Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Elly1967
#763505
ik heb een kat van 11 jaar en 1 van 5 jaar. de kat van 11 is nogal een luid snachts. hij miauwt als hij wakker wordt midden in de nacht. als hij snachts naar zijn bak gaat of heeft gegeten. ik word er gek van want ik heb ook mijn rust nodig. de dierenarts had alleen een middel dat via het stopkontakt een rustgevende geur afgeeft. maar op zich is mijn kat erg rustig alleen als hij iets heeft gedaan dan wil hij dat laten horen ofzo. wie heeft hier een oplossing voor.

groetjes elly
Door conleeuw
#763511
Elly1967 schreef: ik heb een kat van 11 jaar en 1 van 5 jaar. de kat van 11 is nogal een luid snachts. hij miauwt als hij wakker wordt midden in de nacht. als hij snachts naar zijn bak gaat of heeft gegeten. ik word er gek van want ik heb ook mijn rust nodig. de dierenarts had alleen een middel dat via het stopkontakt een rustgevende geur afgeeft. maar op zich is mijn kat erg rustig alleen als hij iets heeft gedaan dan wil hij dat laten horen ofzo. wie heeft hier een oplossing voor.

groetjes elly
volgens mij een bekende fenomeen van de ouder wordende kat, een beetje dementie zeg maar. Mijn kat heeft ook van tijd tot tijd de neiging om snachts aan het schreeuwen te gaan, als ik dan roep is ze meestal stil, ik geloof dat ik inmiddels in mijn slaap roep, dus een grote inbreuk op mijn slaap is het niet. Wat je ook kan doen is ergens zachtjes een radio aanlaten en of een nachtlampje te laten branden??
Mijn kat kan soms erg doorzeuren, dan roep ik haar, is ze erg blij als ze in mijn kamer aankomt, doet verder niets, loopt een paar keer heen en weer en vertrek weer om de rest van de nacht in relatieve stilte door te brengen.
Ik heb verder ook geen advies, wellicht dat andere wel nog tips hebben, sterkte ermee
Door Laura W
#765871
Muis (oudere kat, inmiddels overleden) mauwde soms ook midden in de nacht zonder een duidelijke aanleiding. Zij bleek echter doof te zijn. De (toenmalige) dierenarts opperde wel rustgevende middelen, maar dat vond ik onzin voor een kat die alleen maar wat miauwde. We werden er wel eens wakker van, maar echt storend hebben we het nooit gevonden. We accepteerden het als iets wat bij de kat hoorde. Door haar doofheid mauwde ze nu eenmaal erg hard, daar viel niet veel aan te veranderen. Ze had er zelf ook totaal geen last van.

Molina (oudere hond, ook overleden) heeft een periode gehad dat ze 's nachts begon te blaffen. Soms wilde ze dan naar buiten, maar vaak leek ze geen idee te hebben waar je voor naar beneden kwam. Bij haar heeft het goed geholpen om haar mee naar boven te nemen. Dat mocht ze altijd al, maar ze deed het niet uit zichzelf. Alleen op het laatst, toen ze al erg ziek was, was dat niet meer genoeg en moesten we een lampje aanlaten 's nachts. Bij haar was het denk ik een combinatie van ouderdom/dementie en slechter zien waadoor ze 's nachts verward was.

Hopelijk vind je voor jouw kat ook de oplossing voor het nachtelijk miauwen en anders zal je er denk ik toch mee moeten leren leven. Misschien kan je de kat ergens laten slapen waar je het niet zo hoort (wel een prettige plek natuurlijk) en anders zijn oordopjes misschien een optie. ;)

Je nachtrust is wel erg belangrijk dus het zou fijn zijn als je een oplossing vind waar jij én je kat tevreden mee kunnen zijn. :)
Door Kefraya
#765966
Elly1967 schreef: maar op zich is mijn kat erg rustig alleen als hij iets heeft gedaan dan wil hij dat laten horen ofzo.

groetjes elly
Doet hij dat overdag ook? Zou het kunnen zijn dat hij pijn heeft als hij op de bak gaat en daarom mauwt?
Mocht het dementie zijn, dan zijn er mensen op dit forum die goede resultaten hebben met cholodin. Zie bijvoorbeeld http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 942.0.html
Gebruikersavatar
Door Mischa
#766189
Gijs kan bij tijd en wijlen 's nachts ook zo'n brulboei zijn. Nou was hij altijd al nogal 'verbaal', maar met het verstrijken der jaren wordt het alleen maar meer. Wel ben ik er achter gekomen, dat nu ik vanwege zijn steeds vaker voorkomende verstoppingen beter op zijn voer let, het een stuk minder is geworden. Ik zou dus eerst proberen uit te sluiten dat het gemauw niet door lichamelijk ongemak komt. Voor het overige ben ik bang dat het toch ook wel weer bij het beeld hoort van de wat ouder wordende kat.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door