Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Frederike
Hoi,
Oh ja, nu ik wat beter lees zie ik ook dat je inderdaad gestopt bent met zalven...Maar fijn, dat het zo ook de goede kant op lijkt te gaan. Hopen dat het zo blijft! Arm beestje...sterkte in ieder geval!

Groetjes Edith
Door Mevroi Kruim
Nou, heer Kruimel heeft voor z'n nieuwe beroep de boeken doorgespit over wondverzorging, zijn afstudeer-onderzoek was over decubitus dus wel verwant maar niet hetzelfde.
IJzen en föhnen is idd ouderwets en gebaseerd op het idee dat wonden droog het beste genezen, zoals jij al schreef. En dat idee is experimenteel onderuit gehaald, vochtige wonden genezen idd beter.
Verder gebruiken ze in de wondverzorging veel alginaat voor wonden met geel beslag, en honingzalf voor de snellere wondgenezing. Maar dat is bij mensen, en het verbaast mij altijd weer hoeveel taaier en sterker dieren zijn tov mensen. Ook qua wondgenezing regelen ze het in mijn ervaring vaak het beste zelf, zonder interventie van mensen. Ik vind dus Helen's aanpak absoluut zinvol, temeer daar alle behandelingen ongeveer al uitgeprobeerd zijn en niet voldoende werken of niet doenlijk zijn.
Wild vlees .... vroegah werd dat behandeld met zilvernitraat, maar of dat nou zo'n goed idee was ....
Door Frederike
Kruimel schreef: Maar dat is bij mensen, en het verbaast mij altijd weer hoeveel taaier en sterker dieren zijn tov mensen. Ook qua wondgenezing regelen ze het in mijn ervaring vaak het beste zelf, zonder interventie van mensen. Ik vind dus Helen's aanpak absoluut zinvol, temeer daar alle behandelingen ongeveer al uitgeprobeerd zijn en niet voldoende werken of niet doenlijk zijn.
Wist ik niet, goed om te weten!

Edith
Door Helen
Sinds een paar dagen geef ik Ziggy Chinese kruiden. Tannetje heeft ze voor haar uitgezocht. En of het toeval is of niet. Sinds die tijd gaat het dramatisch slecht met Ziggy's wond. In een paar dagen tijd is de wond ongeveer 3 keer zo groot geworden en op 1 punt echt heel erg diep... :(  :( Echt geen gein meer.....Alle progressie is teniet gedaan.....Ze heeft nu weer een gat ter grootte van een rijksdaalder in haar oksel. Ik bel morgen onmiddellijk Tannetje of dit door die kruiden zou kunnen komen of gewoon puur toeval...Het is echt vreselijk sneu voor Ziggy, want je merkt dat ze er echt last van heeft. Om het allemaal nog erger te maken gaat ze donder dag voor 10 dagen naar een vriendin aangezien wij op wintersport gaan....Er wordt heel erg goed voor haar gezorgd, maar ik maak met toch zorgen......
Door sylvia
Helen schreef: Sinds een paar dagen geef ik Ziggy Chinese kruiden. Tannetje heeft ze voor haar uitgezocht. En of het toeval is of niet. Sinds die tijd gaat het dramatisch slecht met Ziggy's wond. In een paar dagen tijd is de wond ongeveer 3 keer zo groot geworden en op 1 punt echt heel erg diep... :(  :( Echt geen gein meer.....Alle progressie is teniet gedaan.....Ze heeft nu weer een gat ter grootte van een rijksdaalder in haar oksel. Ik bel morgen onmiddellijk Tannetje of dit door die kruiden zou kunnen komen of gewoon puur toeval...Het is echt vreselijk sneu voor Ziggy, want je merkt dat ze er echt last van heeft. Om het allemaal nog erger te maken gaat ze donder dag voor 10 dagen naar een vriendin aangezien wij op wintersport gaan....Er wordt heel erg goed voor haar gezorgd, maar ik maak met toch zorgen......

Jeetje wat balen zeg  :-\
Door *Robin*
Ik heb gisteren op animal planet bij Hi-tech vets iets heel interessants gezien over een kat met precies dezelfde wond als ziggy....
De operatie heeft zo'n 1.5 uur geduurt.
Ze maakte de buikholte open en daar zag je vetweefsel dat noemde ze de omenta (of iets in die zin) en daar zaten best veel bloedvaten in. Ze sneden het voor een gedeelte los zodat het lang genoeg was om onder de huid door te trekken naar de oksel. Ze maakte een tunnel onder de huid naar de oksel waar ze een drain doorheen deden en daar trokken ze het weefsel mee door de tunnel naar de open wond en ze bedekte daarmee het gat in de oksel. Ze hechtte de wond op de buik weer dicht.
Toen sneden ze een stukje huid van de schouder los met de bloedvaten er nog in en dat verplaatste ze schuin opzij en hechtte dat op de oksel wond. Toen hechtte ze het open stukje op de schouder weer dicht (katten hebben redelijk elastisch vel). Na een week in de dierenklieniek en elke dag een verband verschoning mocht de kat naar huis. De DA zei dat die wonden zelden tot nooit uit zichzelf genezen omdat de bloedtoevoer heel weinig was en een wond heeft bloedtoevoer nodig om te genezen, ook omdat er continue spanning en beweging rondom de wond is hecht het weefsel niet aan elkaar.... doordat ze het huidflapje met de bloedvaten op die wond hadden gelegd was de wond binnen drie weken helemaal dicht en de kat was weer helemaal gelukkig!!! Het enige wat ze nog had was een litteken waar het huidflapje weg was gehaald en je kon de omenta voelen waar hij onder de huid doorgetrokken was maar de kat was wel geholpen en die had nergens last meer van!!
Zou dat niet een optie zijn voor Ziggy? Het is hoogstwaarschijnlijk niet goedkoop en de operatie werd uitgevoerd in Engeland maar ik denk dat ze het in nederland ook wel moeten kunnen.... Die uitzending was al wat ouder en ze zeiden dat ze het al 1.5 jaar zo deden met katten omdat gewoon hechten 87% van de gevallen niet hielp. Bij deze methode hielp het 92% van de gavallen wel!! :D Ik was echt blij toen ik die uitzending zag want ik dacht meteen aan Ziggy en dat er toch wel iets is wat gedaan kan worden tegen die vervelende wond!! :'( :D
Door Kefraya
Robin, wat goed dat je die uitzending gezien hebt! Dat was precies wat ik bedoelde toen ik eerder in dit topic reageerde. Ik wist toen echter niet meer exact wat ze allemaal gedaan hadden, maar het was inderdaad een flinke operatie, maar wel een met groot succes.
Hopelijk heeft Helen hier meer aan dat aan mijn vage omschrijving  ;)
Door Helen
Hi Allen

ff een korte reactie! Ben net terug van wintersport en ga nu slapen. Hebben hele nacht gereden. Een vriendin heeft op Ziggy gepast. Goddank is de wond na de dramatische verslechtertering weer ietwat opgeknapt.
Door Lizzy
Helen schreef: Hi Allen

ff een korte reactie! Ben net terug van wintersport en ga nu slapen. Hebben hele nacht gereden. Een vriendin heeft op Ziggy gepast. Goddank is de wond na de dramatische verslechtertering weer ietwat opgeknapt.
Pjieuw, beetje goed nieuws dus. Heb je wel een fijne vakantie gehad?
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door