Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door conleeuw
Bieke schreef: Ik weet dat er op de faculteit grote vitrinekasten staan met verschillende merken fabrieksvoer. Daar kunnen de studenten zeker 30% korting op krijgen.
Toen ik vorig jaar naar de Felcandag ging, kregen we materiaal van Royal Canin, dus vermoedelijk sponsert deze op het ogenblik en we moesten vooral niet vergeten in de pauzes naar de stands van andere sponsers te gaan kijken. Daar stond Intervet.
Hill's is ook een grote sponser in veel landen.
maar dat wil niet zeggen dat deze firma's de faculteit sponsoren !!!, en dat wil ook niet zeggen dat hun product onderdeel van de les imunisatie uitmaakt, ze leren lijk mij over de imuun systeem, en over enten in het algemeen, niet over intervet ;) Als een da een eigen praktijk opzet is de keuzen vrij om welk dan ook vaccinatie te gebruiken, ongeacht van de fabrikant, het is ook de keuzen aan hun of zij zich laten bijscholen en up to date houden met nieuwe info over vaccines. Zo zijn er genoeg dierenartsen die nog steeds niet weten dat Nobivac een 3 jarige registratie hebben (of ze willen het niet weten??) en nog steeds een jaarlijkse enting doen, dat is niet de schuld van de producent van vacines (mischien een beetje de schuld vanvan de universiteit omdat ze de studenten niet leren hoe ze voor zichzelf moeten denken en dat ze open moeten staan voor nieuwe ontwikkelingen??) nee, dat is primaire de fout van de dierenarts dat hij/zij niet op de hoogte is van wat er op gebied van entingen veranderd, niet bijhoudt wat de ontwikkelingen zijn en ook niet zijn/haar praktijk er op aanpast.
Door eefje
Lizzy schreef: Dit is het standaard Nobivac puppy schema:

6 weken
Nobivac Puppy DP

** Deze vindt meestal plaats bij de fokker, dus daar doe je weinig aan.

8 - 9 weken
Nobivac Lepto + Nobivac Parvo-C + Nobivac KC

** Ik vind dat een pup van 8/9 weken niet met Lepto mag worden geent. Op deze leeftijd geeft deze enting stikveel problemen. Lepto voor het eerst enten bij 16 weken en herhalen bij 19 weken. Nobivac KC zou ik zeker niet enten. Parvo kun je eventueel titeren. Ik heb Linga op 9 weken niet laten enten maar laten titeren.

12 weken
Nobivac DHP + Nobivac Lepto

** Ik zou dus geen Lepto enten (pas bij 16 weken en herhalen op 19 weken) en wel Nobivac DHP enten.

1 jaar
Nobivac DHP + Nobivac Lepto + Nobivac KC

** Ik zou geen kennelhoest enten. Lepto doe ik geen uitspraak over: ik vind dat iedereen zelf deze beslissing moet nemen. Ik zou wel Nobivac DHP enten.
even nog terug te komen op het entschema,bij een jaar is dhp+lepto aangeraden,maar nu heeft harley deze enting niet eens gehad.....
als ik nu dus ga enten wat kan ik dan het beste enten?
hij heeft de 6-9-12 weken entingen wel gehad.
groetjes eefje
Door Lizzy
eefje schreef: even nog terug te komen op het entschema,bij een jaar is dhp+lepto aangeraden,maar nu heeft harley deze enting niet eens gehad.....
als ik nu dus ga enten wat kan ik dan het beste enten?
hij heeft de 6-9-12 weken entingen wel gehad.
groetjes eefje
Bij de leeftijd van 1 jaar wordt aanbevolen om DHP + Lepto te vaccineren om de pup-entingen te boosteren. DHP wordt in combinatie gebruikt omdat men de DHP enting oplost in de Lepto enting.

Je zou kunnen besluiten om dit gewoon te doen, zoals wordt aanbevolen door de fabrikant. Of je zou kunnen besluiten geen DHP te vaccineren en wel of niet te titeren voor deze drie. En dan zou je kunnen besluiten al dan niet wel voor Lepto te enten.

