Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Tinus heeft dit dus ook en raakt dan echt in paniek,vreet stukjes hout terwijl hij door het stookhok naar buiten gaat  :o en vreet buiten echt alles op van bladeren,gras en happen aarde,hij is dan echt de weg kwijt.
De laatste keer was hij misselijk en kwijlde hevig,pas na een paar uur was het over,ik ga denk ik een maagzuurremmer in huis halen voor als het weer mocht gebeuren.
Door geer
Nou, ik ben geweest.

Ik hield even mijn hart vast toen hij meteen begon over hypo-allergeen dieet omdat hij denkt dat ze een zwakke maag heeft. Ik heb hem uitgelegd wat en hoe ik voer en dat ik best bereid ben om een eliminatiedieet te geven, maar niet in brokvorm. Nou goed, dat mocht. Barf kwam toch uit zo'n rolletje? Nee, ik maak het zelf. Oh, ik mocht het ook prima zelf koken. Nee, ik kook het ook niet. Ja, maar ze moeten ook wel Calcium binnen krijgen hoor. Ja, maar ik geef ook botten. Botten? Rauw? Maar is dat niet heel slecht voor de maag? Nee hoor, want de maag is heel zuur en wolven eten ook dode beesten. Oh ja, daar zat wel wat in.

Afijn, uiteindelijk zag hij er wel heil in, in ieder geval liet hij mij en mijn manier van voeren in mijn waarde, en gaf hij me nog een adresje van een Turk op het Osdorpplein die hele eenden a 5 euro de kilo verkocht. Ik mocht hem wel, deze dierenarts.

Afijn, afgezien van het eliminatiedieet om te kijken of ze ergens niet tegen kan - wat ik me slecht kan voorstellen in dit geval - heb ik preventief Zitac meegekregen. Dat ga ik haar nu geven, om te kijken hoe dat gaat. Ook hem ik Primperan meegekregen voor mocht het misgaan en ze misselijk worden. We hebben de symptomen doorgenomen (loos braken of tekenen van shock) waarbij ik direct moet komen en vooralsnog ga ik het zo maar even aankijken. Meerdere kleine porties per dag voeren...

De uiterste optie was om haar maag vast te laten zetten. Dit kost een modaal maandsalaris, maar dan is het risico op torsie verminderd met 95%...en hij kan het sinds kort ook laproscopisch. Hm...

Nu zit ik even met dat eliminatiedieet. Het kan natuurlijk nooit kwaad om een tijdje konijn te gaan geven, gewoon om te kijken wat het doet. Maar ik kan me zo slecht voorstellen dat het een bepaalde eiwitbron is waar de maag 'allergisch' op reageert. Dan zou het kip moeten zijn, of rund. Want de laatste twee keer had ze het op kip en rund. 'T gaat er bij mij niet helemaal in, wat jullie?
Door Lizzy
Nope. Bij mij gaat het er ook niet in Geer, dat het door een specifiek eiwit komt. Wat ik me wel voor zou kunnen stellen is dat er gewoon vlees of orgaanvlees of vleesbotsoorten zijn die Soof minder goed verdraagt. Niet omdat ze er allergisch voor is maar eerder omdat het bijv. erg vet is.

Ik denk dan aan eend, lam, geit, vette vis en vette pens. Ik had zelf wel eens het idee dat dat bij Whoofer van invloed was. En het handigste is dan om een dagboekje bij te houden. Elke dag opschrijven wat ze eet en noteren als ze een aanval krijgt. Misschien ontdek je na een week of 2 of 3 een lijn. Ik zeg maar wat "altijd nadat ze pens met geitenvlees heeft gegeten".

Maar, hoe stond hij tegenover het idee dat de misselijkheid in eerste instantie wordt veroorzaakt door een teveel aan golvend maagzuur?
Door geer
Lizzy schreef:
Maar, hoe stond hij tegenover het idee dat de misselijkheid in eerste instantie wordt veroorzaakt door een teveel aan golvend maagzuur?
Nou, wat dat betreft weet ik het niet zo zeker. Hij was meer van het eiwit-idee, waar ik weer niet zo van ben. Ik vertelde hem dat dat zo was, van dat maagzuur, en dat dat m.i. de aanvallen veroorzaakte. En dat ik daarom graag Zitac wilde punt. En dat snapte hij wel. Hij had het ook over endoscopieen en dergelijken, inwendig onderzoek, om te kijken of daar wat te zien was. Maar ik ga eerst een tijdje Zitac proberen om te kijken hoe dat gaat.

Hoewel het een erg fijne vent was en het ook zeker de kliniek is waar ik naartoe ga als ik iets 'spoeddigs' heb vind ik het toch altijd wel een beetje lastig, een niet-holistische visie...iemand die alleen kijkt naar de klacht en daar een pasklare oplossing voor zoekt, waar niet erg wordt doorgevraagd. Hups, doe maar een hypo-allergeen dieet. 'T zal wel helpen. Niet eerst doorvragen waardoor het veroorzaakt zou kunnen worden. Tuurlijk is een pasklare oplossing erg fijn, maar het is zo...eh...anders. Wat deze arts betreft vind ik het in ieder geval prettig dat hij het prima vond wat ik voerde en mij niet op andere gedachtes probeerde te brengen maar juist meedacht... Maar als je na een zin 'meedenken' al doorhebt dat de da in kwestie geen flauw idee heeft...mja. Eigenlijk heb ik hem gewoon de diagnose van Steven Schukking verteld en om een maagzuurremmer en Primperan gevraagd...
Door geer
Ja, ze staat er nu een dikke week op en tot zover gaat alles goed! Nu moet ik zeggen dat ze normaal ook weleens een maand of langer heeft dat het niet vookomt, dus echt veel zegt het niet. Maar drie keer per dag kleinere porties eten en drie keer per dag maagzuurremmers gaat tot nu toe erg goed. Ze lijkt minder te smakken en te slikken, ze lijkt rustiger. En ze ziet er gewoon goed uit. Eindelijk.

Dat laatste heeft niet zoveel met de maagzuurremmers te maken, of niet alleen. Ik ben een tijd geleden bij Steven Schukking geweest voor een complete doorlichting van mijn Soofje en daar heb ik onder andere haar steeds terugkerende huidproblemen besproken. Ze zit altijd te soppen of te krabben en ik heb al vanalles geprobeerd. Veel werkte tijdelijk, maar daarna kwam het altijd weer terug. Ook haar oren begonnen mee te doen, ik ging vorige week niet alleen naar de da voor haar maag, maar ook voor haar oor, wat ontstoken bleek.

Afijn, Steven vermoedde iets mijterigs en radde mij aan om zodra ze weer begon te krabben Staphylococcinum te geven. Dat doe ik nu sinds twee weken. Het kan toeval zijn, maar ik heb haar nog nooit zo goed gezien. Haar buik is blank en koud, ze krabt 0 komma 0, zit goed in haar vel...

'T wordt nog wat, met Soofje  8)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door