Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

[quote="Raktom"]
Mijn honden eten nu Smuldier en krijgen dan tussen door kippennekken.
Verders krijgen ze kluifspullen gewoon uit de dierenwinkel.
[/quote]
Die kluifspullen uit de dierenwinkel vind ik gevaarlijker dan welk bot dan ook :-\
hier heb ik een zeer voorzichtige knager. als het te hard is laat ze het liggen. simpel. Ik geef daarom ook gewoon nekwervels en heupjes van geit en lam. het middelste stuk blijft altijd liggen soms een wat groter stuk soms wat kleiner,  navenant de leeftijd/hardheid denk ik.
Ribben geef ik altijd als maximaal 75 % van de totale maaltijd (550-600 gram). dus er zit altijd iets van spiervlees of orgaan bij en natuurlijk wat groentemix. Als ik nekken ed geef, dus relatief kale botten, dan is dit als toetje na een penslappie. zonder pens als voorgerecht wil ze  nog wel een botjes spugen de dag erna. Dus met de pens wordt het beter verteerd.

En als je eens kijkt hoeveel mensen die overheerlijkt gerookte koeienbotten (poten) geven aan een brokkenhond. waar hebben we het dan eigenlijk over :D ;D
[quote="Raktom"]
:-[ Wat kan ik ze dan beter geven?

[/quote]
Rauwe vleesbotten en als je wil dat ze zich vermaken kan je een kong vullen met iets lekkers dan zijn ze ook bezig.
En ik geef mijn honden (die al jaren barfen) als recreatiebot (heel af en toe, want ik woon in een flat en heb twee honden die niet zo vriendelijk tegen elkaar zijn als er een bot in het spel is) bekken, lamsnek of een stuk ruggegraat, daar zijn mijn honden ruim een uur mee bezig.
[quote="Happy Tail"]

En als je eens kijkt hoeveel mensen die overheerlijkt gerookte koeienbotten (poten) geven aan een brokkenhond. waar hebben we het dan eigenlijk over :D ;D
[/quote]
Idd, dat vraag ik me ook af. Brokken bijvoorbeeld zijn in mijn ogen tien keer gevaarlijker voor een schrokkende hond dan een groot bot, wat onmogelijk in zijn geheel ingeslikt kan worden en dan idd al die botten en andere kluiftroep uit de dierenwinkel die gegeven wordt. Ik vraag me af of mensen voordat ze gingen barfen ook zo angstig waren voor van alles en nog wat waar een hond in kon stikken (brokken, stokken, tennisballen, buffelhuidjes etc.). Ik denk dat je als baas altijd moet opletten op je hond, als je hond niet normaal kauwt dan is het niet handig om grote botten te geven.
Verder zie ik geen reden om geen ribben te geven. Ik denk ook dat je een ongeluk niet altijd kan voorkomen, daarom zijn het ook ongelukken, een hond zou ook in een kippennek kunnen stikken..
Als je hond, zoals Balou, allergisch is voor alle gevogelte en konijn blijft er qua vleesbot weinig anders meer over dan ribben.
Als de ribben te hard zijn dan knip ik ze in hele kleine stukjes en meng ze door het vlees heen.
Op die manier krijgt hij toch zijn bot binnen en hoef ik niet bang te zijn dat het blijft hangen. Ook verteerd hij het dan beter.

Bij Fjurdy is een keer een stuk konijnenkop blijven hangen, die zakte ook binnen een paar seconden in elkaar, heb toen instinctief hetzelfde gedaan als op het plaatje bij de herder. Konijnenkop wordt hier dus sindsdien ook in stukken geknipt.
[quote="Laura2004"]
...
Ik vraag me af of mensen voordat ze gingen barfen ook zo angstig waren voor van alles en nog wat waar een hond in kon stikken (brokken, stokken, tennisballen, buffelhuidjes etc.). ..
[/quote]
Toen Pike nog aan de dieetbrokken was kreeg hij ook elke dag een kauwstaafje om zijn tanden nog een klein beetje op peil te houden. Ik zat daar altijd met argusogen bij want ik vond ze doodeng. Ik gaf al expres niet de kleinste maat bang dat hij dat zo in zou slikken. Nu is hij net zo lang of zelfs langer met zijn maaltijd bezig dan vroeger met zo'n staafje. En met ballen: Een echte tennisbal gaat hier prima, maar neptennisballen zijn vaak net even kleiner en die vind ik dus ook eng. Er kwam hier een keer een mevrouw het park in met een hondje met een klein rubber balletje. Niet veel groter dan een golfballetje. Ze was hoogst verbaasd toen ik zei dat dat levensgevaarlijk was zo'n ieniemienie stuiterballetje, dat het in zijn keel kon schieten, en dat Pike niet mee mocht doen van mij. Ze balde vrolijk verder! En stokken zijn bij mij ook verboden. Als je één keer gezien hebt wat zo'n ding aan kan richten dan laat je het wel uit je hoofd om die te gooien.
Ik ben vrij voorzichtig als het om voeren van vleesbotten gaat. Dat wil zeggen dat ik er in elk geval altijd bij blijf. Ook probeer ik zoveel mogelijk rust te creeëren tijdens de maaltijd, zodat geen stress (en schrokken) ontstaat. Ikijok is een peuzelaar, maar met spiervlees en lappen pens, wil hij (zoals Jolly beschrijft) weleens schrokken.... Ik snij daarom het meeste vlees in blokjes, tenzij het kleinere lappen zijn...
Ik voer geen vleesbotten van rund, van geit ga ik binnenkort rib weer proberen en van lam voer ik alleen zachte, goed bevleesde ribben. Verder voer ik parelhoen, zalmkop, eend, kip, fazant, haas, en al het kleinere spul dat ik vergeten ben... Konijn vind Ikijok niet zo lekker en hert ga ik binnenkort proberen (ribben). Daarnaast haal ik tijdens het voeren van vleesbot maaltijden het water weg en dat wordt na een tijdje weer terug gezet... Verder helpt het om bij Ikijok de grotere en hardere vleesbotten niet te vaak te geven... Dus bijv. de hele week nekken, vleugels van eend of kip en een keertje een maaltijd ribben met spiervlees.... Als ik ribben heb gevoerd, wacht ik bijv. een tijdje met het voeren van haaskarkas e.d. Ik wissel de makkelijke en moeilijkere botten dus flink af....

