Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Malamoods
Phoe, wat een dagje zeg.... We zijn weer thuis... Ik zal proberen om van de brij in mijn hoofd een logisch verhaal te maken.....

Vanochtend wederom een zeer slechte Ikijok. Even een rondje van normaal 10 minuutjes, ruim een half uur over gedaan... Onderweg stilstaan, stramme benen, niet willen lopen, dan weer sjokken, heel sloom dus. Oorzaak bleek flink braken te zijn: gal met wit schuim. Na een hevige kots-sessie ook nog zwaar aan de diarree... Na een paar keer dunne poep was er bij Ikijok even paniek: poep aan de kont! Da's iets waar die niet tegen kan.... Na het "wassen" van zijn billen (vacht) zag hij er weer toonbaar uit en leek meteen weer op te knappen. Toen we opgehaald werden (iemand heeft ons heel lief een lift aangeboden), huppelde hij alweer heel monter in de rondte. Ook bij de internist had hij best weer babbels. Hij was open, zocht contact en trok weer flink aan de riem! Hij was weer even de Ikijok zoals we hem kennen. In de buik werd een "streng" gevoeld. Hartslag was weer goed vanmiddag. De lage hartslag kan te maken hebben met ernstige pijn in de buik, dus werd ons geadviseerd een endoscopie te maken... De mond, keel en slokdarm zagen er prima uit. De maag toont hier en daar wat gezwollen. Met de endoscoop was het niet mogelijk om vanuit de maag de darm in te gaan, maar dat kon wel met het "happertje" dat de biopten neemt. Er zijn maag- en darmbiopten genomen. En die darmbiopten waren flink bloederig. Er wordt daarom gedacht van een fikse ontsteking in de darm. Er wordt histologisch onderzoek gedaan.
Er is daarnaast nog bloed afgenomen en ik ga binnenkort nog even langs da voor ontlasting onderzoek (endoparasieten, oa. giardia). Eventueel is het nog mogelijk om op buitenlandse parasieten te testen (hij komt immers uit Italië en kan als pup mogelijk besmet zijn geraakt). Daar wacht ik nog heel even mee. Als de ontlasting voor onderzoek is afgegeven mogen we starten met metrazol.

Ikijok was vandaag dus best goed te noemen (op vanochtend na dan). Hij is goed uit de narcose gekomen. Zwieberde wat op de voetjes en is thuis als een blok in slaap gevallen.... De darmen waren flink bloederig en dat was ook goed te zien. Ik was dus al gewaarschuwd dat hij eventueel kon gaan braken met wat bloedresten erin... Tot mijn grote schrik braakte hij inderdaad. Het waren echter geen bloedresten, maar puur bloed (met stolseltjes erin). Oeps, dat was schrikken.... Dus weer contact met A'dam en eigen da opgenomen. Als het hierbij blijft is 't ok (als had de internist dit nog niet heel vaak meegemaakt), als ie weer bloed gaat braken of hij wil niet goed wakker worden, of andere bijzonderheden dan moet ik weer contact met da opnemen. We moeten hem goed in de gaten houden! Dus ik hoop maar dat het goed gaat..... Voor mij is 't nog effe spannend....

Vrijdag mag ik bellen voor uitslagen. Als er werkelijk sprake is van een ontsteking, dan is dat goed te behandelen toch? En dan ook hopen dat hij geen bloed meer gaat braken......

Ben ik 1 ding vergeten te vragen.... Hij zou eigenlijk wel wat kleins mogen eten en weer voorzichtig gaan drinken, maar is dat wel handig omdat hij bloed heeft gebraakt?

Phoe, een heel verhaal, ik hoop dat er voor jullie nog een touw aan vast te knopen is.....

Rachel.
Door Sella
Poeh wat een verhaal zeg.  Laten we hopen dat het een infectie is en dat hij snel behandeld kan worden.
Ik zou hem alleen gekookt tot lauw afgekoeld water aanbieden. Om zijn maag rust te gunnen zou ik hem eventjes vandaag geen eten aanbieden.
Biedt ook kleine beetjes water aan zodat het geen plons is in zijn maag.
Zo een scoop erin is altijd ook wat iriterend en de biopsie kan ook nog voor wat iiritatie zorgen.
Ik heb er zelf ook altijd veel weet van als het is gebeurd en bij mij is het ter controle van.
Ikjok is nog in de diagnose fase en kan er dus best last van hebben.
Als hij wat monterder is zou je ook kunnen overwegen om van wat kip ofzo een lekkere bouillon te trekken voor hem dat is ook weer wat oppeppender en belast het systeem niet zwaar.
Sterkte met je ventje.
Door Fido
Geef maar ff geen eten Rachel, als Ikijok weer gaat braken is het belangrijk of het weer bloed is met stolsels. Als er voeding doorheen zit is dat minder/niet goed te zien. In dit geval is het namelijk heel belangrijk wel of geen stolsels!

