Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Golum schreef: Gistermiddag had Gollum een geitenpoot met veel vlees eraan gegeten. Het vlees had ze eraf gekloven, poot laten liggen (te hard denk ik). Een paar uur later racete ze door de lamellen in de woonkamer, ik deed de balkondeur maar even open want ik dacht die heeft diaree of moet kotsen.. En ja hoor, de diaree spoot eruit. Ik heb het maar even aangekeken en 's avonds had ze nog een klein stukje kopvlees gehad.
Vanochtend riep ik haar op bed want ze is jarig, ze mag bijna nooit op bed dus ik verwachte een racemonster maar ze kwam niet  :( Pas toen ik naar de woonkamer kwam wilde ze naar me toe, maar ze zakte steeds door haar achterpootjes. Van Don (mijn vriend) hoorde ik dat ze ook al 2 keer gekotst had. Aangezien ik het park al een tijdje mijd omdat ik dooie eenden en vissen zag liggen was ik gelijk bang dat ze toch wat te pakken had gehad en misschien botulisme had opgelopen. Ik heb gelijk de weekend DA gebeld, en die wist mij te vertellen dat ze net een hond op de intensive care hadden opgenomen wegens botulisme  :o
Nou dat werkte niet echt mee aan mijn ongerustheid dus ik er gelijk heen. Gol had geen koorts (dus geen botulisme vertelde de arts), en gaf geen pijn aan bij de pootjes. Toen de DA haar buik betaste begon ze erg te piepen, ze trok haar rug ook hoog op dus duidelijk pijn in dr buik  :( Ze heeft een prik tegen het braken gehad en een pijnstiller, ook heb ik een diarreeremmer meegekregen en pijnstillers voor morgen..
Ik heb maar voor de zekerheid gevraagd hoe ik een darmobstructie of darmperforatie kan herkennen omdat ik me toch nogal ongerust maakte zo voor het weekend, ze hadden ook geen foto's gemaakt ofzo..

Zou het door de geit komen of heeft ze toch wat van straat gevroten? Normaal heeft ze een maag van schokbeton, ze eet ook vanaf haar 3e maand volledig rauw (vandaag 1 jaar) en bij geit heeft ze nog nooit zulke diaree gehad. Wel eens wat zachte poep na geit, maar nooit zo erg dat ze niet kon lopen..
Nu voelt ze zich al wat beter, maar ja ze heeft ook een pijnstiller gehad dus.. Ik moest haar kipfilet met rijst geven, de rijst skip ik maar denk. Ik vroeg nog, rauw of gekookt? Neeeeej zei ze, nooit rauw!!  ;D Leuk moment om je DA te vertellen dat ze altijd rauw eet  8) Ze was het er niet zo mee eens, maar daar hebben het nog wel een keer uitgebreid over als ze tijd heeft.
Ze heeft net wel wat biogarde gehad van me, dat vond ze wel lekker. Straks maar wat kipfilet koken voor haar?
Als ik bovenstaande zin lees dan gaf ze toch echt het bot om het op te laten eten  ;)

Bril of geen bril.
Golum schreef: Gistermiddag had Gollum een geitenpoot met veel vlees eraan gegeten. Het vlees had ze eraf gekloven, poot laten liggen (te hard denk ik).
En hoe groot was de poot? Of hoeveel vlees zat er aan?
Misschien veels te veel gegeten?
Of misschien toch 'n stuk van de bot afgebeten en in 1 stuk naar binnen geslikt?
Hoop dat 't morgen beter gaat!
Oh...en ik zou dus wel wat gekookte rijst bij de gekookte kip geven.
202spots schreef: En hoe groot was de poot? Of hoeveel vlees zat er aan?
Of misschien toch 'n stuk van de bot afgebeten en in 1 stuk naar binnen geslikt?
Mag ik vragen waarom? Ik zou dus zelf absoluut geen gekookte rijst geven en ook geen gekookte kip.

