Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Benthe
#710636
In t verleden heeft onze hond af en toe rodi kvv gekregen. Mn ouders wilden geen vlees geven dus tot die tijd heeft ze altijd op brok gezeten.

Nou was er een tijd geleden een kennis wiens hond op barf zit langsgekomen en die is natuurlijk veeeel verstandiger dan deze 19-jarige snotneus..
Oftewel, de zak brokken is inmiddels leeg en benthe zit sinds een paar dagen op kvv (rodi) en vanaf morgen krijgt ze energique.

Bedoeling is uiteindelijk geheel over te stappen op barf maar ik heb een oma die voor een jaar kookt  ??? waardoor de vriezer vol zit haha. Zodra we ruimte hebben voor een nieuwe vriezer (als t goed is binnen 2 maanden) gaan we echt vlees inslaan.

Maar kan ik tussendoor af en toe een dagje barfen? Op zaterdag en woensdag is t bijv markt en kan ik heel goedkoop kip inslaan.
(ik kom net kijken hoor. Daarom is t goed dat we nu beginnen met energique dan is ze van die rotbrokken af en kan ik me tussendoor verdiepen met de barfmethode. Maar ik moet bekennen dat ik wel erg nieuwschierig ben hoe ze reageert op een echt stuk vlees..)
Door tieneke
#710690
Als je volledig kvv geeft is het geen enkel probleem om 2 dagen per week zelf samen te stellen,geen orgaan want dit zit al genoeg in de kvv maar beginnen met een lekker lappie rundvlees of kippennekken en hierna kippenvleugels(wel goed inknippen bij de scharnierende delen),steeds een stapje verder tot je na een paar weken eens een halve kip en zelfs een sappig lamsribbetje geeft(nooit enkele ribben)ik denk dat je hond dit helemaal niet erg vind.... :P
Let er wel op dat je iets van vlees geeft wat nog niet in de kvv zit,zelf zou ik er zeker 1 vette vismaaltijd(makreel,zalm,forel,of sardien bijdoen  ;)
Door *Natasja*
#711019
Cathy schreef: Hoeveel sardientjes kan mag een hond hebben , zonder aan de rees te gaan ?

Gr Jet
Dat ligt er denk ik o.a. aan hoeveel de hond weegt
Door tieneke
#711183
Cathy schreef: 15 kilo !

Gr Jet
Maakt niet uit hoeveel de hond weegt maar meer wat de hond gewend is of kan verdragen.
Begin gewoon met de helft kippennekken en sardien,als dat geen dunne ontlasting oplevert de volgende keer de volle mep vis per keer geven.
Door Cathy
#711193
tieneke schreef: Maakt niet uit hoeveel de hond weegt maar meer wat de hond gewend is of kan verdragen.
Begin gewoon met de helft kippennekken en sardien,als dat geen dunne ontlasting oplevert de volgende keer de volle mep vis per keer geven.
Thanks  !!

Gr Jet
Door *Natasja*
#711211
tieneke schreef: Maakt niet uit hoeveel de hond weegt maar meer wat de hond gewend is of kan verdragen.
Tuurlijk maakt het wel uit hoeveel een hond weegt. Een hondje van 6 kilo zal van 1 sardientje toch eerder aan de race gaan dan een hond van 40 kilo (er van uit gaande dat beide honden gezond zijn)?
Gebruikersavatar
Door Dian
#711215
Rakker weegt 8 kg en krijgt een halve panharing in de week, in een keer zonder verder iets erbij aan groente oid. Das ongeveer 150 gr (normaal eet hij totaal 175 gr per dag, 's morgens krijgt hij op zo'n dag dan nog 25 gr. Energique; hij krijgt altijd 2 maaltijden per dag). Hij heeft daar echt geen last van! Terwijl het toch eigenlijk 2 maaltijden in 1 keer zijn. En hij is er verzot op.....  ;)
Gebruikersavatar
Door pike
#711257
Hier krijgen ze net zo veel vis (zonder kop)als dat ze anders aan vlees krijgen. En als ik viskop of -graat heb, dan krijgen ze daar net zoveel van als anders aan vleesbot. Plusminus ongeveer natuurlijk.
Door tieneke
#711286
*Natasja* schreef: Tuurlijk maakt het wel uit hoeveel een hond weegt. Een hondje van 6 kilo zal van 1 sardientje toch eerder aan de race gaan dan een hond van 40 kilo (er van uit gaande dat beide honden gezond zijn)?
Een gezonde rauw etende kleine hond gaat echt niet aan de race van 1 sardientje en ook niet van meerdere sardientjes,hier hebben ze vanmorgen in 1 keer een flinke grote voorraad vette makreel naar binnen gerost,de ontlasting is hierna echt niet dun of drapperig,maar gewoon stevig.
Door *Natasja*
#711307
tieneke schreef: Een gezonde rauw etende kleine hond gaat echt niet aan de race van 1 sardientje en ook niet van meerdere sardientjes,hier hebben ze vanmorgen in 1 keer een flinke grote voorraad vette makreel naar binnen gerost,de ontlasting is hierna echt niet dun of drapperig,maar gewoon stevig.

Laat ik het dan anders zeggen: als je nou diezelfde hond van 6 kilo eenzelfde hoeveelheid sardientjes voorschotelt als jij aan je honden geeft: denk je dat hij er dan nog steeds geen last van krijgt?
Door tieneke
#711315
*Natasja* schreef: Laat ik het dan anders zeggen: als je nou diezelfde hond van 6 kilo eenzelfde hoeveelheid sardientjes voorschotelt als jij aan je honden geeft: denk je dat hij er dan nog steeds geen last van krijgt?
Je gaat een hond van 6 kilo toch geen kilo vis geven?
Door Benthe
#711319
daarom licht het toch aan het gewicht van je hond hoeveel die krijgt..
dat wordt bedoeld geloof ik
Door *Natasja*
#711350
tieneke schreef: Je gaat een hond van 6 kilo toch geen kilo vis geven?
Nou, dat bedoel ik. Dus maakt het gewicht van de hond toch uit?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door