Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

[quote="michele"]
kan ik ipv zelf samenstellen ook gewoon helemaal KVV gaan geven? zo ja, welk merk. nu krijgen ze voornamelijk duck.
of eventueel een gedeelte KVV aanvullen met groenten???
[/quote]

Lijkt me beter dan die brokken  :) .
En dan de kvv inderdaad aanvullen met lekker veel groenten, zodat de boel lekker doorstroomt.
Lizzy heeft vast nog wel wat goed suggesties  :) .
Door michele
misschien dat dit dan iets is??? is van Duck
Duck therapie;
Door de ingrediënten en de aparte manier van behandelen (vers – diepvries) kent DUCK Therapie enkele specifieke kernwaarden en toepassingsgebieden. Door de zeer hoge verteerbaarheid kan er volstaan worden met een relatief laag eiwitpercentage in het voer (10,5%) en is het geschikt bij darm- en nierproblemen. Door de verhoogde eiwit-opname is er weinig rest-eiwit in de darm, en is de ureumdruk op de nier gelimiteerd. Ook de uitscheiding van oxalaat en ammonium via de urine is beperkt, hetgeen bij een blaasgruis en –steen-preventie past. Voldoende vochtopname, van belang bij oudere of zieke dieren, en bij blaasproblemen, is gewaarborgd door het vochtgehalte (54%) in het aangeboden product.
Door Lizzy
[quote="michele"]
misschien dat dit dan iets is??? is van Duck
Duck therapie;
Door de ingrediënten en de aparte manier van behandelen (vers – diepvries) kent DUCK Therapie enkele specifieke kernwaarden en toepassingsgebieden. Door de zeer hoge verteerbaarheid kan er volstaan worden met een relatief laag eiwitpercentage in het voer (10,5%) en is het geschikt bij darm- en nierproblemen. Door de verhoogde eiwit-opname is er weinig rest-eiwit in de darm, en is de ureumdruk op de nier gelimiteerd. Ook de uitscheiding van oxalaat en ammonium via de urine is beperkt, hetgeen bij een blaasgruis en –steen-preventie past. Voldoende vochtopname, van belang bij oudere of zieke dieren, en bij blaasproblemen, is gewaarborgd door het vochtgehalte (54%) in het aangeboden product.
[/quote]

Zeker het proberen waard. Ik ben alleen wel benieuwd naar de rest van de percentages van dit voer. Als er heel veel koolhydraat in zit, in plaats van vetten, dan zou ik het zelf links laten liggen en een ander merk versvlees geven. Ik zou hier zelf zeker groentemix of restjes van je eigen groenteprakje aan toe voegen.
Door Lizzy
[quote="*Dorothea*"]
Ja, ik had het eigenlijk al een keer gehoord, maar ik dacht dat dat alleen in de VS aan de hand was, maar dat is dus ook in NL.

Ik snap er trouwens niks meer van hè. Ik meende me te herinneren dat het dieet van RC zowel voor struviet als calciumoxalaat was. En dat is ook zo. Alleen staat er dus op hun site, dat calciumoxalaat ontstaat in zure urine. En wat doet dat dieet? De urine verzuren!  :o Schiet mij maar lek...
[/quote]

Misschien heb ik een theorette. Sinds halverwege de 90-tiger jaren wilde baasjes geen voer meer voor hun hond waar kankerverwekkende verbindingen in zitten zoals etoxyquine enzo. De meeste voerfabrikanten begonnen snel voer te produceren dat geconserveerd was met vitamine C (en E). Zou dat er misschien toe geleid hebben?

Overigens zie ik bij Specific dat ze drie type voer hebben bij blaasgruis: Een voor struviet, een voor Calciumoxalaat & cystine en een voor Uraat. En dat lijkt me logisch. De calciumoxalaat maakt de urine licht alkalisch. En de struviet maakt 'm zuur.

Overigens staat ook op de Specific site dat calciumoxalaat niet zal verdwijnen met behulp van een dieet en dat de bestaande stenen meestal operatief verwijderd moeten worden.
[quote="Lizzy"]
Zeker het proberen waard. Ik ben alleen wel benieuwd naar de rest van de percentages van dit voer. Als er heel veel koolhydraat in zit, in plaats van vetten, dan zou ik het zelf links laten liggen en een ander merk versvlees geven. Ik zou hier zelf zeker groentemix of restjes van je eigen groenteprakje aan toe voegen.
[/quote]

Maar als ik die artikelen lees, dan werkt een laag eiwitpercentage juist oxalaat in de hand  :-\ .
En dat is ook wat er nu gebeurt. Fabrikanten gaan steeds minder eiwit in hun voer stoppen om struviet te voorkomen (denken zij), maar ondertussen werkt dat oxalaat in de hand.
Door michele
[quote="Lizzy"]
[/quote] Dit is heel het stuk wat bij duck therapie staat;

Algemeen

Kip, rijst, wortelen, maïskiemen: eenvoud is het moeilijkst.

