Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door 202Spots
[quote="pike"]
En dat laatste waarschijnlijk omdat het een graan is??? Ik doe het niet door de groente enkel en alleen omdát het een graan is, en ik wil dus geen granen aan de honden voeren. Mais zit ook veel in veel soorten brokken verwerkt trouwens.[/quote]

Als voorbeeldje de granen in Purina Beneful brokken...
Van de eerste 6 ingredients zijn er 4 van graan afkomstig...
Er zit MEER gemalen mais in,dan de kippen afval wat op de 2de plaats staat :-X

Beneful ,INGREDIENTS
Ground yellow corn, chicken by-product meal, corn gluten meal, whole wheat flour, animal fat preserved with mixed-tocopherols (form of Vitamin E), rice flour, beef,soy flour, sugar, sorbitol, tricalcium phosphate, water, salt, phosphoric acid, animal digest, potassium chloride, dicalcium phosphate, sorbic acid (a preservative), L-Lysine monohydrochloride, dried peas, dried carrots, calcium carbonate, calcium propionate (a preservative), choline chloride, added color (Yellow 5, Red 40, Yellow 6, Blue 2), DL-Methionine, Vitamin E supplement, zinc sulfate, ferrous sulfate, Vitamin A supplement, manganese sulfate, niacin, Vitamin B-12 supplement, calcium pantothenate, riboflavin supplement, copper sulfate, biotin, garlic oil, thiamine hydrochloride, pyridoxine hydrochloride, thiamine mononitrate, folic acid, Vitamin D-3 supplement, menadione sodium bisulfite complex (source of Vitamin K activity), calcium iodate, sodium selenite.
http://www.beneful.com/Dog-Food/Origina ... aspx#shown
Door pike
En weet je wat ik me nu zit af te vragen:
In Nederland bijvoorbeeld wordt mais verbouwd. Maar mais wordt in ons klimaat niet rijp. Het wordt dus niet rijp geoogst en tesamen met het groen vermalen tot veevoer.
Zou de mais die in het hondenvoer zit ook van dit onrijpe goedje zijn, of zou daar "goede" mais inzitten?
Er zijn tientallen soorten van mais, de zoete mais die door mensen word gegeten,is ongekookt bijna net zo zacht als gekookt.
En er zijn mensen die liever de korrels ongekookt van de kolf kluiven  ;)
De soort mais wat voor veevoer word gebruikt is zo hard als 'n bikkel,en word ook voor veevoer  in stukken gehakt.
('t is trouwens niet gaar te koken,en ongeschikt voor de mens)
De mais dat in hondenvoer zit is waarschijnlijk ook van de harde maiskorrels  die eerst gemalen worden en dan samen met de rest van de brok verhit word en dan geperst.
En voor de hond is in mijn mening ALLE mais slecht!!
Door pike
[quote="202spots"]
En voor de hond is in mijn mening ALLE mais slecht!!
[/quote]
Dat is mijn mening ook. Maar ik moest ineens aan de veevoermais van ons denken, en aan die mooie geelglimmende korrels die op de verpakkingen van de brokken staan afgebeeld. En toen dacht ik DIE zitten er vast niet in!
[quote="pike"]
Dat is mijn mening ook. Maar ik moest ineens aan de veevoermais van ons denken, en aan die mooie geelglimmende korrels die op de verpakkingen van de brokken staan afgebeeld. En toen dacht ik DIE zitten er vast niet in!

[/quote]

Nee, ik denk dat je gelijk hebt. Volgens mij verdwijnt er maisschroot in de brok.
[quote="pike"]
En dan te denken dat ik dat ooit gevoerd hebt  :-[
[/quote]

En de rest van ons ....