Water moet natuurlijk wel ;)
Door me and my boys
jeetje meid wat een toestand!
Ik hoop voor jouw en ikijok dat het snel allemaal opknapt.
weet niet zoveel te zeggen alleen maar dat ik aan jullie denk en dat ik hoop dat er heel snel verbetering in komt!
heel veel sterkte :-* :-*
ellen
Door Mevroi Kruim
Jeetje Rachel, wat een verhaal weer  :o
Stilletjes hoop ik dat het idd een mag-darmontsteking is want dan weet je tenminste wat er aan de hand is en kun je gaan werken aan de genezing.
Door Malamoods
Fido schreef: Geef maar ff geen eten Rachel, als Ikijok weer gaat braken is het belangrijk of het weer bloed is met stolsels. Als er voeding doorheen zit is dat minder/niet goed te zien. In dit geval is het namelijk heel belangrijk wel of geen stolsels!

Water moet natuurlijk wel ;)

Prima, ik geef hem even niets..... Straks even wat water proberen, gewoon kleine slokjes... Hij ligt nog aardig voor pampus. Komt in actie als ik 't vraag, maar liever niet....

Rachel.
Door Malamoods
Als 't nu alleen gewoon een doodordinaire darmonsteking is, dan is dat volgens mij goed te behandelen, toch? Dat zou al een hele opluchting zijn...

Rachel.
Door pallas
Heftig zeg.
Ik hoop dat het dan een infectie is en hij snel behandeld kan worden.
Idd eventjes nog maar geen vlees. Water evt. met wat yoghurt kan wel :)
heel veel sterkte met het ventje :-*
Door Malamoods
Sella schreef: Poeh wat een verhaal zeg.  Laten we hopen dat het een infectie is en dat hij snel behandeld kan worden.
Ik zou hem alleen gekookt tot lauw afgekoeld water aanbieden. Om zijn maag rust te gunnen zou ik hem eventjes vandaag geen eten aanbieden.
Biedt ook kleine beetjes water aan zodat het geen plons is in zijn maag.
Zo een scoop erin is altijd ook wat iriterend en de biopsie kan ook nog voor wat iiritatie zorgen.
Ik heb er zelf ook altijd veel weet van als het is gebeurd en bij mij is het ter controle van.
Ikjok is nog in de diagnose fase en kan er dus best last van hebben.
Als hij wat monterder is zou je ook kunnen overwegen om van wat kip ofzo een lekkere bouillon te trekken voor hem dat is ook weer wat oppeppender en belast het systeem niet zwaar.
Sterkte met je ventje.
Ja, ik heb al vaker een bioptie bij mijn hond laten doen... Ben toen met Randy en Lex ook in A'dam geweest en die hebben beiden ook een bioptie gekregen. Lex maag/darmkanaal zag eruit als een maanlandshap. Ikijok's binnenkant zag er wat dat betreft beter uit, maar je zag gewoon veel meer bloed... Bij Lex konden we ook in de darmen kijken, dat is bij Ikijok niet gelukt. De internist zag wel dat de darmen erg boedde, dus wilde hij ook niets gaan forceren, omdat hij bang was het dan alleen nog erger te maken....

Rachel.
Door Fido
pallas schreef: Heftig zeg.
Ik hoop dat het dan een infectie is en hij snel behandeld kan worden.
Idd eventjes nog maar geen vlees. Water evt. met wat yoghurt kan wel :)
heel veel sterkte met het ventje :-*
Nee, alleen water. Wat ik al geschreven heb; het is heeeeeeel belangrijk om te weten, als hij gaat braken, hoe het eruit ziet. Puur dus zonder toevoegingen!!!!!!!!!
Aan de hand van dit eventuele braaksel moeten wij handelen ;)
Door pallas
Fido schreef: Nee, alleen water. Wat ik al geschreven heb; het is heeeeeeel belangrijk om te weten, als hij gaat braken, hoe het eruit ziet. Puur dus zonder toevoegingen!!!!!!!!!
Aan de hand van dit eventuele braaksel moeten wij handelen ;)
excuses voor het verkeerde advies.
Door van de Berner beren...
Ik heb heel het toppic daarnet doorgelezen... wat een verhaal... cq voorgeschiedenis met onderliggend leed... Ik kan me je ongerustheid goed voorstellen !!!
Je verslag is niks niet warrig, juist heel verhelderend... en al hebben ze je ongerustheid (nog) niet geheel weg kunnen nemen... ik hoop voor jullie saam dat de diagnose juist is, de therapie goed aanslaat en Ikijok gauw weer helemaal de oude is !!!

Tips qua (lichtverteerbare) maaltijden, laat ik aan degene over die daar verstand van hebben...
Sterkte !!!

Anje... Betje, Joppe & Rosje
Door Anthraciet
Jeetje meid, dat is nogal wat!
Ik duim als een bezetene door dat het een ontsteking blijkt te zijn, ik ga er van uit dat dat goed te behandelen is.

Sterkte voor jullie beiden!
Door Dian
Tjonge, wat een verhaal weer. Ik hoop echt dat het allemaal mee gaat vallen. Een hele dikke knuffel voor Ikijok en sterkte voor jullie :bigarmhug: :bigarmhug:
Door Fido
pallas schreef: excuses voor het verkeerde advies.
Geeft niet ;) Yoghurt kan bijna altijd wel gegeven worden en honden vinden het vaak ook lekker. Ik hoop dat Ikijok morgen aan de yoghurt kan :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door