Ik denk trouwens dat dit geval diarree allerlei oorzaken kan hebben. Het hoeft niet persee van het eten te zijn. Het kan zijn dat Gollum al een virusje onder de leden had. Of dat haar darmen al wat overstuur waren van iets anders. Als je daar dan vet geitenvlees (geit is behoorlijk vet) overheen geeft, dan kan dat wel eens de druppel zijn. In ieder geval hoop ik dat ze zich weer gauw beter voelt!
202spots schreef: En hoe groot was de poot? Of hoeveel vlees zat er aan?
De poot was zo'n 40 cm lang en er zat zo'n 500 gram vlees aan. Ze krijgt per dag zo'n 500 a 600 gram en ik ben haar langzaamaan aan 1 keer per dag eten aan het wennen, dus te veel was het niet, te vet zou best kunnen. Ze heeft vaker geit gehad maar nog nooit zo'n reactie.. Maar wie weet heeft ze wel wat van de grond gegeten, ze ligt ook regelmatig in de stront of andere viezigheid te rollen..
Het bot was helemaal heel, ook geen splintertje eraf, ik zit altijd bij het eten en heb het bot zelf weggenomen.
Wat is de meerwaarde van rijst? Ik dacht hier ergens gelezen te hebben dat rijst helemaal niet zo lichtverteerbaar is als ze zeggen.. Ik heb gisteravond en vanochtend wel wat kip gekookt voor dr, een filetje van 200 gram. Dat ging er met smaak (en heeeele grote ogen) in! Ze stikt van de honger (vind ze zelf).
Gollum heeft verder geen diarree meer gehad, ze heeft helemaal niet meer gepoept (ze was ook behoorlijk leeggescheten) dus ik wacht met smart op de eerste drol.
Wanneer kan ik haar voorzichtig aan weer rauw voeren?
tieneke schreef: Als ik bovenstaande zin lees dan gaf ze toch echt het bot om het op te laten eten  ;)

Bril of geen bril.

Sorry voor mijn waarschijnlijk slechte uitdrukkingsvaardigheid. Denk ik is een stopwoord wat ik te pas en te onpas gebruik. Van mij mag Gol best een beetje aan het bot sabbelen omdat ze ook niet meer als sabbelen doet. Maar ze heeft er niet eens aan gesabbelt, alleen het vlees eraf getrokken.
Ben ik nu iets duidelijker?  ???
Lizzy schreef: Mag ik vragen waarom? Ik zou dus zelf absoluut geen gekookte rijst geven en ook geen gekookte kip.

Ik denk trouwens dat dit geval diarree allerlei oorzaken kan hebben. Het hoeft niet persee van het eten te zijn. Het kan zijn dat Gollum al een virusje onder de leden had. Of dat haar darmen al wat overstuur waren van iets anders. Als je daar dan vet geitenvlees (geit is behoorlijk vet) overheen geeft, dan kan dat wel eens de druppel zijn. In ieder geval hoop ik dat ze zich weer gauw beter voelt!
Wat zou jij dan geven in zo'n geval?
Ik heb in ieder geval probiotica in huis, het leek me wel verstandig dat te geven ter ondersteuning van de darmpjes. Ik heb ook nog biograde in huis, kipfilet dus wat ik kan koken en og een vriezer met weet ik veel wat je kan bedenken.
Golum schreef: Wat zou jij dan geven in zo'n geval?
Ik heb in ieder geval probiotica in huis, het leek me wel verstandig dat te geven ter ondersteuning van de darmpjes. Ik heb ook nog biograde in huis, kipfilet dus wat ik kan koken en og een vriezer met weet ik veel wat je kan bedenken.
Ik zou zeker probiotica geven. En als je Okugest in huis hebt: ook Okugest. Zelf geef ik nooit gekookt vlees aan mijn honden. Ik vind gekookt vlees ziekmakend en slecht verteerbaar. Evenals rijst. Er gaat niks van gekookt vlees of gekookte rijst uit dat zou moeten helpen of dat gezond is of dat de diarree stopt. En het is gewoon niet lichtverteerbaar. Dus ik voer mijn honden standaard of hetzelfde dat ze normaal altijd eten of ik laat ze vasten. En ik laat ze alleen vasten wanneer ze ziek zijn.

