Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Erna
Ik geef Mara alleen bij pijn een dosis metacam. Tegenwoordig gaat het zo goed dat ze alweer weken zonder pijnstillers kan. Nu het weer kouder en vochtiger is buiten zie ik wel dat ze meer moeite heeft maar ze kan nog steeds zonder.
Door Decibels
Lizzy schreef: Nou ja, ik heb vanmorgen overleg met mijn DA....

Nou had ik trouwens bij http://www.plaza33.eu de Gewrichts A druppeltjes besteld (tegen artrose), van MacSamuel. En op hoop van zegen ben ik daar een paar dagen geleden mee begonnen maar nou loopt hij sinds gisteren ineens echt behoorlijk goed zeg :o

Ik durf nog geen vreugde dansje te gaan maken, maar misschien dat ik met deze druppels niet zo vaak/minder pijnstiller kan geven.

Zeg, hoe doen jullie dat trouwens? Geven jullie iedere dag pijnstillers zodat de hoeveelheid pijnstiller stabiel blijft? Of alleen als de pijn heel erg is?
Ik geef pijnstillers alleen als het nodig is en als de situatie 'stabiel' is, probeer ik een zo laag mogelijke dosering te geven. Mijn vroegere Jerôme kreeg op 12-jarige leeftijd arthrose...hij is bijna 15 geworden, dus de laatste jaren van z'n leven kreeg ie regelmatig metacam. Nou is dat bij een teckeltje van 5 kilo makkelijk te doseren met druppels. Als het heel erg was dan gaf ik 1 dagje de dubbele dosis, maar daarna probeerde ik het toch met zo min mogelijk druppels.
Door Lil
Boris heeft niet zo'n hele zware klachten (op dit moment, het is anders geweest) maar ik geef alleen pijnstillers indien nodig. Als het nodig is dan ook zeker een goede dosis en ook meerdere keren een dosis (je hebt er niets aan om te weinig te geven, dan geef je a iets dat slecht is en b bestrijd je de pijn nog altijd niet).
Zelfs de pijncomplex geef ik alleen dagelijks als het slecht gaat. Voor de rest alleen indien nodig (om te voorkomen dat het zo erg wordt dat ik weer aan rimadyl of metacam moet).
Door *Remy*
Ik heb ook de neiging om alleen een pijsntiller te geven wanneer er sprake is van pijn, echter, wat steeds door mijn hoofd blijft spoken is de ontstekingremmenden werking van de pijsntiller, die de artrosevorming doet verlangzamen. Om deze reden (ontstekingremmende werking) werd mij aangeraden om de honden voortdurend op een lage dosis te zetten (of bv 2 weken wel en dan 2 weken niet).

Wat vinden jullie een pijnstiller geven ook in relatief pijnvrije perioden die aan de ene kant de ontstekingen waarmee artrose gepaard gaat verminderd, maar die aan de andere kant vele negatieve bijwerkingen heeft?
Door Hitam
Ja, ik bedoelde de Vioxx en Celebrex of hoe ze ook heten. Dat zou het helemaal zijn. Helaas bleek het anders uit te pakken.

In principe is pijn ook erg slecht voor de algehele weerstand en voor de kwaliteit van leven en dus moet je af en toe echt kiezen voor pijnstillers.
En die bijwerkingen vallen in de meeste gevallen wel mee.

Behalve een pijnstillende en ontstekingsremmende werking, remmen de NSAID´s ook het herstel van kraakbeen. Dus dat is in het geval van artrose weer negatief. Behalve natuurlijk als het gewricht zo slecht is dat er geen kraakbeen meer is, dan maakt het niet meer uit.
Ik zou zeggen: als het lukt om ook een poos zonder te kunnen, doe dat dan. Maar als je meteen merkt dat hij slechter gaat lopen dan wel voortdurend geven.
Door Decibels
Jacquemine schreef: Ik heb ook de neiging om alleen een pijsntiller te geven wanneer er sprake is van pijn, echter, wat steeds door mijn hoofd blijft spoken is de ontstekingremmenden werking van de pijsntiller, die de artrosevorming doet verlangzamen. Om deze reden (ontstekingremmende werking) werd mij aangeraden om de honden voortdurend op een lage dosis te zetten (of bv 2 weken wel en dan 2 weken niet).

