Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door karin2
Angelique schreef: Vroeger durfde hij helemaal niet naar buiten, maar tegenwoordig laten we hem naar buiten op de tijdstippen warop we het minst geknal hoeven te verwachten en zowaar hij durft zomaar. Mazzeltje hier is dan dat hij niet van het land af hoeft. Pech hier is dat ze met carbid schieten :-X
ow die "leuke traditie" hebben ze hier ook de avond voor een trouw (is over 2 jaar trouwens een bruidegom mee omgekomen dat werd dus een begrafenis ipv een trouwfeest  :'( )

Rambo werd daar altijd razend coleirig van  >:(

beginnen oefenen met de vuurwerkcasette zou ik zeggen .eerst heel stilletjes en dan langzaam harder en harder .
Door Femke
ik wil nog wel even toevoegen dat angstig gedrag negeren iets heeeel anders is dan je hond negeren!! Ik denk dat er heel veel ellende ontstaat bij honden omdat ze volledig genegeerd worden door hun baas als ze angstig zijn. En in wezen past dit totaal niet bij de vertrouwensband die je met je hond wil hebben.

ik vind dit artikel een echte eye-opener, het komt van Bianca Uittenboogaard.

Angst negeren… een kortzichtig advies!

Veel dieren die in mijn praktijk zijn aanbeland hebben angstproblemen. Deze zijn vaak prima op te lossen met Bach Bloesemtherapie. Maar naast Bach Bloesemtherapie past ook heel vaak een andere handelwijze van de eigenaar.

Omdat het probleem zo vaak voorkomt, en ik in mijn visie op dit probleem tot nu toe de enige (gedragstherapeut) lijk te zijn die er zo over denkt èn omdat mijn adviezen al jaren blijken te werken, vermeld ik ze uiteindelijk toch maar op het internet. Ik hoop dat veel mensen dit lezen en dat nog meer mensen hun gedrag betreft angst bij dieren zullen aanpassen.

Het meest gehoorde verhaal in de praktijk is dat van de onbegrepen hond. Dat komt omdat de meeste eigentijdse hondeneigenaren cursussen volgen. Katteneigenaren doen dat niet, hetzelfde geldt voor eigenaren van de meeste andere huisdieren. Toch is het volgende voorbeeld ook voor hen bedoeld, zelfs voor iedereen die dieren houdt. Op les krijgt de hondenbaas vrijwel altijd hetzelfde advies: “Als je hond angstig is, negeer hem dan. Als je reageert op zijn angst door hem te troosten, aai je de angst er juist in!”

Oh, wat jammer. Wat kortzichtig! Een dier is geen machine. Een dier is een wezen van vlees en bloed met gevoel. Pas op het dier de juiste trainingstechnieken toe en je krijgt het voorspelbare x of y aan resultaat. Mooi niet dus! Trainen, opvoeden, omgaan met dieren…. Het is allemaal een interactief proces, waarbij de handeling van de baas gevolgd wordt door een reactie van het dier èn andersom. Als je dan als baas enkel de ‘gebruiksaanwijzing’ gebaseerd op trainingstechniek A of B gebruikt, valt jouw hond (of kat, paard, papegaai) flink buiten de boot.

Wij houden dieren. Wij houden van dieren. Wij houden dieren omdat wij van dieren houden. Wat willen we met een dier? Een band. Een relatie.

Stel je het volgende voor: je hebt een relatie met de man of vrouw van jouw dromen. Op een dag maak je iets mee wat voor jou enorm beangstigend is. Zodra je je partner ziet vertel je hem of haar van jouw angst. Je probeert de ander deelgenoot te maken van jouw diepste gevoelens van dat moment. Je verwacht een luisterend oor, begrip. Misschien zelfs een oplossing. Stel je voor dat je partner niet reageert. Gewoon helemaal NIET reageert op jouw verhaal. Hij/zij vraagt doodleuk: Wat eten we vanavond? OF: je partner past trainingstechniek C toe: Oh schat! Wat denk je van een fles champagne! Kijk es….! Hmmm lekker he…..

Ja, lach maar… het is onzinnig, nietwaar? Een dergelijke relatie zou nooit lang standhouden, want je kunt niet terecht met je gevoelens bij degene waar je je leven mee wilt delen. Dus: er komt een eind aan de relatie. Vroeger of later heb je er genoeg van. Voel je je tekort gedaan.

Toch is het net beschreven voorbeeld DE manier waarop wij leren om te gaan met angsten van onze dieren. Negeren, of afleiden met iets leuks. Want anders beloon je de angst. Ik vind dat een ongegrond en erg kortzichtig advies. Het komt op mij over als: als je niet links moet, moet je dus rechtsaf. Alsof er geen vooruit, achteruit, naar boven en naar onder bestaan. Tussen negeren (het ene eind van de schaal) en angstgedrag belonen (het andere eind van de schaal) zitten zoveel andere mogelijkheden!