DUCK Therapie is een volledige maaltijd, die is samengesteld uit kip, rijst, wortelen en maïskiemen. Toegevoegd zijn vitamines, mineralen en spoorelementen.
De kippen zijn vers en goedgekeurd voor menselijke consumptie.

* Geen karkassen, poten, koppen, meel of ander slachtafval

Zoals al onze complete maaltijden is DUCK Therapie geschikt voor elke hond.

* Voor de fijnproevers is het een extra smaak

Het is nog lichter verteerbaar.

* Hoofdingrediënten zijn verse kip en rijst

Ook voor de vacht is het nog beter.

* Daar zorgen onder andere wortelen en maïskiemen voor.  Kip heeft de ideale verhouding tussen omega 3 en 6 vetzuren met dezelfde biologische waarde. Want ook dat is belangrijk.

Het is zéér geschikt voor honden met nier - of leverproblemen.

* Het eiwit uit verse kip heeft een hoge biologische waarde waardoor de eiwitfractie laag is.

DUCK Therapie kan ook helpen bij nerveuze, angstige, agressieve en slecht lerende honden.

* Verse of diepgevroren kippen, en ook rijst bevatten veel natuurlijke B2 en B6 vitamines (co-enzymen voor serotonine). Vitamines B2 en B6 zijn wateroplosbare vitamines die slecht tegen drogen en verwarmen kunnen. Ze zijn wel zéér belangrijk bij het aanmaken van serotonine, een tekort daarvan is mede verantwoordelijk voor impulsief gedrag, asociaal gedrag, agressiviteit en hyperactiviteit.

Daarbij komt dat we net als bij onze overige complete natuurmaaltijden de eiwitbron niet moeten verwarmen, zodat ook het aminozurenpatroon optimaal blijft, waardoor zéér veel problemen bij zowel vacht, metabolisme en gedrag vermeden worden.

* Zuurtegraad

Succes komt niet vanzelf

* Veel testen en meer dan 6 jaar proefdraaien heeft aangetoond dat zelfs in extreme gevallen succes kan geboekt worden, zowel op het gebied van gezondheid, uiterlijk als gedrag.

De hoge voedingswaarde maakt dat honden er weinig van moeten eten, en bijgevolg ook weinig ontlasting produceren, wat niet alleen voor hen prettig is.

Dierenarts

DUCK THERAPIE – breed inzetbare natuurvoeding

Voeding kan op veel manieren de fysiologische en mentale activiteiten van honden beïnvloeden. Primair remt voedselopname de hongerprikkel, en daarmee zoek- of bedelgedrag voor voedsel. Door de voedselopname dient niet alleen voldaan te worden aan de hongerprikkel, maar ook aan de behoefte aan bepaalde koolhydraten, eiwitten, vetzuren, vitamines, en mineralen.  Een tekort aan een van deze nutriënten kan onder andere leiden tot vermagering (te weinig eiwit, te weinig energie), verminderde weerstand (te weinig of verkeerde vetzuur-ratio, tekort aan vitamines en andere precursors voor enzymsystemen), ontstekingen (radicaalvorming), een slechte vacht (zink- of biotine-deficiëntie, vetzuurverstoring), of gedrags- en evenwichtsstoornissen (tryptophaan-, vitamine B6-deficiëntie).  Een overdosis aan bepaalde bestanddelen kan o.a. leiden tot overgewicht (te veel energie-opname), grotere kans op de ontwikkeling van ontstekingen en kanker (obesitas is hiermee positief gecorreleerd), darmproblemen (te hoog eiwit-aanbod leidend tot SIBO), nier- en blaasproblemen (te veel eiwit of ureum, overschrijding van de saturatie voor bepaalde mineralen en daardoor gruis- en steenvorming), of ook weer gedrags- en balansstoornissen (hypo- of hyper-activiteit, dwangneurosen, ataxie).

