Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
Ik lees het nu pas Cindy, sorry :-[. Ja, persoonlijk zou ik dus niet aan allerlei preparaten gaan beginnen, eerlijk gezegd. Ik zou het toch zoeken in natuurlijke voedingsmiddelen. Die worden ook veel beter opgenomen. Je zou lever, af en toe een beetje levertraan, vette vis, vleesbot (maakt niet uit welke. Kijk, kalfsbot bevat heeeeel veeeeeel calcium maar ook heeeeeeel veeeeel fosfor), gemalen sesamzaad, eierschaalpoeder kunnen geven. Dat lijkt me echt meer dan genoeg.
Door Cindy de Wolf
Lizzy schreef: Ik lees het nu pas Cindy, sorry :-[. Ja, persoonlijk zou ik dus niet aan allerlei preparaten gaan beginnen, eerlijk gezegd. Ik zou het toch zoeken in natuurlijke voedingsmiddelen. Die worden ook veel beter opgenomen. Je zou lever, af en toe een beetje levertraan, vette vis, vleesbot (maakt niet uit welke. Kijk, kalfsbot bevat heeeeel veeeeeel calcium maar ook heeeeeeel veeeeel fosfor), gemalen sesamzaad, eierschaalpoeder kunnen geven. Dat lijkt me echt meer dan genoeg.
Op dit moment geef ik extra; gekookte spinzaie, 1 glas melk met extra clacium, eierschaalpoeder en wat lever. Ik vraag me alleen af gezien de breuken of het nu niet raadzaam is gedurende de herstelperiode een supplement te geven :-\ Kalfsbot is dus eigenlijk af te raden?
Ik zal als ik van de week tijd heb weer even een nieuw menu maken en voorleggen met %
Door Lizzy
Cindy de Wolf schreef: Op dit moment geef ik extra; gekookte spinzaie, 1 glas melk met extra clacium, eierschaalpoeder en wat lever. Ik vraag me alleen af gezien de breuken of het nu niet raadzaam is gedurende de herstelperiode een supplement te geven :-\ Kalfsbot is dus eigenlijk af te raden?
Ik zal als ik van de week tijd heb weer even een nieuw menu maken en voorleggen met %
Ik zou de spinazie direct weglaten. Spinazie bevat veel oxaalzuur en heeft de vervelende eigenschap zich juist aan calcium te binden en de opname moeilijk te maken. Zie bijv. http://www.goedgevoel.be/gg/nl/147/Oste ... zond.dhtml

Ik zou zelf de melk ook weglaten. Dat wordt zo moeilijk opgenomen, calcium uit zuivel. Calcium uit groente (behalve dus groente die veel oxaalzuur bevatten) wordt makkelijk opgenomen, vleesbot wordt makkelijk opgenomen en calcium uit sesam en chlorella alg wordt makkelijk opgenomen.

Maar goed, ja, ik zou dus zelf geen supplementen geven. Want je haalt de balans weg. De opname van calcium wordt door zoveel dingen beinvloed. Door vitamine D, door fosfor, door magnesium. Ga jij calcium geven en krijgt je hond te weinig (uit balans) magnesium binnen: ben je ook weer niet goed bezig. Dus ik zou persoonlijk me houden aan de simpele wet der natuur.

Je kunt wel kalfsbot geven, maar dat is dus niet beter dan kippenbot. En daarom zou ik gewoon 50% vleesbot geven, van afwisselende afkomst. Dus kip, eend, kalf, geit, etc. Zoals je altijd al doet.

En verder zou ik dit geven:

Osteovetsem van VSM:

Samenstelling
Per tablet: Symphytum D2 12,5 mg, Hekla lava D3 12,5 mg tabletmassa: Melksuiker, cellulose, talk en magnesiumstearat

Indicaties 
Bij exostosen, fracturen (ook geïnfecteerde), kaak-actinomycose (een bepaald soort infectie) en processen met diepgaand botweefselverval. 

Eigenschappen
Osteovetsem bewerkstelligt een vlotte genezing van botfracturen en botwoekeringen.
Symphytum D2: wordt hier toegepast als fytotherapeuticum. Het bewerkstelligt , door zijn stumulerende werking op een georganiseerde celproliferatie- een vlotte genezing van traumatische en constitutionele ziekten van het bot, maar ook van wonden. Naast zijn kwaliteiten als therapeuticum voor periosttrauma is Symphytum ook goed werkzaam bij peesweefsel- en gewrichts(kapsel)trauma
Hekla lava D3: wordt in de gebruikte potentie wel toegepast als homeotherapeuticum (homeopatisch geneesmiddel). Er is sprake van exostosen en het brosser worden van het bot. Het proces kan dikwijls tot diep in het beenmerg dringen. Het lijkt erop dat Hekla lava de nutritieve botziekten intensiever beïnvloedt dan traumatische.
Door Hitam
Ten aanzien van de melk: de calcium uit melk wordt heel slecht opgenomen. Ook voor mensen met osteoporose wordt het zinloos geacht om meer melk te drinken. De slijmvormende eiwitten in de melk verhinderen juist de opname van calcium.
Dus ik zou het meer zoeken in groene groenten, botten en eischaalpoeder.
Sesamzaadjes bevatten ook veel calium, maar dan moeten ze wel gepureerd zijn en dat is wel een probleem. Je zou Tahin kunnen gebruiken.

