Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door MoniqueAppels
Dank voor jullie reacties en medeleven. Ik kan pas woensdagmorgen om 9 uur terecht maar hou jullie om de hoogte.
Door Borke
Wat rot dat je zo lang moet wachten  >:(
Ik hoop dat het allemaal meevalt!
Door Borke
He Monique... vertel eens hoe het ging vanochtend, je hebt toch geen slecht nieuws gehad hoop ik?
Ik vind Annak zo'n poepje van een hond ;)
Door MoniqueAppels
Nou ik heb geen duidelijke diagnose gekregen omdat mijn DA aan verschillende dingen denkt:
1. epilepsie
2. spierrpoblemen
3. misschien een reactie op de lumbos. instab.
Hij heeft sterke vermoedens dat het een spierkwestie is.
Nek is uitgesloten en hij denkt eigenlijk dat het sowieso geen gewrichtsprobleem is en daarom heeft hij ook geen foto gemaakt. Toch even aan blijven kijken.  Voorzichtig met lopen, kortere stukken en vaker. Vooral dat laatste is voor mij echt een probleem omdat ik dat moeilijk kan combineren met mijn werk. Maar sinds deze week gaan ze ongeveer 4-5 keer per dag lopen dus dat is prima. Maar vandaag op de hei natuurlijk weer sjesen door het mulle zand en als er iets NIET goed is.... maar ja hij moet ook gewoon hond kunnen zijn hoor. Ben blij dat ie af en toe eens een gekke bui heeft; tis al zo'n dooie ;)

O ja, kreeg trouwens wederom complimenten over zijn (vacht)conditie: hij heeft goede bespiering in de voorpoten en zijn gewicht is al vanaf het eerste bezoek gelijk gebleven. Ik reageer daar maar niet meer op want mijn DA weet het inmiddels wel: het komt door goede voeding :D
Laatst gewijzigd door MoniqueAppels op wo 12 sep 2007, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Borke
4-5 keer per dag lopen is minder aantrekkelijk zeg, ik hoop dat het helpt?
Is er nog iets anders wat je er aan kan doen?
Door Nitus
Balen voor Annak. Als het een spierenkwestie is, is fysiotherapie geen optie? En ik ken het 'probleem' van 4-5 keer per dag wandelen, da's niet altijd praktisch ;). Beterschap.
Door Ivonne
4-5 x per dag aan de wandel is over het algemeen geen haalbare kaart; het werd mij voor Bas ook wel geadviseerd. En ja, ik wilde wel maar kon dat doodgewoon niet i.v.m. werk. Bij Bas was hydrotherapie echt een uitkomst.... daar kunnen die 5 wandelingen per dag echt niet tegenop dus misschien is dat nog een optie?

Sterkte met het beessie!
Door MoniqueAppels
Mijn honden gaan altijd met mij mee op pad en zitten dus lange tijd in de auto. Ik kan makkelijk tussendoor ze er even uitlaten om te wandelen. Dat is eigenlijk niet eens het grootste probleem. Sowieso kan ik niet met mijn auto bij mijn huis komen dus ik loop standaard al een stukje voordat ze de auto ingaan en laat ze dan even plassen (en eventueel poepen): da's wandeling 1. Dan gaan we naar het bos/park voor een uur loslopen: wandeling 2. Dan probeer ik tussendoor nog 2 keer te stoppen voor een stukje lopen (waarbij soms een iets langere wandeling): wandeling 3 en 4 en dan 's avonds nog even plassen en van de parkeerplaats naar huis: wandeling 5.
Fysiotherapie is wellicht een optie. Mijn DA vindt het nu nog niet echt nodig maar het is uiteraard mijn eigen keuze.
Ik hou jullie op de hoogte.
Door MoniqueAppels
Update: mijn DA heeft contact gehad met Crama. Die kwam met de 'rare diagnosis' van "spierpijn". De symptomen van een hond die zich uitrekt waarbij de pijn uit de rug komt (ook plausibel i.v.m. zijn instabiliteit) en daardoor een soort van kramp veroorzaakt. Hij adviseert 1-2 mg magnesium-citraat of -sulphaat per kilo lichaamsgewicht. Dat ga ik dus nu bestellen.
Door Lizzy
Interessant.

