Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door *Monique
Joke Miedema schreef: Ik zou de hond zo snel mogelijk op rauw overzetten en alle granen uit de voeding weglaten. Als de hond een allergie voor vis heeft kan ik me voorstellen dat hij er een aanval op krijgt.
Verder stoppen met vaccineren, ontwormen en gif zoals frontline advantage, stronghold enz enz.
Dit vind ik zelf wel een beetje kort door de bocht, maar ik zou hier wel zeker naar kijken!
Vienna heeft sinds een aantal jaren last van 1 epileptische aanval per jaar. Ik heb het bijgehouden wanneer. Meestal was dit 1 maand na de vakantie (na enten e.d). Ik gebruik al jaren frontline en een tekenband (omdat we veel in het buitenland komen).
Dit jaar is het eerst dat ik ze niet volledig heb laten enten (behalve Didge omdat hij mee naar Engeland gaat). En ze heeft nog geen aanval gehad.
Maar ik ben ook in augustus (na mijn vakantie) overgestapt op volledig rauw!
Dus wat het nu is......
Ik geloof wel dat enten meer kwaad doet als goed is voor een hond.
Tannetje heeft hier een goed stuk over geschreven. Ik heb haar lezing bij het kynocongres ook bij gewoond en het kwam heel verklaarbaar en herkenbaar over.
Vienna krijgt alles te eten (ook vis) en ik heb bij haar nog niets gemerkt wat een aanval kan bewerkstelligen!
Succes met het uitzoeken :)
Door *Monique
Steady schreef: Hallo,
Ik ben Frans en heb een Border Collie Steady van twee en een half jaar oud. Hij heeft last van epilepsie en wil graag meer weten over voeding+epilepsie.
Heeft iemand ervaring dat als je een hond koolvis geeft, het een trigger voor een aanval kan zijn? Dat hier bepaalde voedingsstoffen inzitten dat een aanval oproept? We hebben namelijk gister koolvis gegeven omdat hij dat zo lekker vindt, maar sindsdien heeft hij 3 aanvallen van epilepsie gehad. Hij heeft ook eerder al aanvallen gehad hoor, maar ik wilde weten of iemand bekend is met voeding en epileptie... :-\
Ik weet ook dat men bezig is (via de behendigheidslijst) naar onderzoek van epilepsie bij BC's. Als je wilt dat ik dat eens navraag doet ik dat graag
Door Steady
Nee hij zou ongeveer over 2 maandjes ingeent moeten worden, maar ja, hij heeft het al een tijdje. Mij benieuwen wat onze dierenarts daar over zegt, denk niet dat hij dat weet, of misschien wel... Ik heb wel visolie capsules van de Hema, dat zou heel goed zijn volgens het forum.
Door *Monique
Steady schreef: Nee hij zou ongeveer over 2 maandjes ingeent moeten worden, maar ja, hij heeft het al een tijdje. Mij benieuwen wat onze dierenarts daar over zegt, denk niet dat hij dat weet, of misschien wel... Ik heb wel visolie capsules van de Hema, dat zou heel goed zijn volgens het forum.
Misschien kun je hem eerst bloed laten afnemen, om de titer te bepalen, en op basis daarvan enten(gedeeltelijk)/niet enten. Maar misschien kan Tannetje hier meer over zeggen.
Ik weet uit eigen ervaring dat niet iedere DA hier voorstander van is, maar ik ga het in ieder geval WEL doen volgend jaar.
Door Sennaruby
Ik zou niet meer enten! Een hond met primaire epilepsie is in de strikte zin van het woord dan misschien niet echt ziek, maar heeft wel een chronische aandoening en ik ben van mening dat je dan niet moet enten.

En alle honden met epilepsie zijn anders, bij elke hond ligt de aanvalsdrempel anders, dus als de ene hond geen aanval krijgt van een vaccinatie wil dat zeker niet zeggen dat geen enkele hond dat kan krijgen. Wees voorzichtig en laat je hond zeker niet overenten.

Groetjes,

Fieke
Door Steady
Oke bedankt voor de info, ik ben ook benaderd door de facculteit voor diergeneeskunde in Gent (Belgie) daar willen ze van zoveel mogelijk honden met epilepsie bloed afnemen om het gen wat schijnt voor te komen bij dit soort honden te lokaliseren.
Heb ook gehoord dat Canex goed voer is zonder smaak en geur en kleurstoffen, gelukkig geef ik dat mijn honden al jaren lang dit voer.
Gelukkig heeft mijn hond gister geen aanval gehad, maar hij is wel heel erg druk, soort postanale gedrag, na 1 aanval heeft hij dat niet, maar met pasen had hij een cluster en had er 17 in een weekeind. Weken daarna was hij zeer bewegelijk en ontzettend druk, een internist in Amsterdam zei dat hij hier niets aan kan doen. Dus mensen met honden die epilepsie hebben, straf je hond hier dus niet voor. Even een tip  :)
Door Sennaruby
Natuurlijk moet je je hond daar niet voor straffen, het komt vaker voor in de postictale fase.

Er zijn diverse onderzoeken en DNA-test bezig of worden opgezet. Een goede zaak!

Groetjes,

Fieke
Door charmed
Hoi,

Hier ook een hond met epilepsie aanwezig, zij heeft wel minder aanvallen gekregen door vers eten. Eerst had ze 1 week in de vier weken aanvallen (dus zeven dagen achter elkaar en dan weer drie weken aanvalsvrij) Nu heeft ze sinds het verse vanaf 16 maart 2006 nog maar 2 cluster aanvallen gehad. Ze zijn minder hevig en minder lang. 1 aanval na het eten van haar eigen oude brok (dat was na 14 dagen na het begin van KVV) Daarna eentje door verhuisstres (zat 5 maand en 9 dagen tussen) en inmiddels is ze alweer meer dan drie maanden vrij van aanvallen.

Groetjes,

Jacqueline
Steady schreef: Hoi,

Bedankt voor je antwoord, ik ga mn aandacht eens even richten op vers voedsel. Hoewel bij Canex niets van deze troep inzit (staat in elk geval niet op de zak) wil ik toch meer weten over het verse eten.  :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door