Calcium wordt beter opgenomen als je er ook voldoende magnesium bij geeft. En kijk naar de vit D. Dat is ook absoluut nodig om calcium op te nemen.
Door Cindy de Wolf
Wat ik dan alleen niet snap is dat op bijna alles sites met name over zuivelproducten wordt gesproken :-\ en dan met name melk. :-\

Ik zal de osteovetsem bestellen.
Laatst gewijzigd door Cindy de Wolf op di 30 okt 2007, 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
Cindy de Wolf schreef: Wat ik dan alleen niet snap is zat op bijna alles sites met name over zuivelproducten wordt gesproken :-\ en dan met name melk. :-\

Ik zal de osteovetsem bestellen.
Da's de melkmaffia.
Door Cindy de Wolf
Lizzy schreef: Da's de melkmaffia.
Diepe zucht. Zo krijg je toch geen eerlijk en reeel beeld als je het beste met je beestje voor hebt :-\ Enig idee waar ik de thain/sesampasta kan kopen en welke groene groentes ik dan het beste kan gebruiken?
Door Mevroi Kruim
Tahin kun je bij de natuurvoedingswinkel kopen. Je kunt ook (bij de kringloop) een elektriek koffiemolentje scoren en daarin sesamzaadjes malen. In tahin zit vaak zout; geef je een klein beetje dan maakt dan niet echt uit, geef je wat meer dan is zonder zout toch beter.
In het koffiemolentje kun je trouwens ook andere noten en zaden malen (hint  ;))

Calcium zit vooral in groene groente, en dan vooral de kruisbloemigen zoals koolsoorten, vooral boerenkool, spruiten en broccoli. Mensen kunnen 50% van de calcium in groente opnemen, vergeleken met hoogstens 30% van de calcium in melk.
Zie ook hier http://www.vegetarisme.be/php/nutr-min.html?menu= voor nuttige info over calcium in het dieet.

De belangrijkste manier om osteoporose te voorkomen en te genezen is belasting van de botten dmv beweging. Meer belasting (bv hardlopen versus wandelen) = minder osteoporose. Helaas (ik HAAT hardlopen  >:()
Door koekje
tahin is ook bij de meeste AH's te verkrijgen, zelfs bij mijn mini-heijn.

koffiemolentje is ook een goede, maar ik geef de voorkeur aan een handmatige. door het elektrisch malen kan het mechaniek en uiteindelijk ook je zaadjes verhit raken. dit is in eerste instantie niet fijn voor de smaak (culinair oogpunt), maar wellicht ook niet voor de zaadjes zelf.
je kan ze misschien ook goed fijnstampen in de vijzel, of anders een IKEAMOLEN
Door Mevroi Kruim
Hee, die Ikeamolen is een idee!
Oververhitten heb ik tot nu toe nog niet gehad met mijn jaren 70 koffiemolentje. Het nadeel van de handmolens vind ik dat ze niet zo fijn malen.
Vijzelen is een optie, dan krijg je echt tahin, dan komt de olie ook vrij.
Door Cindy de Wolf
Jullie zijn schatten door zo mee te denken :bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug:

Martijn heeft Tahin meegenomen, idd bij de appie heijn, maar nu de hamvraag hoeveel moet ik haar dan van geven? Ik heb haar nu 2 theelepels gegeven.
Door koekje
tja, ik vind t spul erg zout, dus ik zou zeggen dat 2 theelepels per week wel genoeg is.
toch zou ik zelf liever voor gewone sesamzaadjes gaan.
dit is beter te doseren, en je weet dat je alleen sesamzaadjes (gewoon los of platgestampt/zelf gemalen) geeft, en geen extra conserveringsmiddelen en zout.
Door Cindy de Wolf
Lizzy schreef: De meeste tahin's zijn zonder toegevoegd zout en helemaal niet zout dus. Daar kun je rustig 1 theelepel per dag van geven.
Thankx! Vanmorgen heeft ze ook eierschaalpoeder gehad. Ik heb nog even de pot erbij gepakt maar kan niets ontdekken dat er zout in zou zitten. Het merk is sebahat en er staat op; sesambrei, sesammoes, sesampasta. Ik houdt voorlopig dan ook 1 theelepel per dag aan. Moet ik nu nog extra Vit D gaan geven?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door