Veel van onze huisdieren zijn groepsdieren. Zij zijn van nature gewend aan een sociale leefgemeenschap waarbij rangorde een rol speelt. Hun gedrag wordt gestuurd door het gedrag van de leider van de groep. Het is dan ook natuurlijk gedrag voor een huisdier dat angstig is, om zich naar zijn leider te keren voor ‘advies’. Een leider die geen leiding geeft (in de natuurlijke, voor het dier normale en begrijpelijke gang van zaken) is geen leider.

Angst is een emotie die je adrenaline niveau per direct omhoog doet schieten. Adrenaline is een hormoon dat ervoor zorgt dat je heel snel een actie onderneemt. Deze actie is dan weer bedoeld om het adrenaline niveau te laten dalen. Er zijn een aantal acties die een individu met een verhoogd adrenaline niveau kan toepassen. In het Engels beginnen ze allemaal met een F: Fight, Flight, Freeze and Fiddle about…. In het Nederlands: vechten, vluchten, bevriezen, of iets doen wat nergens op slaat (oversprong gedrag). Uit lijfsbehoud kiest een individu dus ook een dier voor één van deze strategieën. Als de strategie voor het dier werkt, wordt hij de volgende keer sneller toegepast. Als de strategie een paar keer heeft gewerkt wordt hij zonder meer toegepast.

Voorbeeld: een hond is als de dood voor onweer. Hij voelt het al van tevoren aankomen. Hij waarschuwt zijn baas, die hem negeert. Hij probeert het nog eens, zijn baas negeert het weer. Uiteindelijk gaat hij bibberend met zijn kop onder de bocht van de wc pot zitten. Hij is helemaal verstijfd en wil er niet meer weg. Het onweer verdwijnt, de hond heeft het overleefd. Hij zal de volgende keer weer naar de wc gaan, want blijkbaar is die plaats veilig.

Ander voorbeeld: een hond is bang voor grote zwarte honden. Hij ziet hen als bedreigend en wil hen weg hebben. De baas negeert zijn angst en laat hem aan zijn lot over. Op een keer is hij in paniek (adrenaline) en kiest hij voor de strategie vechten. Hij zet een keel op van jewelste, maakt zich groot en dreigt enorm. De andere hond loopt weg. Succes! De volgende keer kiest deze hond weer voor de vecht-strategie. Na een keer of tien is deze strategie niet meer een keuzemogelijkheid voor het dier, het is DE manier om te reageren. Want hij werkt.

Stel je nog iets voor: je zit in je auto. Je rijdt op de snelweg op de linker rijbaan. Je rijdt 130 km per uur. Je hebt een vriend naast je. Hij is instructeur op een slipschool. Opeens vindt er vlak voor je neus een kettingbotsing plaats. Je schrikt je een ongeluk. Je adrenaline schiet omhoog… wat moet je doen? Remmen? Terugschakelen? Nee, er zit iemand achter je, dat gaat niet… Als op dat moment je vriend de rol van instructeur op zich neemt en je advies geeft: alarmlichten aan, pompend remmen, terugschakelen, rechterrijbaan vrij etc… dan zakt per onmiddellijk jouw adrenaline niveau. Gelukkig! Hij weet hoe het moet! Je kunt zijn aanwijzingen blindelings opvolgen, want hij heeft er verstand van.

Zó zou je met de angst van jouw dier om moeten gaan! Niet zielig doen, niet troosten. Want dat kan inderdaad tot gevolg hebben dat je dier het troosten zo prettig vindt dat het sneller en vaker angstreacties toont in hoop op troost en aandacht. Maar wel: daadkrachtig optreden, de angst serieus nemen. Okee, ik zie het: een grote zwarte engerd, een enge groene vuilnisbak. OK, dit gaan we doen: jij gaat zitten: goedzo! Aai…. En dan gaan we naar links, rechts, voor, achter etc. en vervolgens doen we blablabla…

Zoek een strategie uit die bij jou en bij je dier past. Neem je dier serieus. Als je een goede relatie met jouw dier wilt hebben moet je er ook voor hem zijn als hij jou nodig heeft. Ongeacht de trainingstechniek die je gebruikt!

