Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door roefus
Kruimel schreef: Hartstikke goed stuk Lizzy! En idd bedankt voor de Heimlich-procedure, nu weet ik iig wat ik moet doen  in geval dat.
In geval dat...ja.
Ik heb het ooit meegemaakt bij één van de kinderen. Bij zoonlief schoot op tweejarige leeftijd een stuk appel in zijn keel  :-X En ik hem hem inderdaad bij de pootjes opgetild en een paar keer flink achter de ribbetjes gebeukt.
Het schoot eruit.
Gekke is, dat ik toen niet eens wist dat ik het wist (maar zal het ooit op tv gezien hebben ofzo), maar meteen handelde in een reflex.
Ik heb nog nooit ribben gevoerd en zal dat ook niet gaan doen. Er zijn genoeg andere zaken, zoals de haas- en kipkarkasjes, de eendennekken enz. Wel vraag ik me af: is er nog iets anders erg gevaarlijk behalve de genoemde ribben? Bijvoorbeeld van de lamskop blijft altijd een stukje over. Dat is dan wel een rondachtig geval en niet een langwerpig stuk.
Overigens heb ik eens bij mijn kat de heimlichgreep moeten doen. Die had een rundervel dat vast zat.
Het is moeilijk om in je paniek iets goed te doen. het is wel gelukt maar daarna......trillen, huilen enz!
wat ik aan mezelf merk is: waar ik in het begin er bijna bovenop zat, word ik nu iets makkelijker. Niet doen dus.
Ik denk dat ribben niet gevaarlijk zijn, als ribben gevaarlijk zijn dan is alles gevaarlijk. De hond van mijn vriend is gestikt in zijn brokjes, Kai stikte ook iedere keer net niet toen hij nog brokken kreeg, het was doodeng.
Het kan met alles misgaan, met brokken, met kvv, met ribben, met nekken, met een tennisbal, met een stok etc.
Het is vooral belangrijk om naar je hond te kijken, als je weet dat je hond netjes en rustig kauwt dan is er weinig aan de hand, het is in mijn ogen belangrijk om goed op te letten en het menu van je hond aan te passen op het eetgedrag van je hond.
Ik heb me een paar weken geleden aangemeld dus voor nieuwe mensen op het forum is dit allemaal wel even slikken. Mijn Cane corso pup van 19 weken krijgt  KVV met af en toe een barfmaaltijd. En hij schrokt echt alles in no time naar binnen als ik niet alles vast houd. Mede door deze schrijnende verhalen wacht ik nog even om over te gaan naar 100 % barf.
Aangezien ik ook 1 slechte ribeter heb, en daardoor nog extra geschrokken ben na dat verhaal, gebruik ik nu alleen nog maar eend/kip/konijn/haas/parelhoen/kwartels, genoeg variatie dacht ik zo.
Lam en geit krijgen ze dan wel als vlees.

Groetjes Trudie
Ik denk ook dat het belangrijk is om niet te snel te willen gaan. Ik bedoel het barfen is zo leuk voor hond en baas ...... Ik ben blij dat ik de tijd genomen heb om het rustig op te bouwen. Natuurlijk heb je dan in het begin wat minder variatie in bot, maar je kan genoeg varieren met het vlees. Lhaki heeft echt een hele tijd hoofdzakelijk kippennek gehad en daar heeft ie niets slechts aan overgehouden.
sharon27 schreef: Ik heb me een paar weken geleden aangemeld dus voor nieuwe mensen op het forum is dit allemaal wel even slikken. Mijn Cane corso pup van 19 weken krijgt  KVV met af en toe een barfmaaltijd. En hij schrokt echt alles in no time naar binnen als ik niet alles vast houd. Mede door deze schrijnende verhalen wacht ik nog even om over te gaan naar 100 % barf.
je kunt op zich best overgaan op volledig barf, maar met inachtneming dát je een schrokker hebt. Daar zul je het menu op moeten aanpassen en er altijd bijblijven als ze vleesbot eten.
Ik geef bijvoorbeeld absoluut geen tv-sticks aan onze bruine Sheltie. Ze slikt ze nl. zonder ook maar 1 keer kraken door en stikt er zowat in totdat het doorglijdt.
Ze krijgt dus óf kleinere zaken, óf grotere.
Het duurt gewoon een poosje voordat je in de gaten hebt wat allemaal bij jouw hond wel kan en wat beter niet.
Mijn kleine meiden kauwen altijd dat het een lieve lust is. Zelf een penslapje is bijna meditatie met het kauwen, ik maak me nooit zorgen om hun ookal wegen ze maar iets meer als 2 rollen CB. Kuif is dan weer de schrokop. Hij heeft 2x een heel ribbetje uitgekotst van 10cm lang. Ik let dus wel op als ik ze bot geef dat het niet 1 lange is maar meerdere korte. En ik sla het biot fijn, maar eerlijk gezegt doe ik dat niet concequent. Kuif is nl erg bang voor hard geluid en ons appartementje is niet zo groot. Maar ik kan het beter wel doen.
Ik heb hier al de antwoorden eens zitten lezen.
??? Wilden mijn honden net een keer laten kluiven  ;)

Ik heb ook cavaliers waarvan 1 van 5 maanden die alles naar binnenschrokt.
Nu is mijn vraag: Welk bot kan ik geven waar hij op moet kluiven?
En dan bedoel ik het als een soort recreatiebot.
Ik kan eigenlijk het antwoord niet goed vinden.
Probeer eens een lichtjes platgeslagen kipkarkas of kwartelkarkas. Dat is zacht, en ook al wordt het niet fijn genoeg 'geknipt' dan verteert het wel omdat het zo zacht bot is. Ook even gemepte eendennek is een optie.
[quote="Raktom"]
Ik heb hier al de antwoorden eens zitten lezen.
??? Wilden mijn honden net een keer laten kluiven  ;)

Ik heb ook cavaliers waarvan 1 van 5 maanden die alles naar binnenschrokt.
Nu is mijn vraag: Welk bot kan ik geven waar hij op moet kluiven?
En dan bedoel ik het als een soort recreatiebot.
Ik kan eigenlijk het antwoord niet goed vinden.
[/quote]
Misschien is het handig om dit te lezen:

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=801

Wat krijgen jouw honden nu te eten? Ik had namelijk een schrokker, maar sinds hij barft eet hij ontzettend bescheiden en rustig.
Toch was Borke een grotere schrokker met brokken en kvv dan met BARF. Juist door hem grotere stukken te voeren eet hij rustiger, omdat hij goed moet kauwen.
Zaken als runderstrot, zalmkop, haaskarkas en ja ook geitenrib...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door