaliteit komt een heel eind in de goede richting, maar persoonlijk zou ik weer heel voorzichtig zijn met barfen bij zo'n hond.

Ja Roger, dat voer van vroeger, maar je woont in België en daar is nog steeds veel makkelijker aan vers geslachte dieren of onderdelen daarvan te komen, dan in Nederland. En dan bedoel ik ook nog dieren die niet uit de bioindustrie komen, maar van iemand die voor eigen liefhebberij een landje heeft gehuurd en wat schapen houdt. Daar kan je nog rundvlees aan de hoeve kopen, zo van het land geslacht en je diepvriezer in. Wellicht dat het in Nederland ook nog wel kan lukken, maar in de vele jaren dat ik daar heb gewoond, heb ik die plaatsen nooit kunnen ontdekken.
Door sylvia

Ja, mijn bouvier ook, wel  met wat ouderdomsongemakken waarvoor een ander 'm misschien wel 4 jaar eerder had laten inslapen.

Leeftijd is dus ook afhankelijk van wat de eigenaar er voor wil doen of laten.
die van ons is gewoon in volle vaart 15 geworden en toen vol in de rem gaan hangen en overleden,nog nooit 1 dag ziek geweest in haar leven.
Door sylvia
ja zoals hier de slager dus die de koeien hier bij de locale boeren vandaan haalt ,van koeien die nog steeds buiten mogen lopen,schijnt ook al bijzonder te zijn,en een dorp verder kun je ook eigen vee van de hoeve kopen voor in de vriezer,dus niet goed gezocht  ,want als ze er hier zijn zijn ze op meerdere plekken in nederland ook nog wel te vinden.
Door oebaya
p.s., als ik op straat iemand tegen kom die zijn hond is verloren, dan is dat 9 van de 10 keer aan kanker. Vroeger gingen er natuurlijk OOK honden dood aan kanker. Misschien wisten de mensen het toen alleen niet (dat de hond kanker had).
Dat klopt Lizzy en ik denk dat je helemaal gelijk hebt als je stelt dat ook zaken als luchtvervuiling een rol spelen. Onze huisdieren leven met ons in dezelfde vervuilde omgeving als wij. Een ander deel is gewoon de erfelijke aanleg, niet zo zeer van de hond als vleeseter, maar door het fokken. Je hoort bij bepaalde rassen nl. erg veel over leukemie, lymfklierkanker. In feit zijn dat kankers die ontstaan door een defect in het auto-immuun systeem. Inderdaad ziet het er naar uit, alleen is het wachten nog steeds op gedegen onderzoek zodat de dierenartsen ook eindelijk eens anders worden opgeleid, dat te veel medicijnen en vaccineren de knop zijn, die maken dat het defect problemen gaat geven in de vorm van kanker en andere auto-immuunziekten.
Gezonde voeding kan helpen om de kanker niet tot uiting te laten komen. Voor mensen is dat inmiddels voor bepaalde kankersoorten wel bewezen en op grond van wat ik gelezen heb, mogen we ervan uitgaan, dat dat dan ook voor andere zoogdieren geldt als honden en katten.
Door oebaya

Als je het nou nog 5 keer opschrijft dan ga je het waarschijnlijk zelf nog geloven. Blijkbaar denk jij ik achterlijk ben dat ik jouw "goede bedoelingen" over  het hoofd zie. Maarja ik ben dan ook geen journalist die daarom denkt alle wijsheid in pacht te hebben.

Wat is dat toch met die journalisten. ;D
Angelique en eigenlijk ook voor Lizzy: ik ben een direct mens en kom dus vaak hard over. Dat kan anderen irriteren, oké het zij zo.
Maar het feit, dat jullie denken, dat ik door iets aan de orde te stellen probeer de brok binnen te halen is pertinent onjuist.
In het stuk waar het allemaal mee begon, heb ik niet de bedoeling gehad om te zeggen: dit is de waarheid. Het zijn dingen die ik heb gezien, een ander heeft andere dingen gezien, daar is een discussie voor. En zo kom je tot zinnige discussies die ergens toe leiden. Niet door een ander steeds maar weer te wantrouwen, omdat hij brokken voert en dus dan wel weer de brok zal willen verdedigen.
Jullie hebben jullie keus gemaakt, ik de mijne, maar dat doet niets af aan het feit, dat je ondanks dat wel met elkaar kan blijven discussiëren over wat er wel en wat er niet in hondenvoer moet. En ik ga er dan vanuit, dat het dan in dit forum over vers voer of barf gaat en dat als ik wil discussiëren over wat er in brokken moet, dat ik dan wel een brokkenforum ga zoeken.
Door oebaya
ja zoals hier de slager dus die de koeien hier bij de locale boeren vandaan haalt ,van koeien die nog steeds buiten mogen lopen,schijnt ook al bijzonder te zijn,en een dorp verder kun je ook eigen vee van de hoeve kopen voor in de vriezer,dus niet goed gezocht  ,want als ze er hier zijn zijn ze op meerdere plekken in nederland ook nog wel te vinden.
Helaas waren de agrariërs in mijn woonomgeving tuinders met kassen vol met chemicalieën bespoten tomaten, komkommers e.d. die bovendien nog zo veel rasveredeling hadden ondergaan, dat er geen kraak of smaak meer aan het spul zat.
Door Janet
Angelique en eigenlijk ook voor Lizzy: ik ben een direct mens en kom dus vaak hard over. Dat kan anderen irriteren, oké het zij zo.
Nah, je komt niet hard over hoor. Wel irritant, zo van 'wat ik zeg is dé waarheid'. Dat geeft niet, als het jouw waarheid is, dan zij het zo. Maar probeer dan niet te vertellen dat het vroeger allemaal beter was, dat valt onder de categorie warmere zomers, koudere winters, groener gras ;D.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door