Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
[quote="pink0pink"]
klopt het dat je de hoeveelheid door het totaal moet delen bijvoorbeeld 600 gram RMB (gedeeld door) 1050?

Als dat het is zijn dit de percentages:
RMB   57%
GF     10%
Org     5%
Sp     28%

klopt dat?

[/quote]

Yep, dit klopt helemaal. Ik kwam ook uit op:

57% vleebot, 28% spiervlees, 5% orgaan en 10% groente.

Ik heb alleen de 600 gram RMB gedeeld door 10.50. Want 1% van het totaal aan voer 1050 gram is 10.50. Als je 600 gram deelt door 1050, kom je op 0,57%. En ik kom direct op 57%.
Door Ianthe
[quote="Lizzy"]
Yep, dit klopt helemaal. Ik kwam ook uit op:

57% vleebot, 28% spiervlees, 5% orgaan en 10% groente.

Ik heb alleen de 600 gram RMB gedeeld door 10.50. Want 1% van het totaal aan voer 1050 gram is 10.50. Als je 600 gram deelt door 1050, kom je op 0,57%. En ik kom direct op 57%.

[/quote]

Oh ok, dat kan natuurlijk ook ;)

Maar zijn de percentages een beetje in orde, ik heb het idee dat spiervlees en RMB iets te hoog is. Eerst maar eens kijken hoe Xena het erop doet. De groentenmix bestaat deze keer uit een beetje kippenhart met wat zaadjes en een beetje groenten uit een groentenpakket. Waarschijnlijk wat wortel courgette (hoe schrijf je dat  :-\) broccoli en nog veel meer ;) Dit alles onder genot van een kippenvleugeltje :D
Door Ianthe
Gisteren is het goed gegaan. Groentenmix met extra nootjes heeft ze goed opgegeten. Alleen boontjes verteerd ze niet zo goed. Ik zag namelijk nog kleine stukjes in de ontlasting zitten.
De rodi is nu op, dus we gaan helemaal over op een combinatie van 4 maaltijden carnibest en 1 maaltijd bibi. Verder blijven de barfmaaltijden voorlopig op 9 staan. Ook eendenkarkas gaat goed. Verder gaan we nog meer in porties verdelen. Zodat we meer kunnen afwisselen.  ;)
Alles gaat goed hier in Xenaland :) :biggrin2: :dog:
Door Ianthe
Even een updatje. Xena eet alles goed op, iets te goed zelfs. ZE heeft namelijk een verschrikkelijke honger.  :o Als ze net gegeten heeft staat ze te schooien om meer. Misschien moet ik de spiervlees eens omhooggooien. EN ze is overigens 0,5 kg aangekomen (in een maand tijd hoor) en weegt nu 4,5 kg. Dus tijd voor een nieuw menu ;)

Ik wil volgende week misschien meer eend gaan voeren en een zalm of kabeljauwkop proberen.
Door Ianthe
is dit goed:

Per week (9 maaltijden)
Vleesbotten-------------------650
Orgaan-------------------------100 >waarvan 25 gram orgaan bij GF gaat
GF mix--------------------------125 > komt nog 25 gram orgaan bij
Spiervlees---------------------450

De percentages:
49% RMB
9% GF mix
8% Orgaan
34% Spier

Is het spiervlees niet té veel? Ze krijgt met dit menu ongeveer 6,5% van 4,5 kg
Laatst gewijzigd door Ianthe op do 23 nov 2006, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
Als ze erg veel honger heeft en teveel aan komt, dan denk ik juist dat je het percentage GF mix iets omhoog moet doen en beter iets meer orgaanvlees kan geven. Spiervlees bevat meer kcal als orgaanvlees en groente.

(om je een voorbeeld te geven: runderhart bevat 1051 kcal per 1000 gram en rundvlees bevat 1330 kcal per 1000 gram. Schapennier bevat 989 kcal per 1000 gram en schapenvlees bevat 1912 kcal per 1000 gram).
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 23 nov 2006, 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ianthe
[quote="Lizzy"]
Als ze erg veel honger heeft en teveel aan komt, dan denk ik juist dat je het percentage GF mix iets omhoog moet doen en beter iets meer orgaanvlees kan geven. Spiervlees bevat meer kcal als orgaanvlees en groente.