Weet je, ik heb een heel andere kijk op diarree dan de meeste mensen en de meeste dierenartsen. Diarree is in mijn ogen een reactie van het lichaam. Iets MOET er uit en wel snel. En dat doet het lichaam door diarree 'te geven'. Weg met die handel, darmpies schoon. Stel dat er een bacterieetje dwars zit in de darmen. Geeft je DA een diarree-stoppend middel, kunnen die bacterieetjes zich daar "lekker" gaan zitten vermenigvuldigen. Lekker goed idee... Not... Ik stop diarree niet, tenzij mijn honden echt compleet leeg zouden lopen (niet 1 keer maar meerdere dagen) en er een acuut gevaar is voor uitdroging. Als ze heel erg aan de diarree zijn, geef ik hooguit bosbessen. Verder laat ik de natuur zoveel mogelijk z'n gang gaan. En het veranderen van voer geeft juist weer vaak aanleiding tot diarree. En dan zeggen mensen zo vaak "ja, maar als ik gekookte kip geef, is het vaak zo weer over". Ja, maar als je gewoon niks anders doet dan anders: dan is de diarree vaak ook zo over.

Dus, ik geef wel homeopathische middelen tegen de darmkramp/buikpijn (en desnoods, als het echt niet anders kan: gaat er een chemisch middel van de DA in). Ik geef probiotica. Ik geef bijv. wel groene leem maar ik doe verder niks. Als ze eten lusten: geef ik ze gewoon te eten. Als ze geen eten lusten: laat ik ze vasten. Het laten vasten als de hond wel honger heeft: heeft ook z'n nadelen. Ook hier leg je de darmen stil. En als er dus een foute bacterie zit, wil je dus dat de darmen blijven werken en de darmen de bacterieen eruit werken.

En in jouw geval, wanneer een hond door de achterhand zakt van de buikpijn: dan is het superverstandig om naar de DA te gaan. Ik denk trouwens dat dit een virusje kan zijn maar ook een teveel aan te vet vlees. Ik ga mezelf na (ik heb spastische darmen) als ik maandenlang braaf gedieet heb en dan een heel vies vet fietjes van de snackbar neem. Nou, geloof me, dan krab ik van de kramp mijn badkamertegels van de muur en ga ik hevig aan de... OK OK, tveel details ;D. Maar goed, in zo'n geval helpt Okugest echt wonderbaarlijk goed. Ook bij honden! Tabletje tussen twee eetlepels fijn pletten en in de bek geven. Moet met 15 minuten verbetering geven, anders ga ik ook naar de DA. Ook ga je naar een DA wanneer de hond echt doodziek is, koorts heeft en ook nog eens overgeeft.

Maar goed, ik geef dus rauw eten of geen eten. Om ook een kort antwoord op je vraag te geven ;D
Lizzy schreef: Ik zou zeker probiotica geven. En als je Okugest in huis hebt: ook Okugest. Zelf geef ik nooit gekookt vlees aan mijn honden. Ik vind gekookt vlees ziekmakend en slecht verteerbaar. Evenals rijst. Er gaat niks van gekookt vlees of gekookte rijst uit dat zou moeten helpen of dat gezond is of dat de diarree stopt. En het is gewoon niet lichtverteerbaar. Dus ik voer mijn honden standaard of hetzelfde dat ze normaal altijd eten of ik laat ze vasten. En ik laat ze alleen vasten wanneer ze ziek zijn.

