Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door janHS
#876015
Hallo allemaal,

Helemaal kakelvers hier op barfplaats ben ik. Heb sinds 2 weken een labradorpup die nu nog op de brokken zit maar die ik voor een deel op KVV en BARF wil zetten. Nu heb ik door een foute levering i.p.v. kippennekken, kippenkarkassen gekregen (biologisch). Had me helemaal op de kippennekken gefocust om daar mee te beginnen maar is een kippenkarkas ook een optie? Ik vind het er maar gevaarlijk uitzien met al die rare botjes (vast een opmerking van een groentje).
De pup is heel erg gulzig (heeft ook regelmatig wat dunne ontlasting) voor wat betreft zijn brokken dus ik ben bang dat ie alles in een keer wil opvreten.
Heb ook lamsribben gekregen die prachtig flexibel zijn, zou ik daar dan mee kunnen beginnen of toch maar kippennekken.
Ik ga hem eerst wennen aan KVV vanaf volgende week en dan wil ik die week erop eens een beetje BARF proberen erbij.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Groetjes,
Janny
Door Linneke
#876044
Hoi Janny,

Hartelijk gefeliciteerd met je nieuwe pup. Heel veel plezier met hem/haar?!Hoe heet hij/zij??

Ik denk dat je er zeker goed aan doet om de pup eerst een paar dagen kvv te voeren en hem dan langzaam te wennen aan barfartikelen. Niet beginnen met de lamsribben hoor!!! Zeer zeker eerst met zachtere botten beginnen, zoals je bijv. al aangaf kippennekken. Hoe ziet het kipkarkas eruit welke je hebt gekregen..is het een borstdeel of een deel van de rug? Dit maakt vaak nogal wat uit in hardheid. Is het een borstdeel dan zou ik het wel aandurven om een pup dit te geven(eventueel zelf even vast blijven houden om te zien hoe hij erop kauwt...of even bewerken met een hamer).

Andere hier op het forum hebben vast nog veel meer tips voor je.

Succes!
Door Lizzy
#876058
Gefeliciteerd met je pup! Verstandig, dat je je pup van de brokken afhaalt. Biologische kipkarkassen zijn over het algemeen ietsjes harder dan niet biologische (de biologische kip is ook iets ouder als ie geslacht wordt dan de niet biologische kip). Wat ik zou doen: ik zou bij de Lidl diepvrieszakken halen. Dat zijn van die heerlijke stevige plastic zakken. Daar zou ik zo'n karkas in doen en dan zou ik er echt flink met een hamertje op los rammen (buiten. Op een hakblok of stevige snijplank). En dat zou ik aan pupsel geven. En dan kun je eerst wat vlees geven, zodat de ergste schrokhonger over is en dan daarachter aan het gemepte karkas.

Ik zou zelf dus ook nog even niet aan lamsribben beginnen. Laat die maar liggen voor als de pup wat ouder is. Ten eerste moet pupsel nog wennen aan het verteren van bot. Ten tweede moet pupsel nog netjes leren eten. En geef echt absoluut GEEN enkele ribben aan je hond! Toen Linga, mijn hond, 14 weken was, slikte zij een lamsrib in 1 keer in. Een enkele rib van 21 cm zat dus in mijn pup die zelf niet veel langer was dan het bot.... Gelukkig is het allemaal goed afgelopen, zonder operatie (ze kotste een dag later het bot in 1 keer uit) maar het had anders af kunnen lopen....
Door Fynn
#876071
Hoi

Wij hebben nu een pup die inmiddels 6,5 maand is.
Onze 2 andere staan op kvv en barf.
Dus de pup met 10 weken gelijk op kvv,maar wat schrokte hij zeg.
Was bang dat de andere het op zouden eten of zo.
We hebben een aantal keren kippenekken geprobeerd en vast gehouden maar hij kauwde amper en rukte het uit mijn handen en schrokte het naar binnen.
Toen zijn we het met een bijl eerst fijn gaan slaan en daarna hebben we het gegeven.
Toen hij zo'n 4 maanden was hadden we een keer fazant karkas en die hebben we heel gegeven en vanaf die tijd kauwd hij de botten fijn .

Groetjes en veelplezier met je pup.
Rian,Ijuba,Fynn en Asani
Door janHS
#876160
Hallo allemaal,

Mijn pup heeft Diesel. Een blonde labradorreu. Gaat erg goed met hem.