Rachel.
sorry maar ik voel me nu toch genootzaakt te reageren mede omdat ik indirekt wel genoemd word. persoonlijk vind ik het niet erg dat hier over gesproken word. het is ook niet mijn bedoeling geweest om mensen bang te maken. mijn hond had een medische klacht waar ik gewoon een vraag over had gesteld. dat het tragisch is afgelopen vind ik al verschrikkelijk genoeg. ja ik ben wel bang geworden van barf maar ga geen brok geven omdat ik daar inderdaad ook al dingen over heb gehoord en vind het nog steeds troep. wat lizzy heb geupdate of hoe je dat ook noemt is heel goed maar dat had lightning niet kunnen redden want hij is niet gestikt. heb ook nooit gezien dat hij grotere stukken heeft weggeslikt. een schrok op was het ook niet. op dit moment voer ik nog steeds barf ondanks dat ik het eng vind vooral de dingen waar bot in zit karkassen en zo maar toch ik heb zaterdag toch bot gegeven en vandaag was een vasten dag omdat het gisteren zoveel was was wel genoeg. was heel dik bevleest dus ze hadden van alles naar binnen. maar was wel zo voorzichtig dat ik stukken bot heb afgepakt omdat ze zo aan het knagen waren zag ik scherpe puntjes en dat vond ik dus weer eng. ze keken beteutert toen ik het afpakte maar ik ben gewoon bang. mensen wees aub eerlijk je mag gewoon zeggen wat je denkt (op mensen kwetsen na). ik heb er van geleerd. was een (te) harde les voor mij. en ik geef geen ribben meer. maar tot op heden stop ik ook niet met barf. vind het nog steeds een goede methode om te voeren maar wees voorzichtig dat is het enige wat ik mensen hier wil meegeven wees aub voorzichtig en kijk naar je hond. en geef ze van mij een knuffel. en blijf gewoon barfen...... sorry beetje lang verhaal maar voelde genootzaakt wel te reageren :-[

groetjes mirjam
[quote="lightning"]
blijft wel heel stil na het posten van mijn bericht :-[
[/quote]

Tja, ik moest ze van jou allemaal een knuffel geven, nou, dan ben ik maar zo een uurtje verder ;D

Maar het is ook maandagmorgen hé, veel mensen zijn aan het werk.

Ik vind het zowieso wel heel dapper dat je doorgaat met barf en dat je geen ribben meer durft te geven, dat vind ik niet meer dan logisch. Maar gelukkig is dat ook niet noodzakelijk, je kunt wat mij betreft ook heel goed barfen met alleen kleiner bottenwerk. Je angsten op dit moment bij ieder bot is wel voor te stellen, maar ik denk dat dat gewoon tijd nodig heeft om overheen te komen.
Door dorinekok
[quote="lightning"]
sorry maar ik voel me nu toch genootzaakt te reageren mede omdat ik indirekt wel genoemd word. persoonlijk vind ik het niet erg dat hier over gesproken word. het is ook niet mijn bedoeling geweest om mensen bang te maken. mijn hond had een medische klacht waar ik gewoon een vraag over had gesteld. dat het tragisch is afgelopen vind ik al verschrikkelijk genoeg. ja ik ben wel bang geworden van barf maar ga geen brok geven omdat ik daar inderdaad ook al dingen over heb gehoord en vind het nog steeds troep. wat lizzy heb geupdate of hoe je dat ook noemt is heel goed maar dat had lightning niet kunnen redden want hij is niet gestikt. heb ook nooit gezien dat hij grotere stukken heeft weggeslikt. een schrok op was het ook niet. op dit moment voer ik nog steeds barf ondanks dat ik het eng vind vooral de dingen waar bot in zit karkassen en zo maar toch ik heb zaterdag toch bot gegeven en vandaag was een vasten dag omdat het gisteren zoveel was was wel genoeg. was heel dik bevleest dus ze hadden van alles naar binnen. maar was wel zo voorzichtig dat ik stukken bot heb afgepakt omdat ze zo aan het knagen waren zag ik scherpe puntjes en dat vond ik dus weer eng. ze keken beteutert toen ik het afpakte maar ik ben gewoon bang. mensen wees aub eerlijk je mag gewoon zeggen wat je denkt (op mensen kwetsen na). ik heb er van geleerd. was een (te) harde les voor mij. en ik geef geen ribben meer. maar tot op heden stop ik ook niet met barf. vind het nog steeds een goede methode om te voeren maar wees voorzichtig dat is het enige wat ik mensen hier wil meegeven wees aub voorzichtig en kijk naar je hond. en geef ze van mij een knuffel. en blijf gewoon barfen...... sorry beetje lang verhaal maar voelde genootzaakt wel te reageren :-[

groetjes mirjam
[/quote]

Hartstikke goed!
Door roefus
[quote="lightning"]
blijft wel heel stil na het posten van mijn bericht :-[
[/quote]

Ik las het nu pas  :-[

Vind het heel knap dat je toch weer aan het barfen bent.
Doe het maar rustig aan en geef maar de vleesbotjes van kleinere prooidieren.
Dat is prima.
Ook voor jou en je honden een knuffel  :-*
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door