Weet je, ik heb een heel andere kijk op diarree dan de meeste mensen en de meeste dierenartsen. Diarree is in mijn ogen een reactie van het lichaam. Iets MOET er uit en wel snel. En dat doet het lichaam door diarree 'te geven'. Weg met die handel, darmpies schoon. Stel dat er een bacterieetje dwars zit in de darmen. Geeft je DA een diarree-stoppend middel, kunnen die bacterieetjes zich daar "lekker" gaan zitten vermenigvuldigen. Lekker goed idee... Not... Ik stop diarree niet, tenzij mijn honden echt compleet leeg zouden lopen (niet 1 keer maar meerdere dagen) en er een acuut gevaar is voor uitdroging. Als ze heel erg aan de diarree zijn, geef ik hooguit bosbessen. Verder laat ik de natuur zoveel mogelijk z'n gang gaan. En het veranderen van voer geeft juist weer vaak aanleiding tot diarree. En dan zeggen mensen zo vaak "ja, maar als ik gekookte kip geef, is het vaak zo weer over". Ja, maar als je gewoon niks anders doet dan anders: dan is de diarree vaak ook zo over.

Dus, ik geef wel homeopathische middelen tegen de darmkramp/buikpijn (en desnoods, als het echt niet anders kan: gaat er een chemisch middel van de DA in). Ik geef probiotica. Ik geef bijv. wel groene leem maar ik doe verder niks. Als ze eten lusten: geef ik ze gewoon te eten. Als ze geen eten lusten: laat ik ze vasten. Het laten vasten als de hond wel honger heeft: heeft ook z'n nadelen. Ook hier leg je de darmen stil. En als er dus een foute bacterie zit, wil je dus dat de darmen blijven werken en de darmen de bacterieen eruit werken.

En in jouw geval, wanneer een hond door de achterhand zakt van de buikpijn: dan is het superverstandig om naar de DA te gaan. Ik denk trouwens dat dit een virusje kan zijn maar ook een teveel aan te vet vlees. Ik ga mezelf na (ik heb spastische darmen) als ik maandenlang braaf gedieet heb en dan een heel vies vet fietjes van de snackbar neem. Nou, geloof me, dan krab ik van de kramp mijn badkamertegels van de muur en ga ik hevig aan de... OK OK, tveel details ;D. Maar goed, in zo'n geval helpt Okugest echt wonderbaarlijk goed. Ook bij honden! Tabletje tussen twee eetlepels fijn pletten en in de bek geven. Moet met 15 minuten verbetering geven, anders ga ik ook naar de DA. Ook ga je naar een DA wanneer de hond echt doodziek is, koorts heeft en ook nog eens overgeeft.

Maar goed, ik geef dus rauw eten of geen eten. Om ook een kort antwoord op je vraag te geven ;D
Bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Normale diaree kijk ik zelf ook meestal aan, vaak hersteld Gol zich met een dag of 2 en is er verder niks aan de hand. Ze heeft zich ook nooit zo ziek getoond dus ik gaf haar altijd haar gewone eten. Maar ik had haar nog nooit door de achterhand zien zakken en wist ook niet dat dat door de buikpijn kon komen.
Ach ja, de gekookte kipfilet vond ze in ieder geval een feest  ;D Ik ben blij te lezen dat jij ook gewoon rauw voert of vast, Gollum toont enorme eetlust en ik voel me haast schuldig dat ik haar zo weinig geef. Rijst zag ik zowiezo niet zo zitten eigenlijk, ik geef nooit rijst of macaroni ofzo, waarom nu wel? Als ik mezelf na ga eet ik ook liever niks als ik zo beroerd ben, en als ik wel trek heb dan gezonde dingen..
Okugest heb ik me eerlijk gezegd nog niet zo in verdiept, wat is dat precies en dat werkt dus bij mensen en honden? (ik heb hoogstwaarschijnlijk ook spastische darmen)
Overigens als ik haar zo bekijk denk ik niet dat het een virusje is, ik vind haar helemaal niet meer ziek overkomen. Ik wilde rustig aan de lijn met haar wandelen maar daar had zij hele andere ideeen over, en ze ligt al de hele dag verdacht dichtbij de keuken  ;D
Ik denk dat ik zo maar even kijk of ze een stukje kopvlees lust, ik heb ook konijnkarkas uitliggen dus daar kan ik misschien ook n stukje van geven.
Dan denk ik dat het eten gewoon niet lekker gevallen is. Ik heb dat met Brutus een keer gehad. Het spoot er als water uit. En hij had een kramp. Niet normaal meer. En dat was ook met geit. Ik denk dat geit vrij vet is en dat valt blijkbaar wel eens niet lekker.

