Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door karin G
Aquillo schreef: Barf is duurder, maar brok is oneerlijk materiaal en onvergelijkbaar met vers.
Brok bevat mais en meel en maar heel weinig percentages "echt vlees" lees van dierlijke afkomst eiwitten.

Wil je het zelfde bereiken..? Kies dan lekker voor het goedkoopste meel dat je kunt krijgen en de goedkoopste vleesrotzooi die je kunt krijgen. Doe daar een blikje fijngemaakte mais doorheen en bak dan een brood er van. Heb je zelfs nog goedkoper dan brokvreten in huis.
Is dat wat je wilt?
Mijn visie is.. kijk naar je portemonnee, maar wees wel reeel. Je hond is je huisdier, je maatje. Het is een carnivoor, die vlees en botten nodig heeft. De consequentie van het houden van huisdieren is, dat als je het dier kwaliteit van leven gunt het dier niet mag onthouden van voeding dat goed voor hem is en dat ie lekker vindt. Wil je niets uitgeven aan voer... waarom heb je dan een huisdier genomen.
ik ben het met je eens, maar iemands persoonlijke financiele situatie kan soms veranderen, en dan wil je toch je hond houden.Ik kan daar ook wel begrip voor opbrengen, niet als het uit "zuinigheid" is
Door EdwinK
Ik vind BARF juist veel goedkoper dan die brokkentroep. Betaalde aan mijn brokken soms meer dan 50 euro, en dan deed ik er nog geen maand mee. Nu met de BARF materialen ben ik ongeveer 80 euro kwijt en dan kan ik er zeker 6 - 8 weken mee doen.
Door Robian
Eerlijk gezegd vind ik dat je geen vergelijk kunt maken tussen brok en Barf.
Dat zou hetzelfde zijn als ik mijn dagelijkse maaltijd vergelijk met elke dag cafetaria.
Elke dag cafetaria is veel goedkoper dan verse groente, aardappeltje en stukje vlees.
Zo zal de goedkoopste brok ook veel goedkoper zijn als kvv en Barf.

Als ik niet aan goedkope Barf adressen zou kunnen komen dan ging ik over op dat merk kvv wat ik wel zou kunnen betalen.
Brok komt er hier echt niet meer in ook al gaven ze het gratis weg.  ::)

Ik heb twee shelties en als ik snel even uitreken wat ik nu aan Barf kwijt ben vind ik het enorm meevallen. En dat terwijl ik best wel dure dingen voer zo nu en dan. (zoals fazantbouten voor 0,64 p/stuk)
Ik zit gemiddeld tussen de 2 euro tot 4 euro / per sheltie / per week met Barf.
Voor kvv (Carnibest) betaalde ik 4 euro / per sheltie / per week
Door java
Barf is voor ons over het algemeen goedkoper als een brok. Heb vandaag ruim 100 kilo hertenvlees-hertenribben-kip-strotten ingeslagen voor €70,- in Mill en in Belgie. Met de benzine en de fooi meegerekend kom ik dan op € 0,85 per kilo. Soms is het een keer iets duurder maar over het algemeen nooit boven de € 1,25 per kilo. Dat we de hele dag bezig zijn geweest tellen we niet mee !!!
Verder heb ik de zalm voor niets van de visboer en de runderpens € 5,- voor 12 kilo...

groetjes Will
Door ulla
Het duizelt mij een beetje :o ik heb alles gelezen,ben al 20 jaar voorstander van vlees,en voer hier de honden kvv,soms brok,maar het wordt steeds meer alleen maar vlees.
Alleen ik heb niet van die kleine schatjes,alleen maar barfen zal er voor mij niet inzitten met een paar Sint Bernards.
Of barf duurder is dan kvv weet ik niet,het ligt er aan hoe je in kan slaan,bovendien heb ik een leuke poelier,die mij heel goedkoop karkassen levert.
De discussies zetten mij wel aan het denken,en het zal er wel van komen,dat ik binnenkort helemaal de brok uitban,omdat ik mijn overtuiging van 20 jaar op alle honden toe wil passen.
Alleen maar vlees,en dat zal kvv worden afgewisseld met barfen.