Vroeger kenden we maar 1 type voeding (‘met de pot mee-eten’), en later zijn de op verschillende levensfasen gebaseerde diëten geïntroduceerd. Honden worden steeds meer als aparte individuen beschouwd, en ook de voeding wordt daar op aangepast. Een individuele hond kan een verhoogde of verlaagde behoefte hebben aan bepaalde nutriënten, ingegeven door zijn genotype (hoe de hond gefokt – of doorgefokt – is) en zijn levensomstandigheid.

Voorbeelden van aangeboren, genotypische problemen zijn: Von Willebrand's Disease bij de Doberman Pinscher, Poedels, Pembroke Welsh Corgi; Phosphofructokinase-deficiëntie bij de Cocker Spaniel en de Engelse Springer Spaniel; Pyruvaatkinase-deficiëntie bij de Basenji; Cystinurie bij de Newfoundlander; Koper-toxicosis bij de Beddlington Terrier; Renal Dysplasia bij de Shih Tzu, Lhasa Apso en Soft-Coated Wheaten Terrier; overdominantie bij American Bull Terrier.

Problemen die zich kunnen ontwikkelen gedurende het leven, ten dele gebaseerd op het fenotype, zijn o.a. slijtage aan de gewrichten (arthrose, kraakbeenbeschadiging), vermindering van de visus (staar), verlaagde weerstand tegen infectie-ziektes, verminderde nier-, lever- of hartfunctie, en gedragsveranderingen (dementie, verlatingsangst).

Sommige van deze ziektes en problemen zijn vanuit een nutritioneel oogpunt af te remmen, te verbeteren of soms zelfs te voorkomen. De voeding moet dan wel aangepast zijn aan de individuele wensen van de hond, d.w.z. dat sommige ingrediënten verhoogd of verlaagd aanwezig zijn, dan wel in een andere vorm worden aangeboden. Dierenartsen zijn al lang bekend met de therapeutische effecten van bepaalde geëxtrudeerde en/of ingeblikte voeders, waarbij bijvoorbeeld de vorming van blaasgruis verminderd wordt of de bloeddruk verlaagd wordt. Ook de zogenaamde hypo-allergene diëten vormen een belangrijk preventie-middel bij allergiën.

Vanuit de natuur-filosofie heeft Duck een nieuwe diepvriesvoeding ontwikkeld, genaamd DUCK Therapie, opgebouwd uit kip, rijst, wortelen en maiskiemen.  Door te kiezen voor een gelimiteerd aantal ingrediënten is een hypo-allergeen dieet ontstaan, met enkele zeer specifieke kenmerken. Doordat het product vers wordt ingevroren en geen hitte-behandeling ondergaat blijven bepaalde kenmerken beter behouden dan bij andere types voer. Droogvoer wordt geëxtrudeerd, een proces met druk en hitte om de ingrediënten te ontsluiten. Blikvoer wordt dmv een hittebehandeling (verplicht volgens de Europese regelgeving) gesteriliseerd. DUCK  Therapie ondergaat geen additionele hitte-behandeling en wordt ‘koud’ verwerkt.

De ingrediënten van DUCK Therapie: kip is gekend om zijn uitstekende aminozuur-patroon en biologische beschikbaarheid. De verhouding van de essentiële aminozuren binnen kip komt overeen met die van de hond, waardoor een correct eiwitprofiel en adequate opname gewaarborgd is. Rijst is naast een uitstekende koolhydraatbron ook van belang voor de bijdrage aan vitamines en spoor-elementen. Wortelen zijn van belang voor een goede vezel- en vitamine-bijdrage. Maiskiemen hebben een ander nutritioneel profiel dan gewone mais. Door het ontkiemingsproces wordt het percentage vitamines relatief sterk verhoogd. Dit is al jaren gekend in de vogelvoeding, waar vaak zaden ontkiemd worden voordat ze worden aangeboden. In de natuur worden veel zaden pas ontkiemd opgenomen, omdat zó de kwaliteit en de biologische beschikbaarheid van de nutriënten vergroot wordt.

