AstridStraver schreef:
Ze zijn bijna net zo leuk als een Maine Coon
Nou, inderdaad, er zijn qua uiterlijk maar weinig verschillen en qua karakter weet ik niet, want ik heb nog nooit een Coon in huis gehad.
Maar goed, voor wat betreft de Noortjes.
Ze zijn gewoon leuk!
Heel zelfbewust, intelligent (vaak, niet altijd, en over het algemeen poezen meer dan katers

), een tikkeltje arrogant soms (heb weleens een vergelijking gehoord dat het ego van een Noor amper door het kattenluikje past...), nieuwsgierig, hebben een band met hun baasje maar kletsen niet zoveel als een oosters ras, zijn super tolerant en zullen zelden uithalen of bijten (is eigenlijk niet goed met jonge kinderen, want die kunnen té veel bij ze doen), en over het algemeen vriendelijk en verwelkomend naar visite toe.
Hun vacht is makkelijk in de omgang (is niet zo droog en pluizig als een Perzen vacht) dus ze hoeven maar zelden geborsteld te worden. In het voor- en najaar verharen ze wat meer, dus dan moet je iets meer borstelen.
Voor de goeie orde ook wat minpuntjes:
Soms kunnen ze weleens wat verwend raken (verschilt ook per baasje en de kat-baasje combinatie) maar kunnen daardoor wat lastig en dominant worden. Ook lopen ze nog weleens door hun nieuwsgierigheid in 7 sloten tegelijk.
En ze zijn natuurlijk geweldig om naar te kijken!
Ik val zelf steeds helemaal als een blok voor de speciale 'Noren look' welke jammer genoeg niet elke Noor ook heeft.
Een paar voorbeeldjes:
Dit is mijn eigen heldin Taipei! In mijn ogen m'n mooiste en 'Noorste' Noor
Alinde's Brutus
Dansbjergs Balder
Flatlands Bjørnstierne, de allereerste Noor die op een kattenshow World Winner is geworden (1991)
Pan's Polaris
En tot slot Pan's Truls!
Dé Noorse Boskat, op hem is eind 60er jaren de oorspronkelijke rasstandaart gebaseerd!
Nou geweldig toch? Wie word hier nou niet verliefd op?!

Maar goed, sorry hoor, als ik me even liet gaan...

Als ik ook eenmaal over m'n katten begin...
Maarru Astrid, het is wel erg oneerlijk als ik zo uitweid over de Noor, ik ben ook serieus geïntereseerd in de Maine Coon. Kan jij daar wat meer over vertellen? Ik ken ze eigenlijk alleen maar van uiterlijk...