Zo zal een ieder moeten doen wat zijn overtuiging,en mogelijkheid is.
Ik ben er van overtuigd,dat natuurvoeding,dus geen brok,de levensduur van hond en kat verlengt,dat ze gezonder zijn,en ik denk ook dat kvv,en/of barfen voor iedereen mogelijk is,zelfs met ::) 7 Sint Bernards.
De gemiddelde leeftijd ligt bij onze honden,voor het ras vrij hoog.
Wij zitten op ruim 9 jaar,en dat is dus voor de duidelijkheid gemiddeld.

Barfplaats vind ik een zeer informatieve site,ik heb zo nu en dan meer forums bekeken,maar hier vind ik echt informatie.

Misschien is dit niet de juiste plaats,maar toch.....................een dikke pluim

Afbeelding
Door evds
Ik ben barf gaan voeren omdat het beter bij mijn gevoel van goede voeding voor mijn "wolfjes" pastte (en ik een zg probleem hond had en heb, die er overigens erg van opgekapt is ;)) en heb er nog nooit spijt van gehad.
Het kost meer tijd, veel meer tijd, dan brok voeren, vooral in het begin als je adresjes moet zoeken etc. maar heb je alles op de rit dan valt ook dat wel mee (vind ik). Brok is geen alternatief(meer) voor mij dus daar vergelijk ik voer kosten niet meer mee. Al sla ik soms wel stijl achterover van de prijsen en een zak brok en dan denk ik: "voor dat bedrag  kun je ook barf voeren...".

In de beginperiode kocht ik nog wel eens voor 3-4 euro/kg hetgeen ik nu echt veeeel te veeel vind, omdat ik weet dat je ook prima vlees/bot etc. kan kopen voor veel minder.  Ik vind nu 1.5 euro/ kg al een pittige prijs en combineer dat met kip van 0.4 euro/kg,  goedkope pens (0.5 euro/kg) en ander goedkoop (maar niet minder goed) spul. Maar dan moet je een eindje willen rijden en dan is het alleen rendabel als je flink kan inslaan dus heb je een grote vriezer nodig.....
Verder heb ik af en toe slachtafval (0 euro/kg) van onze eigen dieren. En heel af en toe als ik in een goede bui ben dan krijgen ze  "heel duur"  een stuk lam (ook van eigen slacht).
Door Twiz
Ik heb geen enkele notie van de prijs van brokken. Altijd al kvv gegeven en sinds eind vorig jaar begin dit jaar begonnen met barf.

Dit is voor mij het goedkoopst want voor versvlees betaalde ik 3 tot 4,5 euro (eend/rijst) per kilo, terwijl ik nu gemiddeld 2 euro per kilo betaal, uitgezonderd de kwartels, die zijn erg duur (1,65 per stuk) maar daar krijgt ze niet zoveel van. 1 hooguit 2 per week.