© Bianca Uittenbogaard

Bianca

Door treasure
tja,ik begrijp uit dit hele verhaal nog  :niet hoe je dan met je hond om moet gaan.........ik blijf dicht bij hun in de buurt met oud en nieuw,en probeer me normaal te gedragen............

zou je misschien wat uitgebreider kunnen schrijven hoe je het dan moet aanpakken... :)
Door treasure
ik zie trouwens oneral bij de reacties dat mensen de angst bij hun hond negeren,en nergens dat ze hun hond negeren
Door Angelique
karin2 schreef: ow die "leuke traditie" hebben ze hier ook de avond voor een trouw (is over 2 jaar trouwens een bruidegom mee omgekomen dat werd dus een begrafenis ipv een trouwfeest  :'( )

Rambo werd daar altijd razend coleirig van  >:(

beginnen oefenen met de vuurwerkcasette zou ik zeggen .eerst heel stilletjes en dan langzaam harder en harder .
Dat heeft hier weinig zin met het oog op het carbidschieten. Niet alleen de knallen, maar ook het feit dat de halve grond en huis staat te trillen werkt de schrik in de hand. Zelfs toen meneer nog echt bang was voor normaal vuurwerk was hij totaal niet onder de indruk van vuurwerkgeluiden die uit de stereoinstallatie kwamen.
Door Femke
treasure schreef: tja,ik begrijp uit dit hele verhaal nog  :niet hoe je dan met je hond om moet gaan.........ik blijf dicht bij hun in de buurt met oud en nieuw,en probeer me normaal te gedragen............

zou je misschien wat uitgebreider kunnen schrijven hoe je het dan moet aanpakken... :)
Ik heb zelf een hond met angst voor vuurwerk en onweer. Hij wil dan graag dicht bij mij liggen en ik laat hem dan ook maar. Ga hem niet lopen betuttelen, maar ik negeer hem ook niet. Ik doe gewoon hetzelfde wat ik normaal ook doe (behalve als ik naar buiten moet, dan doe ik hem aan de riem terwijl ik hem normaal los laat lopen).
Maar het blijft gewoon verschrikkelijk moeilijk, een hond met angst voor onweer/vuurwerk.
Door MoniqueAppels
Femke schreef: Ik heb zelf een hond met angst voor vuurwerk en onweer. Hij wil dan graag dicht bij mij liggen en ik laat hem dan ook maar. Ga hem niet lopen betuttelen, maar ik negeer hem ook niet. Ik doe gewoon hetzelfde wat ik normaal ook doe (behalve als ik naar buiten moet, dan doe ik hem aan de riem terwijl ik hem normaal los laat lopen).
Maar het blijft gewoon verschrikkelijk moeilijk, een hond met angst voor onweer/vuurwerk.
Hier sluit ik me helemaal bij aan. Ik geloof niet in vuurwerktrainingen. Vaak wordt gedrag sterk gekopieerd en voor je het weet heb je een heel klasje vol schijtlijsters wat het probleem alleen maar erger maakt. Natuurlijk kun je met medicatie aan de gang gaan maar dit zorgt alleen voor symptoombestrijding; het haalt de angst bij de hond niet weg. Laat de hond bij je liggen. Dat geeft hem rust. Wanneer je hem negeert, gaat hij vluchten en dat is eigenlijk niet wat je wilt. Immers, als hij buiten een knal hoor heb je liever dat hij naar jou toekomt dan wegvlucht met alle gevolgen van dien.
Maar natuurlijk valt er wel op te trainen.
Laatst gewijzigd door MoniqueAppels op za 29 sep 2007, 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Saskia C.
Femke schreef: Ik heb zelf een hond met angst voor vuurwerk en onweer. Hij wil dan graag dicht bij mij liggen en ik laat hem dan ook maar. Ga hem niet lopen betuttelen, maar ik negeer hem ook niet. Ik doe gewoon hetzelfde wat ik normaal ook doe (behalve als ik naar buiten moet, dan doe ik hem aan de riem terwijl ik hem normaal los laat lopen).
Dit is eigenlijk wat we me Bowie ook doen. Alleen als je hem dan aan de riem mee naar buiten neemt, wat we dus ook geprobeerd hebben, dan weigert hij zijn behoefte te doen en wil hij alleen naar binnen.  Maar als ik de reacties zo lees, valt er eigenlijk erg weinig te doen aan die vuurwerkangst, buiten de bach druppels en andere homeopathische middelen om het wat te "verzachten" voor de hond zijn gevoel. Want die trainingen zijn ook niet echt succesvol als ik het zo lees. We zullen er dan maar mee moeten leren leven, Bowie natuurlijk nog het meest  ;), en verder doorgaan op het pad waar we al op zaten met bach druppels etc. en op de dag zelf dan maar ergens naar een plaats in een bos gaan waar hij geen geknal kan horen voor zijn behoeften te laten doen.
Door Nonique
Ook hier zetten we de vuurwerk cd op (eerst enkel overdag) en gaan gewoon onze dagelijkse dingen doen – tijdens stofzuigen of de vaat, in ieder geval probeer ik op die momenten fluitend in beweging te blijven.
Alles zo normaal en onverschillig mogelijk dus.

Naomi blafte altijd heel erg als het vuurwerk loos ging, toch na enkele keren de cd tilt ze enkel nog het hoofd richting geluid – maakt grappige hoofdbewegingen en waakt, toch ze gaat niet meer aan de wandel met een boel geblaf.