Niks om je over te schamen hoor, als je aangepraat wordt dat dat hartstikke goed is voor je hond en je hebt geen aanleiding om daaraan te twijfelen (hond doet het goed, geen grote problemen of niks dat je direct aan voeding relateert) dan heb je ook geen reden om het anders te gaan doen.
[quote="pike"]
Nee schamen doe ik mij niet. Ik vind het alleen ontzettend jammer dat ik dit allemaal niet eerder geleerd heb.
[/quote]
Ja dat vind ik ook. De hond die wij vroeger hadden (huidklachten, darmklachten, last van zijn anaalklieren) wat zou die zijn opgeknapt van Kvv/Barf.
Jammer dat er toen geen internet/barfplaats bestond.
[quote="pike"]
En weet je wat ik me nu zit af te vragen:
In Nederland bijvoorbeeld wordt mais verbouwd. Maar mais wordt in ons klimaat niet rijp. Het wordt dus niet rijp geoogst en tesamen met het groen vermalen tot veevoer.
[/quote]

ff voor de duidelijkheid mais word wel rijp in nederland het is zelf mogelijk om suikermais hier te verbouwen, je hebt allen een snel groeiend en afrijpenden mais ras nodig.
er zijn zijn bijna meer dan 100 verschilende soorten mais, elk voor een ander doel of klimaat.
het grote verschil tussen suikermais en voedermais is dat er in suikermais bijna geen zetmeel zit en eigelijk allen maar suiker(water). terwel er juist in voedermais allen maar zetmeel zit, en dezen word zeer waarscheinlijk gebruikt in honden voor.
leuk weetje als je mais wilt zaaien en je wilt weten of het voeder of suiker mais is hoef je allen maar ff naar de korel te kijken want als ie verschrompelt is dan is ie lekker zoet, terweil als hij mooit gevult en rond is hij een echte voeder mais is.
[quote="jasmijn"]
je wilt weten of het voeder of suiker mais is hoef je allen maar ff naar de korel te kijken want als ie verschrompelt is dan is ie lekker zoet, terweil als hij mooit gevult en rond is hij een echte voeder mais is.
[/quote]

Misschien eet jij andere mais dan ik,maar wanneer de zoete mais verschrompeld is...dan is ie verdroogd of verrot en koop ik 't niet...
Wanneer ik zoete mais koop dan ziet het er ZO uit

verse zoete maisAfbeelding

Afbeelding

En dit is voer mais
Afbeelding
Afbeelding

Verschil:
Afbeelding
Door pike
[quote="jasmijn"]
ff voor de duidelijkheid mais word wel rijp in nederland het is zelf mogelijk om suikermais hier te verbouwen, je hebt allen een snel groeiend en afrijpenden mais ras nodig.
er zijn zijn bijna meer dan 100 verschilende soorten mais, elk voor een ander doel of klimaat.
het grote verschil tussen suikermais en voedermais is dat er in suikermais bijna geen zetmeel zit en eigelijk allen maar suiker(water). terwel er juist in voedermais allen maar zetmeel zit, en dezen word zeer waarscheinlijk gebruikt in honden voor.
leuk weetje als je mais wilt zaaien en je wilt weten of het voeder of suiker mais is hoef je allen maar ff naar de korel te kijken want als ie verschrompelt is dan is ie lekker zoet, terweil als hij mooit gevult en rond is hij een echte voeder mais is.
[/quote]
In 2000 werd in Nederland op 239.000 hectare mais verbouwd. 90% daarvan als veevoer, snijmais, waarbij de hele plant wordt verhakseld. Mais wordt zoveel verbouwd omdat het zeer veel voedingsstoffen kan gebruiken: dus lekker veel mest uitrijden! (waar bijv. rogge die voorheen op de (arme) zandgronden werd verbouwd niet tegen kan).
Mais wordt ook verbouwd op gronden die voor "nieuwe natuur" bedoeld zijn om op die manier de bodem weer voedselarmer te maken.
De snelrijpende soorten hebben vrij veel aandacht en verzorging nodig en zijn volgens  mij meer iets voor de (hobby)tuinder. Overigens bestaat er een zoete mais die een gerimpelde korrel heeft. Misschien bedoel je dat met "verschrompeld"?
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door