Okugest is een homeopathisch middel van VSM. Gewoon voor mensen en bij de drogist te koop.

Toepassing:
Okugest tabletten is een homeopathisch geneesmiddel, dat wordt toegepast bij misselijkheid, diarree, opgeblazen gevoel en ter verbetering van de spijsvertering. Diarree en misselijkheid kunnen optreden bij spijsverteringsstoornissen ten gevolge van virale- en bacteriële infecties of verkeerde voeding. Met diarree verliest u veel vocht. Het is daarom belangrijk om extra te drinken. Kenmerkend voor de klachten bij het homeopathische geneesmiddelbeeld van de bestanddelen van Okugest tabletten zijn misselijkheid, diarree, een opgeblazen gevoel en winderigheid.

Samenstelling:
Per tablet: Okoubaka aubrevillei D3 50 mg, Arsenicum album D12 25 mg, Carbo vegetabilis D6 25 mg, Croton tiglium D6 25 mg, Veratrum album D12 25 mg. Hulpstoffen zijn cellulose, melksuiker en magnesiumstearaat en talk. Tabletmassa ad 250 mg.
Lizzy schreef: Mag ik vragen waarom? Ik zou dus zelf absoluut geen gekookte rijst geven en ook geen gekookte kip.
Ja hoor,
Ik ben het er niet mee eens dat rijst onverteerbaar of slecht verteerbaar  is voor honden.
Ja ik weet dat ELKE rauw voerder tegen graan en rijst is, en als ik de keus had,dan zou ik ook liever geen gekookte rijst geven, maar soms is er geen andere keus. :-\

Waneer 'n hond door ziekte of na 'n operatie of om andere reden 'n probleem heeft met de  darmwerking(diaree) of voedselvertering...dan is meestal de eerste stap...vasten of het geven van kleinere maaltijden wat bestaat uit gekookte rijst met gekookte kip omdat het alle twee licht verteerbaar is.

Ik heb eerder met Cis en nu pas met Tor de pancreatitis gehad,en alle 2 nadat ze 4 dagen geen eten habben gehad, eerst alleen maar de gekookte kip met de gekookte rijst gevoerd.
Tor krijgt nog steeds de gekookte rijst, en ik kan je verzekeren day ALLES er verteerd uitkomt.
De granen en rijst verteren slecht wanneer het niet gekookt is,maar van gekookte granen en gekookte rijst komt er echt niks onverteerd uit.

Dietary needs and homemade diets for dogs
The predominant carbohydrate source in the common grains, including corn, barley, rice and oats is starch.
When starches are cooked, including using the extrusion process commonly used in producing commercial dog foods, the starch is more easily digested then when it is fed raw.
There is no significant difference in digestibility in the starches found in the grains mentioned above.
Dogs are able to utilize nearly 100% of the starches in cooked diets containing these starches and at least 60% of uncooked starches in these diets
http://www.vetinfo4dogs.com/dogdiet.htm ... food,%20if