En die beslissing moet jij zelf nemen. Kan niemand anders voor je doen.
Door eefje
hoi Lizzy,

Harley is inmiddels 3 en ik zou misschien wel naar die workshop willen dus dan zal ik denk ik gewoon het beste kunnen enten,daar moet ik dan nog even over nadenken.

maar dan als ik ent is het dus DHP en lepto samen(is dat de cocktail?)
of moet ik de enting speciaal aangeven?mijn DA ent niet apart omdat ik dan de enige ben en hij ermee blijft zitten....zoals ik al zei moet ik er dus echt nog even over nadenken of ik wel ga enten en bij welke da,er is er 1 die titert ook dus misschien dat ik daar eens een afspraak maak.

groetjes eefje
Door Lizzy
eefje schreef: hoi Lizzy,

Harley is inmiddels 3 en ik zou misschien wel naar die workshop willen dus dan zal ik denk ik gewoon het beste kunnen enten,daar moet ik dan nog even over nadenken.

maar dan als ik ent is het dus DHP en lepto samen(is dat de cocktail?)
of moet ik de enting speciaal aangeven?mijn DA ent niet apart omdat ik dan de enige ben en hij ermee blijft zitten....zoals ik al zei moet ik er dus echt nog even over nadenken of ik wel ga enten en bij welke da,er is er 1 die titert ook dus misschien dat ik daar eens een afspraak maak.

groetjes eefje
Ja, je zou kunnen vaccineren of kunnen titeren. Beide wordt geaccepteerd bij de workshop.

Je kunt DHP ook apart vaccineren. Alleen moet je dan wel even goed zeker stellen dat je DA niet toch de Lepto enting gebruikt als oplosmiddel. Hij zal een flesje steriel water van een andere (katten enting) moeten gebruiken of steriel water uit een ander flesje. Als ie het eerste gebruikt: moet hij de hele katten-enting weggooien en zal hij deze waarschijnlijk in rekening brengen. Dat moet je dus even bespreken met je DA.

Dit noemen sommige DA's tegenwoordig de cocktail. Maar als je zegt "doet u mij de cocktail", dan krijg je dus (10 tegen 1, bij de meeste DA's) meestal de DHPPi + Lepto.
Door eefje
hmm,ik denk dat ik maar gewoon even bij die andere da informeer want mijn da heeft al te kennen gegeven dat ie dat echt niet doet(apart enten),ja jammer maar dan ent ik niet(bij hem)

thanks voor de info,ik ga op zoek ;)

groetjes eefje
Door Lizzy
eefje schreef: hmm,ik denk dat ik maar gewoon even bij die andere da informeer want mijn da heeft al te kennen gegeven dat ie dat echt niet doet(apart enten),ja jammer maar dan ent ik niet(bij hem)

thanks voor de info,ik ga op zoek ;)

groetjes eefje
Groot gelijk heb je!

Wees wel kritisch hoor! Vraag de DA waar hij/zij de DHP in oplost!
Door eefje
ik zit nu te zoeken naar de geldigheid van de entingen want ook daar neemt mijn eigen da een loopje mee maar ik kan nu niet vinden hoe lang de lepto geldig is als ik hem nu ent.
weet iemand dat?

enne die oplosvloeistof heeft toch elke da?
ik heb ook bij intervet zitten kijken en die entingen zitten niet samen in een flesje ofzo dus ik snap niet dat ie niet apart wil enten,die flesjes heeft ie toch al toch?
Of denk ik nu echt veel te simpel ???
jemig,wat een gedoe,om een beetje uit te zoeken hoe je je hond het minst ziek kan laten worden van iets waar ie juist gezond van moet blijven,dat is toch belachelijk >:(
groetjes eefje
Laatst gewijzigd door eefje op di 31 jul 2007, 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
eefje schreef: ik zit nu te zoeken naar de geldigheid van de entingen want ook daar neemt mijn eigen da een loopje mee maar ik kan nu niet vinden hoe lang de lepto geldig is als ik hem nu ent.
weet iemand dat?
Lepto altijd 1 jaar.
enne die oplosvloeistof heeft toch elke da?
ik heb ook bij intervet zitten kijken en die entingen zitten niet samen in een flesje ofzo dus ik snap niet dat ie niet apart wil enten,die flesjes heeft ie toch al toch?
Of denk ik nu echt veel te simpel ???

