Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door oebaya
Paul_Barte schreef: >>Maar Nicolette dat zijn wel allemaal onderzoeken op honden die brokken eten,wat dus ook betekent: over welke eiwitten gaat het hier? Het zijn zowiezo bewerkte eiwitten en de meeste niet van dierlijke bron.
Er zou eens onderzocht moeten worden bij die hyper honden of die ook verbeteren op een vers menu met gelijke eiwit fractie,maar dan eiwit van de juiste bron en onbewerkt. <<

Ik heb talloze bewijzen gezien dat een hyperaktieve hond na het overzetten op vleesvoer 'ineens' een stuk rustiger wordt!! (wil natuurlijk niet zeggen dat dat altijd zo is).
En denk nou even na: los van de kwaliteit van het eiwit, de hoeveelheid eiwit in brokken is meestal giga vergeleken met vers vlees.
Bovendien is de relatie eiwit en de aanmaak van tryptophan, de stof waar het om gaat, is ook aangetoond in mensen en die zullen toch niet met brokken zijn gevoerd.
Ook de kwaliteit van het eiwit speelt een rol, evenals de manier waarop het is verwerkt.
Maar als ik bij honden kom die hyperactief zijn, dan probeer ik op de 1e plaats de eigenaars op vers vlees te krijgen, lukt dat niet, dan toch op een brok met een laag eiwit-percentage. Maar ja, dan stappen ze de dierenwinkel in en worden ze toch weer omgelu*ld naar één of ander brokkenmerk, dat volgens de man van de dierenwinkel, die dan nog beweert afgestudeerd te zijn in dierenvoeders, echt je van het is.
Door Paul_Barte
oebaya schreef:

En denk nou even na: los van de kwaliteit van het eiwit, de hoeveelheid eiwit in brokken is meestal giga vergeleken met vers vlees.
Bovendien is de relatie eiwit en de aanmaak van tryptophan, de stof waar het om gaat, is ook aangetoond in mensen en die zullen toch niet met brokken zijn gevoerd.
Ook de kwaliteit van het eiwit speelt een rol, evenals de manier waarop het is verwerkt.
Maar als ik bij honden kom die hyperactief zijn, dan probeer ik op de 1e plaats de eigenaars op vers vlees te krijgen, lukt dat niet, dan toch op een brok met een laag eiwit-percentage. Maar ja, dan stappen ze de dierenwinkel in en worden ze toch weer omgelu*ld naar één of ander brokkenmerk, dat volgens de man van de dierenwinkel, die dan nog beweert afgestudeerd te zijn in dierenvoeders, echt je van het is.
Nicolette,

Waarom is de hoeveelheid eiwit in brokken giga in vergelijking met vlees ??? Geef eens een voorbeeld als je wilt en dan graag de VOLLEDIGE analyse s.v.p.

Kwaliteitsverschil is erg groot maar de hoeveelheid....geloof er geen bal van.

Zo kan een brok met 15% eiwit een hogere eiwitfractiehebben als een brok met 20% en daar gaat het om.....en om de kwaliteit!!
Door oebaya
Paul_Barte schreef:

Nicolette,

Waarom is de hoeveelheid eiwit in brokken giga in vergelijking met vlees ??? Geef eens een voorbeeld als je wilt en dan graag de VOLLEDIGE analyse s.v.p.

Kwaliteitsverschil is erg groot maar de hoeveelheid....geloof er geen bal van.

Zo kan een brok met 15% eiwit een hogere eiwitfractiehebben als een brok met 20% en daar gaat het om.....en om de kwaliteit!!
Nu heb ik altijd moeite met die fractie-berekeningen van jou, ben gewoon in dat soort berekeningen heel slecht. Maar met de brokken die ik zelf bijvoer heb ik een keer met jouw voorbeeld op het scherm de berekening gemaakt en die kwam keurig uit op de aangegeven 22%, als ik het ten minste goed heb gedaan. Maar als ik een zak Royal Canine (kleine rassen) zie met 27% eiwit, dan kan ik me niet voorstellen, dat dat zelfs met jouw berekeningen terugvalt naar b.v. 15%.
Door Paul_Barte
Nicolette,

De eiwitfractie is de hoeveelheid energie afkomstig uit eiwitten als deel van de gehele hoeveelheid energie. Deze eiwitfractie mag bij pups beduidend hoger zijn dan bij volwassen honden.
M.a.w. het is niet alleen afhankelijk van het percentage eiwit in de voeding maar zeer zeker van 'de rest' die in de zak zit.

Dat 27% terug zal vallen naar 15% lijkt mij ook sterk want dan zou er helemaal niets van de rest van het voer kloppen.
Ik bedoel alleen maar opnieuw aan te geven dat het percentage zoals vermeld op de zak totaal niets zegt over de EF.

RC zit inderdaad hoog met de EF en het zou mijn voer niet zijn als ik brokken zou voeren LOL.
Voor volwassen honden is een EF van 25% vrij normaal en bij pups mag je gaan tot 30% echter.........veel belangrijker is WAT voor eiwitten zijn het. Bij een brok van 50% graan of meer en een paar procent vlees lijkt mij dat niet zo moeilijk in te schatten denk ik.
Door ine
Zou die berekeing van de eiwitfractie ook in de bib kunnen, zodat een ieder dat zelf eens na kan kijken?
Een leuke verwijzing ook voor nieuwkomers? ::) (en voor mij :-[)
Door diana
mijn honden lusten gelukkig geen aardbeiensnoepjes
Door ine
Ine schreef: Zou die berekeing van de eiwitfractie ook in de bib kunnen, zodat een ieder dat zelf eens na kan kijken?
Een leuke verwijzing ook voor nieuwkomers? ::) (en voor mij :-[)
Dank je, Chooky! :-*
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door