Wat vinden jullie een pijnstiller geven ook in relatief pijnvrije perioden die aan de ene kant de ontstekingen waarmee artrose gepaard gaat verminderd, maar die aan de andere kant vele negatieve bijwerkingen heeft?
zo deed ik dat met Jerôme vroeger ook. Zo min mogelijk metacam en als het effe kon dan een poosje zónder de metacam. Zodra ik zag dat ie weer pijn had begon ik dan weer met de metacam...

gr Marijke
Door bas rouge
Barousse krijgt rimadyl afgewisseld met metacam. Ik heb ook carprodyl gebruikt maar daar merkte ik geen effect van.
Ik koop de rimadyl via dierapotheek.com, na betaling heb je het een dag later in huis en het scheelt echt een hoop geld. Ik betaalde in mei voor 100 tabletten 100 mg euro 86,95 inclusief bezorgkosten en btw.

Na ca. 2 weken metacam gaat ze erg veel drinken, dan stop ik en geef weer rimadyl en daar zie ik -nog- geen nadelen van. Ze krijgt op het moment de hoogste dosering rimadyl (samen met zalmoliecapsules en glucosamine/chondroitine tabletten) maar heb het idee dat ik dat echt voor jan met de korte achternaam geef omdat ze continu kreupel is sinds een week of drie nu. Eigenlijk merk ik op het moment nergens effect van en ben daar knap wanhopig onder. Ze loopt gewoon continu kreupel  :'(

Ik heb al wel vaker gehoord dat oude honden die jaren achtereen rimadyl kregen storven aan maagbloedingen. Mijn dierenarts stelde daar tegebover dat hij ook meerder honden kent die 8 jaar lang dagelijks rimadyl kregen en geen klachten hadden.
Laatst gewijzigd door bas rouge op za 30 jun 2007, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lil
Hitam schreef: In principe is pijn ook erg slecht voor de algehele weerstand en voor de kwaliteit van leven en dus moet je af en toe echt kiezen voor pijnstillers.
En die bijwerkingen vallen in de meeste gevallen wel mee.

Behalve een pijnstillende en ontstekingsremmende werking, remmen de NSAID´s ook het herstel van kraakbeen. Dus dat is in het geval van artrose weer negatief. Behalve natuurlijk als het gewricht zo slecht is dat er geen kraakbeen meer is, dan maakt het niet meer uit.
Ik zou zeggen: als het lukt om ook een poos zonder te kunnen, doe dat dan. Maar als je meteen merkt dat hij slechter gaat lopen dan wel voortdurend geven.
Dat is goed om te weten, dank je voor de info  :-*

Maakt het verschil uit of ik rimadyl of metacam geef? Is rimadyl slechter of niet?
Door 202Spots
Lil schreef: Dat is goed om te weten, dank je voor de info  :-*

