Phoe, wat een dagje zeg.... We zijn weer thuis... Ik zal proberen om van de brij in mijn hoofd een logisch verhaal te maken.....
Vanochtend wederom een zeer slechte Ikijok. Even een rondje van normaal 10 minuutjes, ruim een half uur over gedaan... Onderweg stilstaan, stramme benen, niet willen lopen, dan weer sjokken, heel sloom dus. Oorzaak bleek flink braken te zijn: gal met wit schuim. Na een hevige kots-sessie ook nog zwaar aan de diarree... Na een paar keer dunne poep was er bij Ikijok even paniek: poep aan de kont! Da's iets waar die niet tegen kan.... Na het "wassen" van zijn billen (vacht) zag hij er weer toonbaar uit en leek meteen weer op te knappen. Toen we opgehaald werden (iemand heeft ons heel lief een lift aangeboden), huppelde hij alweer heel monter in de rondte. Ook bij de internist had hij best weer babbels. Hij was open, zocht contact en trok weer flink aan de riem! Hij was weer even de Ikijok zoals we hem kennen. In de buik werd een "streng" gevoeld. Hartslag was weer goed vanmiddag. De lage hartslag kan te maken hebben met ernstige pijn in de buik, dus werd ons geadviseerd een endoscopie te maken... De mond, keel en slokdarm zagen er prima uit. De maag toont hier en daar wat gezwollen. Met de endoscoop was het niet mogelijk om vanuit de maag de darm in te gaan, maar dat kon wel met het "happertje" dat de biopten neemt. Er zijn maag- en darmbiopten genomen. En die darmbiopten waren flink bloederig. Er wordt daarom gedacht van een fikse ontsteking in de darm. Er wordt histologisch onderzoek gedaan.
Er is daarnaast nog bloed afgenomen en ik ga binnenkort nog even langs da voor ontlasting onderzoek (endoparasieten, oa. giardia). Eventueel is het nog mogelijk om op buitenlandse parasieten te testen (hij komt immers uit Italië en kan als pup mogelijk besmet zijn geraakt). Daar wacht ik nog heel even mee. Als de ontlasting voor onderzoek is afgegeven mogen we starten met metrazol.
Ikijok was vandaag dus best goed te noemen (op vanochtend na dan). Hij is goed uit de narcose gekomen. Zwieberde wat op de voetjes en is thuis als een blok in slaap gevallen.... De darmen waren flink bloederig en dat was ook goed te zien. Ik was dus al gewaarschuwd dat hij eventueel kon gaan braken met wat bloedresten erin... Tot mijn grote schrik braakte hij inderdaad. Het waren echter geen bloedresten, maar puur bloed (met stolseltjes erin). Oeps, dat was schrikken.... Dus weer contact met A'dam en eigen da opgenomen. Als het hierbij blijft is 't ok (als had de internist dit nog niet heel vaak meegemaakt), als ie weer bloed gaat braken of hij wil niet goed wakker worden, of andere bijzonderheden dan moet ik weer contact met da opnemen. We moeten hem goed in de gaten houden! Dus ik hoop maar dat het goed gaat..... Voor mij is 't nog effe spannend....
Vrijdag mag ik bellen voor uitslagen. Als er werkelijk sprake is van een ontsteking, dan is dat goed te behandelen toch? En dan ook hopen dat hij geen bloed meer gaat braken......
Ben ik 1 ding vergeten te vragen.... Hij zou eigenlijk wel wat kleins mogen eten en weer voorzichtig gaan drinken, maar is dat wel handig omdat hij bloed heeft gebraakt?
Phoe, een heel verhaal, ik hoop dat er voor jullie nog een touw aan vast te knopen is.....
Rachel.