Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door "inge"
#700267
Eén van de katers van mijn zoon heeft de rare gewoonte om gaten te bijten in kleding en dekens enzo.Hij vreet hele stukken uit een t shirt en eet het ook op. Weet iemand waar dit aan ligt en wat ze er eventueel aan kunnen doen?
Door Mieuw
#700376
Hoi Inge,

Ik verdiep me de laatste tijd behoorlijk in kattengedrag, dus ik heb dit probleem al een paar keer voorbij zien komen. In principe zou elke kat het kunnen doen, maar het lijkt ietsje vaker voor te komen bij rassen zoals Siamezen. Sommigen hebben echt een 'wol fetisj'.
Ik durf zo niet te zeggen waardoor het komt, maar over het algemeen is het een stress reactie. Ik kan je aanbevelen er een echte kattengedragstherapeut bij te halen die het probleem kan analiseren en oplossen. Je dierenarts kan je er een verwijsbrief voor geven. Vanaf de buitenkant kan niemand er iets over zeggen, omdat de oorzaak ervan heel iets anders kan zijn. Een kattengedragstherapeut kan je er echt goed mee helpen.
Ik denk wel dat het belangrijk is er werk van te maken, want straks krijgt de kat nog last van een darmverstopping oid en dan ben je nog verder van huis.

Succes.

Groeten,
Mieuw
Door oebaya
#700405
Wol e.d. eten komt ook voor bij katten die te jong bij de moeder werden weggehaald. Het kan inderdaad ook stress zijn, of verveling. Weet niet of de kat naar buiten kan, waar hij overdag is, misschien alleen thuis?
Het beste is om de kat speeltjes te geven, er zijn ook activity balletjes voor katten, verder speelmuisjes en balletjes met veertjes eraan, krabpaal (even valeriaan er op en de kat hangt er de hele dag aan) met zo'n pluche zitplankje. Als dat allemaal niet helpt, dan is er maar één mogelijkheid: de kat toestaan dat hij een bepaalde hoeveelheid wol kan eten. Maar geef hem daarvoor een oude trui.
gr.
Nicolette
Door "inge"
#700407
Verveling kan bijna niet de oorzaak zijn. Hij leeft samen met een andere jonge kater,en de beide dieren krijgen bij mn zoon en schoondochter héél veel aandacht. Ze zijn ook best veel thuis.Bovendien zijn er in het hele huis volop speeltjes en krabtorens enz. Wat wel mogelijk is, is dat ie te jong bij de moeder is weggehaald.Maar daar kunnen ze nu niks meer aan veranderen natuurlijk.
Door oebaya
#701010
En heeft hij altijd wol gegeten of is het begonnen toen die andere kat erbij kwam. Dan is het dus stress wegens die andere kat.
gr.
Nicolette
Door "inge"
#702020
Nee hij doet dit nog niet zo lang. Ze gaan nu iig zo snel mogelijk die jongere kat ook laten castreren. Het kan best een rangorde probleem zijn tussen die twee.
Door oebaya
#702150
Katten hebben geen rangorde, honden ook niet, maar dat is een ander verhaal. Wat ze wel hebben is een territorium en daarin loopt nu ineens een andere kat. Dat geeft heel veel stress.
Ik zou sowieso Feliway in het stopcontact steken, dat geeft rust.
Kijk verder eens naar zaken als: kattenbak (2 katten = minimaal 2 bakken, liever 3), eten: staan de etensbakken niet te dicht bij elkaar of moeten ze uit één bak eten. Beter is op grotere afstand van elkaar eten, hebben beide katten genoeg ruimte om elkaar te vermijden, zeker voor de oudste belangrijk: een rustige plek waar hij ongestoord kan liggen.
Weet niet hoe lang de andere kat er al is, maar anders is herintroductie van de nieuwkomer nog een optie. Daarbij heb je nodig een bench of een aparte kamer. De nieuwkomer in de bench of de aparte kamer. Nu kan de oudste kat rustig kijken naar de nieuwkomer, aan zijn geur wennen. Langzamerhand ga je zijn voer dichter bij de nieuwkomer zetten. Regelmatig draai je de situatie om: nieuwkomer los en de oudste kat in bench of aparte kamer. Zelfde verhaal qua gewennen. Bij sommige katten gaat dit wennen heel vlug, bij andere neemt het langer in beslag.
groetjes,
Nicolette
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door