groetjes eefje
Oplosvloeistof is steriel water. En niet elke DA heeft een fles steriel water staan. Die entingen zitten niet samen in 1 flesje. Die zitten in 2 aparte flesjes. Maar in het ene flesje zit lepto + een oplossingsvloeistof en in het andere flesje (DHP of DHPPi) zit het virus en dat moet dus nog op worden gelost in oplossingsvloeistof, waar de DA's de Lepto enting dus voor gebruiken. Als jij dus om een losse DHP vraagt, moet hij dus nog ergens een oplossingsvloeistof vandaan zien te toveren.
Door eefje
komt lepto veel voor?
want als die nou zulke vervelende bijwerkingen kan hebben(op de lange of korte termijn) en toch maar 1jaar geldig is(is ie dus ook al 3jaar niet beschermd) kan ik die net zo goed laten zitten.
Alleen moet ik dan maar weer hopen dat ik aan die workshop mee mag doen(kan ik er natuurlijk voor de zekerheid ook een gezondheidsverklaring bij vragen)

ik ben ondertussen aan het zoeken hoor,dus misschien heb ik het antwoord al voor je het leest maar goed ik vraag maar raak. :P

groetjes eefje
Door eefje
hmm ik lees net dat als ik ent het een cocktail moet zijn,anders is de enting niet voldoende voor  mevr,Gootjes.

oke weer wat denkstof :D gek word ik er van.

groetjes eefje
Door Lizzy
eefje schreef: komt lepto veel voor?
want als die nou zulke vervelende bijwerkingen kan hebben(op de lange of korte termijn) en toch maar 1jaar geldig is(is ie dus ook al 3jaar niet beschermd) kan ik die net zo goed laten zitten.
Alleen moet ik dan maar weer hopen dat ik aan die workshop mee mag doen(kan ik er natuurlijk voor de zekerheid ook een gezondheidsverklaring bij vragen)

ik ben ondertussen aan het zoeken hoor,dus misschien heb ik het antwoord al voor je het leest maar goed ik vraag maar raak. :P

groetjes eefje

Lepto is, bij mijn weten, nooit een verplichte enting, ook niet voor de workshop.

Of het veel voor komt: kan ik je helaas geen antwoord op geven. Deze gegevens worden helaas niet landelijk bij gehouden.
Door eefje
er  staat dat de hond een cocktailenting moet hebben die niet ouder is dan 3jaar.

en wat ik nu kan vinden valt daaronder,hondeziekte,hepatitis,parvo,lepto en para influenza toch?
pfff 't mag wat zo'n hond hebben :D

groetjes eefje
Door Lizzy
eefje schreef: er staat dat de hond een cocktailenting moet hebben die niet ouder is dan 3jaar.

en wat ik nu kan vinden valt daaronder,hondeziekte,hepatitis,parvo,lepto en para influenza toch?
pfff 't mag wat zo'n hond hebben :D

groetjes eefje
Ze schrijven ook:

óf een titerbepaling gehad te hebben die niet jonger is dan 2 weken.

Nou, aangezien je niet kunt titeren voor Pi en L, neem ik aan dat ze gewoon de DHP bedoelen.
Door Dian
Het gaat haar voornamelijk om de hondenziekte en parvo.

Hierbij nog een keer de mail die ik heb gekregen van haar:
Ik heb nog met de dierenarts overlegd.
Een gewone cocktailenting (het gaat m.n. om Hondenziekte en Parvo) mag 3 jr. oud zijn.
Als mensen hun hond laten titeren, moet de titer minimaal 2 weken geleden zijn geweest.
Van honden die een oudere enting hebben dan 3 jr én ook geen titerbepaling, wil ik een recente (deze week) gezondheidsverklaring zien.
Ik neem aan dat jullie begrip hebben voor dit standpunt omdat hier ook pups van 7 wk oud komen.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door