Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door dorinekok
en.... Hoe heeft hij de operatie doorstaan?
Het gaat vast helemaal goed komen met hem!
Door pallas
Ik hoop dat het leven voor Joris alleen maar beter wordt zonder die lastige hormonen.
Jammer dat hij dan niet meer kan showen, maar een goed leven: dat is toch het aller belangrijkste :)
Door Angelique
Sterkte met uithuilen en ik hoop dat hierna zijn klachten voorbij zullen zijn.

Altijd zuur als je als fokker dit soort beslissingen moet nemen :'(
Door Erna
Het is een beslissing die ik niet had willen nemen en tot vanmorgen heb ik heel sterk getwijfeld. Joris heeft niet zomaar wat klachten waardoor hij nu gecastreerd is.

Zoals bekend heeft Joris een uraatprobleem. Hij vormt gruis en kan daardoor verstopt raken. Toen hij nog bij zijn oude eigenaar woonde is hij twee keer hieraan geopereerd. Helaas hebben de operaties gezorgd voor een vernauwing aan zijn plasbuis door de vorming van littekenweefsel.

Op het moment dat Joris opgewonden raakt van hetzij een loopse teef hetzij een gecastreerde reu zwelt zijn prostaat op. Deze drukt tevens op zijn plasbuis en zorgt voor moeilijk kunnen plassen. Tegelijkertijd ontspant hij zich moeilijk en stapelen de problemen zich op. Joris plast regelmatig bloed (door zijn prostaat) en de laatste paar weken heeft hij moeite om zich te onstpannen. Eerst hebben we Falco in huis gehad (gecastreerde reu waar hij verliefd op was) en nu hebben we 2 teven loops. We hebben 6 intacte teven in huis wat in zou houden dat hij in het slechtse geval 36 weken per jaar problemen zou hebben.

De normale gang van de afgelopen weken was om Joris naar boven te doen in zijn eigen bed, vervolgens valt ie slaap en plast. Daarna springt ie op mijn bed, waar inmiddels een waterdichte hoes over ligt, valt in slaap en plast nog een keer. Overdag heeft ie dan meestal al 1 a 2 keer in een mand of bench geplast. Hij ligt in zijn eigen urine en is van onderen al helemaal geel. Ondanks dat hij 3 keer per week met mij onder de douche staat.

Ik hoef niemand uit te leggen dat dit geen leven is voor Joris maar ook niet voor ons. De wasmachine draait 3 keer per dag alleen voor hem, de hele toko ligt bij tijd en wijle onder het bloed en eerlijk gezegd hebben we daar geen zin meer in.

Wanneer Joris in een thuis zonder teven had gewoond bij mensen die bereid waren om hem rauw te voeren had hij zijn ballen kunnen behouden. Jammergenoeg voor zijn ballen woont hij bij ons en houden we zielsveel van hem. Een leger dierenartsen is gevraagd naar een oplossing en allemaal komen ze tot dezelfde conclusie. Castratie is voor 95% zeker de oplossing.

Ik kan hem dan tegen wil en dank ongecastreerd houden omdat ik zo graag met hem wil showen maar dat is niet eerlijk. Ik had ook een ander thuis voor hem kunnen zoeken maar ten eerste is dat enorm moeilijk en ten tweede, nogmaals, we houden zielsveel van hem en willen hem niet herplaatsen.

De nodige tranen zijn gevloeid en vloeien nog. Een prachtige reu die voldoet aan bijna alles wat ik wens in een Dalmatische hond castreren druist zo ontzettend tegen mijn gevoel in. Maar voor Joris konden we niet anders.

Het gaat goed met hem. Hij heeft het goed doorstaan, is wakker en wordt zo thuisgebracht. Hij is namelijk in de praktijk waar vrienden van ons werken geopereerd omdat ik graag wilde dat hij iemand in de buurt had waar hij zich goed bij voelt. Hij heeft al geplast.

Wanneer hij hersteld is mag hij mee naar barfplaatswandelingen.
Door Erna
Angelique schreef: Altijd zuur als je als fokker dit soort beslissingen moet nemen :'(
Yep! Tranen met tuiten maar dat had je ook wel verwacht.
Door Laura2004
Jeetje wat een verhaal zeg Erna, ik kan me voorstellen dat je deze beslissing hebt genomen voor de gezondheid van Joris, want zoals je al zegt, dit is niet te doen voor jou en ook niet voor Joris, ik vind het nog knap dat je het zo lang hebt volgehouden.
Heel jammer idd omdat het zo'n prachtig beestje is, maar je kon niet anders.
Fijn dat het goed met hem gaat ;)  :-* voor Joris.
Door Erna
HIj is weer thuis en ik weet niet wat ze hem gegeven hebben maar hij heeft energie voor 10! Hij zou zo de UVproef kunnen doen.

Ik had gehoopt op een rustige avond maar dat zit er niet in met de meneer.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door