Dit vind ik over magnesiumcitraat:

Magnesiumcitraat
Magnesiumcitraat bestaat uit één mineraal. Het ontspant, ontkrampt en zorgt voor een sneller en beter herstel na inspanning. Dit mineraal is tevens van belang bij de prikkeloverdracht in de zenuwcellen, bij de aanmaak van enzymen en hormonen maar ook bij het stofwisselingsproces. Magnesiumcitraat voorkomt ophoping van calcium (denk o.a. aan blaasgruis, nierstenen en aderverkalkingen), en is van belang voor dieren die (zware) lichamelijke inspanningen leveren.

Magnesiumcitraat wordt o.a. gebruikt bij spierspanningen, spierkrampen, spierpijn, (ochtend) stijfheid en stress. Magnesiumcitraat kan ook samen met calciumcitraat effectief worden ingezet bij botontkalking.

(dit is trouwens van De Groene Os)

Overigens zijn dit natuurlijke bronnen voor magnesium: peulvruchten, amandelen, walnoten, hazelnoten, vijgen, appels. Maar, opzich denk ik dat een supplement in dit geval geen kwaad kan. Ik zet het er alleen ff neer omdat deze voedingsmiddelen nou inderdaad bepaald geen dingen zijn die je je hond voert.
Door Lizzy
Oh, ik vind ook nog dit:

Ten aanzien van mineralen is het goed om zorg te dragen voor een goede balans in de hoeveelheid calcium en magnesium. We zien dat de toevoeging van calcium in allerlei producten, onder andere in melk, volop de aandacht krijgt.

Maar we hebben ook gezien dat juist de opname van die calcium niet zo goed verloopt. Op het moment dat er een heleboel calcium in het lichaam terechtkomt is er onder andere magnesium voor nodig om de calcium op te nemen. Het gebeurt heel vaak dat we niet zozeer een tekort hebben aan calcium maar juist aan magnesium. Toch worden we aan alle kanten gepushed om maar voldoende calciumrijk te eten waardoor er heel veel calcium het lichaam binnenkomt. Dit gaat ten koste van de magnesium en zorgt er uiteindelijk voor dat de calcium daardoor niet goed kan worden opgenomen in ons botstelsel. Het nadeel daarvan is dat die calcium blijft circuleren in ons lichaam (in eerste instantie in ons bloed) en daarna verstoringen geeft tot aan aderverkalking aan toe. Het tweede probleem wat er ook uit voort kan komen is dat die calcium heel vaak wordt weggezet in bindweefsel. Deze klachten vinden we heel vaak terug in collageen-structuren (kraakbeen, botten, bloedvaten en in bindweefsel), hetgeen kan samenhangen met bijvoorbeeld rugklachten. Deze zijn vaak terug te voeren naar een wat grotere kalk inname.

Wanneer iemand last heeft van de rug wordt juist vaak het tegenovergestelde gezegd: “Last van je rug? Dan moet je zorgen dat je wat meer kalk binnenkrijgt.”

Ook de toevoeging van anorganische stoffen kan tegenwerken. Hier volgt een overzichtje van een aantal goede en niet goede verbindingen.

Als u bijvoorbeeld supplementen heeft waar magnesium in zit, kijk dan altijd of een van deze drie, of misschien nog andere stoffen, wordt vermeld in de bijsluiter.

Als er op een supplement alleen magnesium staat dan kun je er bijna vanuit gaan dat het altijd gaat om de niet-goede stoffen. Hoewel de Warenwet dat wel voorschrijft worden ze vaak toch niet volledig vermeld. De goede stoffen zijn organische verbindingen. Het lichaam herkent ze als eigen stof. We hebben het dan over amino chelaat, citraat en orotaat.

In dit geval betekent het dat magnesium is gebonden aan bepaalde aminozuren. Magnesium citraat is gebonden aan citroenzuur en orotaat aan orootzuur. De combinatie zorgt er dan voor dat het lichaam de stof heel gemakkelijk kan opnemen.

Dit gebeurt in veel mindere mate met de verbindingen carbonaat, sulfaat en oxide. Oxide wordt zelfs helemaal niet opgenomen en blijft buiten de cel actief. Het probleem met die anorganische toevoegingen is dat het soms ook afweerreacties kan oproepen en zorgt voor allergievorming. Want juist omdat die stoffen niet goed worden herkend moeten ze wel het lichaam uit worden gewerkt.  Daardoor worden onze darmen, lever en nieren belast, hetgeen op termijn tot verzwakking kan leiden. Heel veel van die stofwisselingprocessen kunnen met name bij jonge kinderen met een onvoldoende ontwikkeld immuunsysteem verstoord worden. Als je om je heen kijkt merk je dat heel veel kinderen huidproblemen, longproblemen of allergieën hebben.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door