Jonge snuiter Dark ddook tegen mijn been en zocht steun bij me en ik laat hem lekker tegen mijn been aan lopen zoveel hij wil (ik probeer met man en macht niet zelf mijn nek te breken over hem :P ), ik raak hem niet aan en beloon zijn gedrag niet met een schouderklop, knuffel of dergelijke – ik ga gewoon mijn gangetje en zo nu en dan keuvel ik iets geruststellend zijn kant op. Na enkel keren, vind hij het zelf ook wel genoeg naast mijn been en gaat toch maar weer zelf op onderzoek uit, met een uiteindelijk negeren van de geluiden.

Axel trekt zich geen moer aan van dergelijke en is niet zo onder de indruk van welke geluiden dan ook. Hij houd in alle rust zijn waakzame oog richting ons en tast onze reactie af. Als die goed is, gaat hij uiteindelijk vrolijk verder met waar hij mee bezig was
Door ~Joke~
Voor Kyra heb ik de vuurwek cd gebruikt. Geen resultaat, ze had door dat het geluid uit de boxen kwam  ::) ::) Ook buiten afspelen had geen effect. Ik heb het idee dat bij mijn honden het een combi van lichtflitsen en knallen is.
Ik heb Kyra practisch angstvrij gekregen door haar rescue te geven en verder mocht/mag ze gewoon op schoot zitten/liggen als ze bang is. Daar put ze kracht uit dus waarom niet? Helaas is Spike nu op oudere leeftijd bang geworden en dat krijg je er moeilijker uit. Ik denk verandering in het gehoor of zo? Ook hij reageert op lichtflitsen dat merkte ik twee dagen geleden nog. Hij sliep bij me op bed en begon te bibberen, de electrische tandenborstel zond blauwe lichtflitsjes uit. Toen ik het ding uit het stopcontact trok was het gebibber over.
Door flodder en dwarrel
Mijn hond flodder is ook verschrikkelijk bang van vuurwerk, onweer, "vogelkanonnen", geluid van glas dat in de glasbak valt en joepie....het jachtseizoen is weer begonnen.....loop je ergens lekker te struinen met de honden en er klinkt een knal dan is voor haar de lol eraf en wil ze het liefst naar huis. Thuis heb ik een vuurwerk cd. een dap verdamper rescue remedy en homeopatische druppels speciaal uitgezocht voor haar maar met oud en nieuw gaan we op anti vuurwerk vakantie. Afgelopen jaar in winterswijk staken ze helaas net zoveel af als hier in de buurt; volgens de eigenaren van het vakantiehuisje was er nog nooit eerder zoveel afgestoken..... Het jaar dat ik niet wegkon ivm familie omstandigheden ben ik om 23.45 in de auto gestapt en op de rijksweg gaan rijden; ik was bijna de enige....Sinds afgelopen juli hier vlakbij de bliksem ingeslagen is en ik net nog niet thuis was, is dwarrel nu ook schrikachtig als hij harde onverwachtte geluiden hoort; ook voor hem ben ik naar de homeopaat geweest. Mijn honden zijn gek op vriezend weer en rollebollen in de sneeuw maar oud en nieuw kan ze gestolen worden.
Door bas rouge
Bolke en Barousse zijn in de loop der jaren steeds angstiger geworden van vuurwerk. Bolke is op zijn ouwe dag ook bang voor onweer.

Ik zorg er sinds een paar jaar voor dat ik met O&N gewoon weg ben, weg van waar veel mensen wonen. Belgie/Luxemburg doet gewoon -bijna- niet aan vuurwerk en daar zit ik dan een week en keer terug als het gedonder is afglopen.  Dit jaar zijn het de bossen van West-Terschelling, ik hoop dat ik daarmee geen onverstandige zet heb gemaakt en dat ze er niet aan carbidknallen doen. Volgens de verhuurder valt het op die lokatie in de bossen erg mee met vuurwerk. Kortom: ik vlucht dus gewoon naar een vuurwerkluwe en vaak veel aangenamere plek.
Door Borke
Borke is bang van harde knallen.
Ik ben nu alweer begonnen met Bach bloesemtherapie die speciaal voor hem gemaakt wordt. Het effect ervan is dat hij sneller herstelt na losse knallen en dat betekent in de praktijk dat ik os met hem kan lopen als er geschoten wordt of als er weinig vuurwerk stiekem wordt afgeschoten.
Vorig jaar betekende dat dat ik met hem los kon lopen totdat de verkoop van het vuurwerk werd vrijgegeven. Dat is voor ons al een enorme winst  :)
Door Nynke
Jeppe is ook vreselijk bang voor vuurwerk, ik wilde de bach rescue spray proberen, is dat dezelfde die je bij de DA=drogist koopt voor mensen?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door