Daarnaast is er de mogelijkheid om gedragsmodulerend te werken, mede door de goede beschikbaarheid van vitamine B1 (thiamine, 23,9 mg/kg ds, thermolabiel), B2 (riboflavine, 13,8 mg/kg ds), B6 (pyridoxine, 19,61 mg/kg ds) en het essentiële aminozuur tryptophaan (2,6 g/kg ds) . Tryptophaan met als co-enzymen riboflavine en pyridoxine vormt serotonine. De neurotransmitter serotonine werkt op verschillende niveaus mee aan normaal gedrag, o.a. als precursor van melatonine. Melatonine is van belang om een goed dag-nacht-ritme te behouden; als dit ritme verstoord is kunnen onbegrepen dier-reacties optreden.
Doordat DUCK Therapie een natuurlijk product is waarin de thermolabiele ingrediënten niet afgebroken zijn door hitte-stress, kan dit product een toegevoegde waarde hebben binnen de door dierenartsen geadviseerde diëten, met een breed toepassingsgebied.

DUCK THERAPIE per 1000 gr

ANALYSE

Vocht 54 %
Eiwit 10,5 %
Vet waarvan min. 3/4 essentiële vetzuren 10 %
Koolhydraten 21,2 %
Ruwvezel 1,3 %
Mineralen 3 %

Mineralen & spoorelementen

Natrium 429 mg
Kalium 2,27 gr
Magnesium 307,64 mg
Calcium 0.68 %
Mangaan 13.5 mg
IJzer 27 mg
Kobalt 2,08 mcg
Koper 10.5 mg
Zink 63.5 mg
Fosfor 0.63 %
Fluor 0.08 mg
Chloride 1.60 gr
Jodium 0.51 mg

Vitamines

Vitamine A 9800 I.E.
Caroteen 3.83 mg
Vitamine D 1680 I.E.
Vitamine E 63.66 mg
Vitamine K 1.49 mg
Vitamine B1 12.91 mg
Vitamine B2 6.47 mg
Vitamine B3 13.36 mg
Vitamine B5 97.4 mg
Vitamine B6 10.59 mg
Biotine  102 mg
Vitamine B9 0.514 mg
Vitamine B12 0.027 mg
Vitamine C 43.08 mg

Aminozuren

Isoleucine 6.29 gr
Leucine 9.55 gr
Valine 6.31 gr
Methionine 3.01 gr
Cystine 1.66 gr
Phenelaline 5.01 gr
Thyrosine 4.70 gr
Threonine 5.14 gr
Tryptophaan 1.40 gr
Lysine 9.46 gr
Histidine 3.25 gr
Arginine 7.36 gr
Laatst gewijzigd door michele op di 12 jun 2007, 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
[quote="Lizzy"]
Ik vind ruim 21% koolhydraten erg veel.
[/quote]

Ja dat idee had ik ook. Ik zou gewone kvv proberen. Ik zou me trouwens meer richten op de struviet. Ik denk dat de oxalaat het gevolg is van het struvieetdieet.
Door michele
[quote="*Dorothea*"]
Ja dat idee had ik ook. Ik zou gewone kvv proberen. Ik zou me trouwens meer richten op de struviet. Ik denk dat de oxalaat het gevolg is van het struvieetdieet.
[/quote]
misschien een domme vraag.... maar hoe kan dit daar dan een gevolg van zijn?
[quote="michele"]
misschien een domme vraag.... maar hoe kan dit daar dan een gevolg van zijn?
[/quote]

Nou omdat struvietdieeten in de regel weinig eiwit bevatten en verzurend werken. Een lage pH van de urine en weinig eiwit werken oxalaat in de hand.
Ik heb vanmiddag een tijdje wetenschappelijke artikelen zitten zoeken en er zijn echt een heleboel publicaties die allemaal aantonen dat een laag eiwitgehalte calciumoxalaat in de hand werkt.
Door ulla
[quote="*Dorothea*"]
Nou omdat struvietdieeten in de regel weinig eiwit bevatten en verzurend werken. Een lage pH van de urine en weinig eiwit werken oxalaat in de hand.
Ik heb vanmiddag een tijdje wetenschappelijke artikelen zitten zoeken en er zijn echt een heleboel publicaties die allemaal aantonen dat een laag eiwitgehalte calciumoxalaat in de hand werkt.
[/quote]

Vandaar dat er op het dieetvoer staat dat het niet langer dan een half jaar achter elkaar gegeven mag worden.
Jaren geleden heb ik kort een hond op dieetvoer gehad.
Bij navraag, waarom het niet langer dan een half jaar mocht worden gegeven,was het antwoord van de toen behandelend da ( ze had de fabrikant gebeld )dat ze het wettelijk verplicht waren om het op de verpakking te vermelden, maar dat het rustig levenslang kan worden gegeven.

Nu gaat er bij mij een lampje branden. :(
En dan te bedenken dat er,  tig  dieren jaren op dat voer ziten. >:(
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door