Maakt het verschil uit of ik rimadyl of metacam geef? Is rimadyl slechter of niet?
Ik weet niet wat precies het verschil is.maar ik weet wel dat je niet veel slechter kan vinden dat Rimadyl (RimaDONT :-\)
Door Cindy de Wolf
202spots schreef: Ik weet niet wat precies het verschil is.maar ik weet wel dat je niet veel slechter kan vinden dat Rimadyl (RimaDONT :-\)
Is dat niet per persoon en hond verschillend? Zelf heb ik prima ervaringen met Rimadyl bij meerdere honden. Terry heeft zeker van de 6 jaar dat ze nu pijnstilling nodig heeft 4 jaar Rimadyl gehad en nu ook weer. Niets aan het handje. Ook Baloe heeft gedurende 8 maanden Rimadyl gehad idem dito. Ik denk dat het toch afhankelijk is van de bouw van de hond. Ook met Metacam heb ik goede ervaringen. Previcox is het minst schadelijk en daar heb ik een mindere werking gezien tov Rimadyl bij mijn honden. Maar goed er zijn ook honden die toppie reageren op Previcox en minder op Rimadyl. Maar om nou te zeggen dat Rimadyl RimaDONT is vind ik wel wat overtrokken.
Door Decibels
Cindy de Wolf schreef: Is dat niet per persoon en hond verschillend? Zelf heb ik prima ervaringen met Rimadyl bij meerdere honden. Terry heeft zeker van de 6 jaar dat ze nu pijnstilling nodig heeft 4 jaar Rimadyl gehad en nu ook weer. Niets aan het handje. Ook Baloe heeft gedurende 8 maanden Rimadyl gehad idem dito. Ik denk dat het toch afhankelijk is van de bouw van de hond. Ook met Metacam heb ik goede ervaringen. Previcox is het minst schadelijk en daar heb ik een mindere werking gezien tov Rimadyl bij mijn honden. Maar goed er zijn ook honden die toppie reageren op Previcox en minder op Rimadyl. Maar om nou te zeggen dat Rimadyl RimaDONT is vind ik wel wat overtrokken.
volgens mij is rimadyl een wat minder goede keus bij oudere dieren. Meestal is bij oudere dieren de lever/nier functie wat minder goed.
Door Cindy de Wolf
Decibels schreef: volgens mij is rimadyl een wat minder goede keus bij oudere dieren. Meestal is bij oudere dieren de lever/nier functie wat minder goed.
Ik heb er toevallig gister met Maarten over gehad en hij zei als een dier er gevoelig voor is merk je dat in 95% van de gevallen binnen 10 dagen. Als dat niet het geval is kan je het vaak tijden lang zonder problemen geven. Terry is nu 11 en alle waardes zijn in orde.
Door Lil
Cindy de Wolf schreef: Ik heb er toevallig gister met Maarten over gehad en hij zei als een dier er gevoelig voor is merk je dat in 95% van de gevallen binnen 10 dagen. Als dat niet het geval is kan je het vaak tijden lang zonder problemen geven. Terry is nu 11 en alle waardes zijn in orde.
Dan heb ik geluk, want ik heb tot nu toe nog nooit langer dan 7 dagen achter elkaar pijnstillers gegeven (al was het maar omdat meneer dan gek gaat doen en meent dat hij nergens meer last van heeft). Nu maar hopen dat het alleen maar op incidentele basis nodig blijft en niet ooit constant.
Door MaxRoxy
Ook hier goede ervaringen met Rymadil en zonder bijwerkingen. Max krijgt het nu ook al jaren. Het ligt denk ik per hond verschillend. Wij hebben meerdere merken geprobeerd en of het werkte niet bij hem of hij kon er niet tegen en kreeg last van de bijwerkingen (heel veel drinken en veel plassen o.a.)
Voorheen kreeg hij een lage dosering. We hebben in loop van de tijd meer moeten geven. nu zit hij op de maximale dosis (150 mg per dag). Dat heeft hij ook nodig. krijgt hij een dag minder of niks merken we dat.
Wij kiezen er ook voor om hem pijnstilling te geven met kans op evt bijwerkingen. Dat zien we dan wel. Belangrijker is dat hij nu minder pijn heeft. Al gaat hij laatst tijd wel steeds minder lopen. Hij is nu 7.5. Heeft een gescheurde kruisband gehad en sindsdien nooit meer helemaal de oude geworden. Heeft erg last van artrose in de poten en spondylose in nek en rug.
Tot nu toe geen bijwerkingen dus wij geven hem gewoon elke dag zijn dosis.
Net een nieuwe pot besteld via dierapotheek.com. Bedankt voor de tip. We betalen normaal voor een pot van 100 tabletten van 100 mg bija €120.

Door Cindy de Wolf
MaxRoxy schreef:
Net een nieuwe pot besteld via dierapotheek.com. Bedankt voor de tip. We betalen normaal voor een pot van 100 tabletten van 100 mg bija €120.

Voor dat bedrag heb ik dus uit Amerika 180 tabletten van 100mg ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door