Sinds ik een deal met de slager van de supermarkt heb is het nog wat voordeliger, ik heb vanaf vrijdag al bijna twee kilo rund gekregen, (van hacheevlees en  riblap tot biefstuk) helemaal voor noppes, ik moet het eerdaags nog weg gaan geven. :)
Er staat hier doorgaans maar 600 gram rund per week op het menu, dat mag dus wel iets meer worden.
Door *Ilse
Ik vind kvv en barf zowiezo goedkoper dan die brokkenbende. Ik ben als ik alleenn kvv zou voeren(carnibest) rond de dertig euri's kwijt. Ik doe oom de 2/3 dagen barf ertussen door en afhankelijk van wat ik heb ben ik die dag zo'n 50 euroocent kwijt. Kipkarkasje bij de peolier .25cent een kilo, met wat duurders erbij ach dan red je het wel. Ik heb ook maar een klein vriezertje en heb ff geen tijd om kilomeers te rijden, maar anders zou ik het zeker wel doen, want het scheelt je buiten je geld om ook veel tijd!  :)
Réken maar dat barf bij mij duurder is dan brok of KVV
Maar ik geef dan niet alleen maar goedkope dingen, maar ook bijvoorbeeld krokodil van 32 euro per kilo of struisvogel van 24 euro per kilo, of kangoeroe van 15 euro per kilo of verse ongerookte paling van 30 euro per kilo
Maar dat is mij  keus hè.
Door judith1967
Vroeger at Cairo Cavom,en dat was volgens mij zo 30/35 gld voor 15 kg.
De nierdieetbrok van de D.A was een stuk duurder 60 euries voor 15 kilo.
Nu ik barf,ik weet het niet precies zeker,maar was van de week 30 euries kwijt voor 10 klo vlees,en dan nog wat groente,maar ik weet niet zo ong meer hoeveel dat allemaal kostte.
dus ik denk dat ik wel wat duurder uit ben dan Cavom,maar vergeleken met de nierbrok niet!!
Maar mijn hond vind dit veel lekkerder en ik vind hem er beter uit zien ook en dat is voor mij een van de belangrijkste redenen
Door Lizzy
Boris-Amber-Damey schreef: Réken maar dat barf bij mij duurder is dan brok of KVV
Maar ik geef dan niet alleen maar goedkope dingen, maar ook bijvoorbeeld krokodil van 32 euro per kilo of struisvogel van 24 euro per kilo, of kangoeroe van 15 euro per kilo of verse ongerookte paling van 30 euro per kilo
Maar dat is mij  keus hè.
Dat is wel heeeeeel exotisch! Heb je een specifieke reden om deze vleessoorten te geven? Lusten je honden het ook allemaal? Ik ben specifiek benieuwd naar of ze krokodil lusten! (ik heb wel eens gehoord dat dat helemaal niet lekker is, omdat crocs zelf vleeseters zijn...? Geen idee of het waar is hoor!).
Nee hoor, ik heb helemaal geen speciale reden om specifiek deze vleessoorten erbij te geven. Het is voor mij puur voor de afwisseling en de honden vinden het geweldig! Ook krokodil vinden ze heerlijk.
Maar ik ben een rare wat voeren van mijn honden betreft hoor, zo zou ik nooit alleen maar runderkopvlees geven, maar ik geef vlees van het hele rund...
Mijn mening is namelijk dat kopvlees (goedkoop) heel anders is dan de biefstuk of bijvoorbeeld het sukadelapje. Dus geef ik mijn honden ook de biefstuk...
Zo koop ik ook de ene keer een Texelaar en de andere keer een Gotland pelsschaap. Er zit al zoveel verschil in die beide schapenrassen, de Gotland is heel fijn van structuur, heeft amper vet en ruikt heel anders als een gewoon schaap/lam.
Mijn 'boeren'verstand zegt mij dat het vooral gaat om de afwisseling in vlees/diersoorten die ik mijn honden geef.
Maar nogmaals, dat is mijn keus hè. Ik ben al dolblij als ik mensen over heb kunnen halen om alleen in het weekend vers te gaan geven. Zelfs als dat dan alleen maar pens, een kipkarkas en wat kopvlees is!
Door marjan68
HAhahahahaha ik geloof dat ik een beetje gek begin te worden.
Wij dachten ook dat barf veel duurder zou zijn dan brokken, maar ik geloof als ik al deze berichten lees dat het wel meevalt. ;)
Jullie hebben het over een adres in Mill, ik woon 10 minuten van Mill  :coolio: vandaan dus wie of waar is dat?
Ik moet me eerst nog goed verdiepen in hoeveelheden en hoe te voeren want ik snap er nog niet veel van. :o
Als ik veel lees kom ik er vanzelf wel achter hoop ik.

Groetjes Marjan
Door Cindy de Wolf
marjan68 schreef: HAhahahahaha ik geloof dat ik een beetje gek begin te worden.
Wij dachten ook dat barf veel duurder zou zijn dan brokken, maar ik geloof als ik al deze berichten lees dat het wel meevalt. ;)
Jullie hebben het over een adres in Mill, ik woon 10 minuten van Mill  :coolio: vandaan dus wie of waar is dat?
Ik moet me eerst nog goed verdiepen in hoeveelheden en hoe te voeren want ik snap er nog niet veel van. :o
Als ik veel lees kom ik er vanzelf wel achter hoop ik.

Groetjes Marjan
Branko zit in Mill, hij verkoopt voornamelijk hertenvlees/ribben/strotten/pens/hart, af en toe eend (wild), fazant en haas afhankelijk van het seizoen. Je kan hem bereiken o.a. via [email protected].
Door tiny
Met 2 Kooikertjes van allebei 11,2 kg ben ik per maand ong.12 euro kwijt. Ik bestel alles bij Herby, die brengt het thuis. Daar zit in o.a. konijn, haas, struis, eendennekken, kopvlees, pens enzv. Zo om de 3 maanden bestel ik voor +/- 35 euri. Dus voor de prijs hoef ik het niet te laten. ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door