Mijn vorige hond was ook een blonde labrador. Die hebben we uit het asiel gehaald toen hij 8 jaar oud was. Een hond met veel problemen zowel lichamelijk, geestelijk (verminkte zichzelf uit stress) als gedrag. Door de dierenarts aldaar opgegeven en rijp voor de spuit. We hebben hem net op tijd gered.
Een van de eerste dingen wat we hebben gedaan was hem overzetten van brokken (die hij als een gek naar binnen schrokte)  op KVV en later ook wat BARF. Samen met gedragstherapie en liefdevolle training veranderde hij langerzamerhand in de hond die wij wensten. Begin juni hebben wij hem in moeten laten slapen op 12-jarige leeftijd na een beroerte. Heel verdrietige periode gehad daarna en af en toe nog steeds ondanks ons pupje. Wat natuurlijk weer veel plezier meebrengt.

Die kippenkarkassen zijn rondom dus compleet. Dus goed kapot meppen kan ook.

Ik wilde bij Herby bestellen maar die had een klantenstop. Dus daar kan ik pas begin januari bestellen. Wie heeft er trouwens ervaring met de vleesmixen van Herby? En zo ben ik uitgeweken naar mijn eigen biologische slager. Maar die snapte het volgens mij niet helemaal.
Met welke leeftijd zou ik wel lamsribben kunnen gaan geven?

Groetjes,
Janny
Door roefus
#876223
janHS schreef: Hallo allemaal,

Mijn pup heeft Diesel. Een blonde labradorreu. Gaat erg goed met hem.

Mijn vorige hond was ook een blonde labrador. Die hebben we uit het asiel gehaald toen hij 8 jaar oud was. Een hond met veel problemen zowel lichamelijk, geestelijk (verminkte zichzelf uit stress) als gedrag. Door de dierenarts aldaar opgegeven en rijp voor de spuit. We hebben hem net op tijd gered.
Een van de eerste dingen wat we hebben gedaan was hem overzetten van brokken (die hij als een gek naar binnen schrokte)  op KVV en later ook wat BARF. Samen met gedragstherapie en liefdevolle training veranderde hij langerzamerhand in de hond die wij wensten. Begin juni hebben wij hem in moeten laten slapen op 12-jarige leeftijd na een beroerte. Heel verdrietige periode gehad daarna en af en toe nog steeds ondanks ons pupje. Wat natuurlijk weer veel plezier meebrengt.

Die kippenkarkassen zijn rondom dus compleet. Dus goed kapot meppen kan ook.

Ik wilde bij Herby bestellen maar die had een klantenstop. Dus daar kan ik pas begin januari bestellen. Wie heeft er trouwens ervaring met de vleesmixen van Herby? En zo ben ik uitgeweken naar mijn eigen biologische slager. Maar die snapte het volgens mij niet helemaal.
Met welke leeftijd zou ik wel lamsribben kunnen gaan geven?

Groetjes,
Janny

Wat goed van je dat je die 8-jarige Labrador nog zo'n mooi stuk leven hebt gegeven  :)
Kan me voorstellen dat je soms best nog wel eens verdrietig bent, om het gemis.

Je moet vleesbotten wat opbouwen, zodat je pup rustig alles kan 'leren' verteren.
Dat voorkomt meestal problemen.
Dus, vaak zijn kippennekken goeie beginnersbotten, vleugeltjes gaan ook goed. Desnoods 'n keer met een hamer erop meppen (plastic zakje erom tegen het spetteren  ;)).
Als dat goed gaat, dan kunnen die bevleesde karkasjes ook wel, liefst (zeker in het begin) met wat extra spiervlees erbij om de boel goed in te pakken.

Als alles goed gaat, dan kun je het best ook eens andere vleesbotjes gaan proberen van kleinvee, bijvoorbeeld eend, parelhoen, konijn, haas enzovoorts. Of een vet visje.
Ribben worden meestal pas later gegeven, als de hond al goed gewend is.
Maar als je  e r r u g zachte ribbetjes hebt (er zit nogal wat verschil in ribben !), dan kunnen die wellicht ook al over een paar weken.

Veel succes.
Door Hilde
#876613
Hier foto's van pups van 7 weken aan de biologische kippenkarkassen. Het zijn lastige beslissingen. Ik weet nog dat ik het ontzettend spannend vond om de pups de karkassen te geven en dat ik er altijd gespannen bij zat. Maar als je dan zag hoe die pups ermee omgingen, alsof ze het al een heel leven gedaan hadden. Keurig stukje voor stukje er vanaf knagen met hun kleine tandjes. Ik gaf ze verder KVV en wat vers (waaronder kippenekken) gemalen. 
Als ik jou was zou ik de pup eerst KVV geven zodat zijn spijsvertering zich er op in kan stellen. Daar zit ook al bot in maar dan gemalen. En dan daarnaast veel lezen en steeds dingen uit proberen. Ik zou zeker een keer een karkas geven en kijken hoe hij er mee om gaat. Er bij blijven zitten en als het te klein wordt afpakken.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Door *Monique
#877061
Bantu heeft hier ook vanaf het begin kipkarkassen gehad. Maar ik mepte ze wel met een bijl hoor. Heb ik eigenlijk met alles gedaan.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door