De meeste commerciele hondenvoer,zowel brokken als blik, bevat rijst, en als gekookte rijst echt onverteerbaar zou zijn dan zou het ook niet in deze producten verwerkt worden.
Laatst gewijzigd door mahuni op zo 09 sep 2007, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zit ook te twijfelen of ik die pillen nou nog 3 dagen moet gaan geven.. Ze krijgt finidair forte tegen de diaree en buscopan tegen de buikkrampen.
Op het moment gaat het erg goed, speels en toont grote eetlust, geen pijn meer in de buik.. Maar ik weet niet of het zo blijft als ik nu met die pillen stop  :-\
Golum schreef: Ik zit ook te twijfelen of ik die pillen nou nog 3 dagen moet gaan geven.. Ze krijgt finidair forte tegen de diaree en buscopan tegen de buikkrampen.
Op het moment gaat het erg goed, speels en toont grote eetlust, geen pijn meer in de buik.. Maar ik weet niet of het zo blijft als ik nu met die pillen stop  :-\
Hoe lang is ze al van de diaree en buikpijn af?? Buscopan is zeg maar een gladde spier verslapper, de dikke darm wordt dus verslapt, dat is wel prima tegen darm krampen, want die worden opgeheven, maar voor de spijsvertering, en met name de ontlasting is het op den duur niet handig, de dikke darm werkt zeg maar niet helemaal goed door de buscopan, als ze echt van de darmkarmpen en diaree af is, kan je voorzichtig proberen om een dosering buscopan achterwegen te laten, heeft ze verder geen pijn klachten, dan niet meer geven, blijkt ze opnieuw pijn klachten, dan zou ik het wel weer geven  ;)
conleeuw schreef: Hoe lang is ze al van de diaree en buikpijn af?? Buscopan is zeg maar een gladde spier verslapper, de dikke darm wordt dus verslapt, dat is wel prima tegen darm krampen, want die worden opgeheven, maar voor de spijsvertering, en met name de ontlasting is het op den duur niet handig, de dikke darm werkt zeg maar niet helemaal goed door de buscopan, als ze echt van de darmkarmpen en diaree af is, kan je voorzichtig proberen om een dosering buscopan achterwegen te laten, heeft ze verder geen pijn klachten, dan niet meer geven, blijkt ze opnieuw pijn klachten, dan zou ik het wel weer geven  ;)
Gister nadat we bij de DA afkwamen (+- 13.00) heeft ze voor de laatste keer gepoept, daarna niet meer. Ze kreeg daar een spuit buscopan en daarna was alles goed, ze liep weer normaal en kon alles weer. Vanochtend nog beide gegeven maar toen dacht ik al is het wel nodig.. Ik hoorde haar buikje nog wel wat rommelen vanochtend dus toch maar wel gegeven, maar ik kan vanavond natuurlijk even kijken hoe het gaat zonder..
Gisteravond de medicatie overgeslagen en ze heeft wat kopvlees en konijnkarkas gegeten. Net had ze een mooie stevige drol!  ;D
Verder doet ze niet ziek aan, rent door het hoge gras en is weer eigenwijs :P
Ik laat de medicatie even voor wat het is en blijf gewoon goed kijken naar de ontlasting, maar volgens mij is ze niet ziek meer gelukkig!
Door Decibels
Golum schreef: Gisteravond de medicatie overgeslagen en ze heeft wat kopvlees en konijnkarkas gegeten. Net had ze een mooie stevige drol!  ;D
Verder doet ze niet ziek aan, rent door het hoge gras en is weer eigenwijs :P
Ik laat de medicatie even voor wat het is en blijf gewoon goed kijken naar de ontlasting, maar volgens mij is ze niet ziek meer gelukkig!
finidiar kun je mee stoppen als de diaree over is...het is eigenlijk alleen een stopmiddeltje....niet veel meer.

Vroeger was het advies om bij diarree de hond een dag te laten vasten en dan voorzichtig met kip en rijst te beginnen. Tegenwoordig is de tendens meer van: als de hond wil eten, geef 'm dan z'n normale eten (dus wat ie gewend is) daarmee blijven de darmen 'werken' en is een onschuldige vorm van diarree het snelst over.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door