(om je een voorbeeld te geven: runderhart bevat 1051 kcal per 1000 gram en rundvlees bevat 1330 kcal per 1000 gram. Schapennier bevat 989 kcal per 1000 gram en schapenvlees bevat 1912 kcal per 1000 gram).
[/quote]

Ze komt niet veel aan. Voor een pupje van 6 maanden midden in de groei is een halve kg op een maand tijd niet zo heel veel. Maar orgaan dus oprikken. Ok komt voor elkaar. Hoeveel procent trouwens 10, 15, 20 en ik heb GF mix zo laag mogelijk gelaten omdat ze dat niet lekker vind. Dus moeten we er heel veel overheen gaan strooien (nootjes) en mengen (orgaan) Is dat niet zo erg dan? De nootjes zijn trouwens pompoenpitten, pijnboompitten en zonnebloempitten.
Door Lizzy
[quote="pink0pink"]
Ze komt niet veel aan. Voor een pupje van 6 maanden midden in de groei is een halve kg op een maand tijd niet zo heel veel. Maar orgaan dus oprikken. Ok komt voor elkaar. Hoeveel procent trouwens 10, 15, 20 en ik heb GF mix zo laag mogelijk gelaten omdat ze dat niet lekker vind. Dus moeten we er heel veel overheen gaan strooien (nootjes) en mengen (orgaan) Is dat niet zo erg dan? De nootjes zijn trouwens pompoenpitten, pijnboompitten en zonnebloempitten.
[/quote]

Als ze groente niet lekker vindt, zou ik zeker niet meer als 10 a 15% geven. Eventueel inderdaad lekker gemaakt met iets. Geef je nog versvlees? Zo ja, dan is 10% inderdaad wel mooi. Anders mag je 15% gaan geven. Je kunt ook van alles gewoon wat minder gaan geven. Ik weet niet hoeveel % van het lichaamsgewicht je nu voert?
Door Ianthe
[quote="Lizzy"]
Als ze groente niet lekker vindt, zou ik zeker niet meer als 10 a 15% geven. Eventueel inderdaad lekker gemaakt met iets. Geef je nog versvlees? Zo ja, dan is 10% inderdaad wel mooi. Anders mag je 15% gaan geven. Je kunt ook van alles gewoon wat minder gaan geven. Ik weet niet hoeveel % van het lichaamsgewicht je nu voert?
[/quote]

Op dit moment 6% maar het menu is 6,5% En ja ik voer nog versvlees. Nog 5 maaltijden per week. Waarvan 4 carnibest en 1 bibi. Ze krijgt meestal dan zo'n 200 tot 250 gram
Door Lizzy
[quote="pink0pink"]
Op dit moment 6% maar het menu is 6,5% En ja ik voer nog versvlees. Nog 5 maaltijden per week. Waarvan 4 carnibest en 1 bibi. Ze krijgt meestal dan zo'n 200 tot 250 gram
[/quote]

En hoe oud is ze nu? Misschien is 6,5% al teveel? Als je 5 maaltijden versvlees geeft, dan denk ik dat 10% orgaanvlees wel genoeg is ja. Ik zou dus van alles wat minder gaan voeren als ze minder hard mag aankomen.
Door Ianthe
[quote="Lizzy"]
En hoe oud is ze nu? Misschien is 6,5% al teveel? Als je 5 maaltijden versvlees geeft, dan denk ik dat 10% orgaanvlees wel genoeg is ja. Ik zou dus van alles wat minder gaan voeren als ze minder hard mag aankomen.
[/quote]

ze is 6 maanden. Maar het probleem is niet te veel aankomen. Maar te veel honger hebben. Misschien heeft het er iets mee te maken dat ze voor het eerst loops moet worden.

[quote="pink0pink"]
[/quote]

Maar ik herhaal mezelf nu.
Door Lizzy
[quote="pink0pink"]
ze is 6 maanden. Maar het probleem is niet te veel aankomen. Maar te veel honger hebben. Misschien heeft het er iets mee te maken dat ze voor het eerst loops moet worden.

Maar ik herhaal mezelf nu.
[/quote]

Aha, OK sorry, heb ik je verkeerd begrepen....

Het probleem is dus alleen honger, niet het gewicht. Is het wel de bedoeling dat ze verder nog aan komt of is ze nu op goed gewicht? Want als ze teveel honger heeft, dan krijgt ze misschien zelfs te weinig? In dat geval zou je haar van alles iets meer mogen geven. Heeft ze toevallig meer honger naar de versvleesmaaltijden? Versvlees vult in z'n algemeen minder als zelf samengestelde maaltijden.
Door Ianthe
[quote="Lizzy"]
Aha, OK sorry, heb ik je verkeerd begrepen....

Het probleem is dus alleen honger, niet het gewicht. Is het wel de bedoeling dat ze verder nog aan komt of is ze nu op goed gewicht? Want als ze teveel honger heeft, dan krijgt ze misschien zelfs te weinig? In dat geval zou je haar van alles iets meer mogen geven. Heeft ze toevallig meer honger naar de versvleesmaaltijden? Versvlees vult in z'n algemeen minder als zelf samengestelde maaltijden.
[/quote]

Dat ze te weinig kreeg had ik al begrepen. Maar misschien is er iets mis met onze weegschaal. Want een stukje eend (met bot) van een cm of 5 is daarop al 100 gram. Dus zeker een nieuwe weegschaal kopen. ;)
Maar wanneer ze honger heeft verschilt nogal. Ze wilt altijd meer na een carnibest maaltijd van een half pakje van 250 gram. Een pup van 5 kg moet daarvan 500 gram per dag dus dat moet dan voor een wat meer uitgegroeid hondje toch goed zijn. