Ik hoorde hier namelijk iemand die dat wel deed ik weet niet vind dat een beetje een raar idee en dan bedoel ik de bacterieen en de ziektes je weet toch nooit wat zo'n beest bij zich heeft.
Hoe denken jullie daarover
Moderator: Lizzy
Tinker schreef: Een konijn of een fazant alà,maar zie jij Lizzy jezelf al een hert "ontleden"in je achtertuin?Met een groot slagersmes en een paar huishoudhandschoenen kom je een heel eind,maar zou je het kunnen?Nee, dat schijn je te kunnen laten doen. En dan krijg je nette pakketjes aangeleverd.![]()
![]()
![]()
Ik igg niet,moet er niet aan denken.
![]()
Lizzy schreef: Hihihi, ik moet er ergens wel om lachen, om je vraag.Even off topic, maar wij hebben ook een ree op de motorkap gehad, maar bij ons werd ook gelijk de boswachter gewaarschuwt door de politie.
Roadkill... Tja. Nou, als ik een echt platgereden fazant of konijn zie, dan haal ik het niet in mijn hoofd om hem van de straat te plukken. Maar dit is het paar-seizoen en je ziet toch met regelmaat vlak voor je neus eenden en fazanten doodgereden worden.... Vorig jaar zag ik voor mijn ogen een fazantenhaan aangereden worden. Leo en ik zijn de snelweg af gegaan en terug gereden om te kijken of we hem nog ergens konden vinden. We dachten namelijk toch wel gezien te hebben dat hij niet op slag dood was en we wilde niet dat hij langs de kant van de weg een pijnlijke dood zou sterven. Als we hem nog halflevend zouden hebben aangetroffen, dan zouden we hem een snelle dood gegeven hebben. Daar was het ons om te doen. Maar toch zou ik hem ook mee naar huis genomen hebben. Bizar maar waar. Ik vind het zonde wanneer hij voor niks gestorven is terwijl hij nog "nut kan hebben". Had ik hem dood aangetroffen: had ik hem ook meegenomen. Eend neem ik niet mee. Mijn honden vinden eend niet te eten. Maar goed, al met al zou ik zeker verse roadkill dus gerust mee naar huis durven nemen en aan de honden durven geven. Maar dieren die al echt platgereden op de weg liggen: daarvan weet ik niet wat er gebeurd is, dus die zou ik niet aan mijn honden geven.
Overigens herinner ik me nog goed (ik hoop niet dat Erna dit topic leest want ze wil hier niet aan herinnert worden) dat Erna een keer een ree heeft aangereden. En je schijnt dan recht te hebben op het karkas (hoe het precies zit: vraag het me niet!). In ieder geval heeft Erna daar toentertijd niet bij stil gestaan maar iedereen had zoiets "nou ja, mee naar huis nemen en aan de honden voeren".
Weet je, het gaat misschien een beetje ver en misschien vinden veel mensen het raar. Aan de andere kant: zo'n hert gaat anders naar de poelier. Of ik hem nou aan mijn honden voer of bij de poelier laat afleveren.... wat maakt het uit? En die fazant: ja nogmaals, ik vind het dus eigenlijk zonde wanneer een dier voor niets sterft. Kan ie beter nog 'nuttig gemaakt worden'.
conleeuw schreef: ik heb ooit de wetgeving rond het aanrijden van wild opgezocht, je heb de recht op een karkas als je hem heb aangereden, maar het is niet zo simpel als het in je auto laden en weg wezen, nee, was het maar zo eenvoudig. Je heb dan wel recht op de karkas, maar je moet eerst een melding maken bij de politie, en dan wordt iemand van de daarmee gemoeide organisatie ingelicht, of jij of zij wijzen een polier aan, de karkas wordt dan of door jezelf of de verantwoordelijke voor de gebied waar de incident is gebeurt naar de polier vervoerd, als jij zelf de vervoer doe, moet je een permit hebben om de karkas te vervoeren. De polier in kwestie beslist dan kennelijk nog of de karkas geschikt is voor consumptie of niet (hoewel het mij niet duidelijk is of dit alleen geld voor de verkoop of ook als de persoon die de nu wettelijke eigenaar is de dier in zijn geheel voor zichzelf wilt hebben) Ik dacht dat jij zelf moet betalen voor de kosten van de polier.Jeetje, lekker ingewikkeld weer allemaal
Hier een stukje uit groendesk.nl waar veelgestelde vragen beantwoord worden.
"Is het toegestaan om aangereden wild ter consumptie onder zich te hebben?
Indien een persoon aangereden wild ( haas, konijn, houtduif, wilde eend of fazant) buiten het jachtseizoen naar een poelier brengt zal deze persoon moeten aantonen dat hij dit dier heeft gevonden. De vinder zal hiervan melding moeten doen bij de politie voor een vervoersvergunning naar de poelier. Er is een besluit in de maak waarin een en ander duidelijk wordt geregeld. Mogelijk is deze in de herfst van dit jaar van kracht.
Aangereden wild wordt in principe eigendom van degene die het aangereden heeft. Deze persoon dient het aangereden wild te laten keuren door de RVV, via een poelier. Als het goedgekeurd wordt kan het wild ter consumptie worden aangeboden; als het afgekeurd wordt dient het ter destructie te worden aangeboden. Buiten deze weg is het niet toegestaan om aangereden wild onder je te hebben.
Sinds 1994 is het keuren van wild verplicht volgens EEG-richtlijn 92/45. Wild voor eigen consumptie is uitgezonderd van de keuringsplicht. Kleine hoeveelheden vlees van wild van detailhandel aan eindgebruiker eveneens uitgezonderd. Aangereden wild wordt per definitie afgekeurd omdat het dier volgens de bepaling van de jachtwet moet zijn verkregen. Eigen risico, geen handel. Bij handel verplichte keuring."
MarijeJoanne schreef: .... maar ook een nog 'gaaf' dier zou ik niet zomaar meenemen.en hoe zit dat dan met de wilde soortgenoten ??? zij vangen vaak een prooi die verzwakt is omdat hij oud of ziek is en daar leven ze dan goed van
Ik wil wel weten wat er mee gebeurd is, gewoon de pech om onder een auto te komen of was ie ziek en daardoor onder een auto gekomen...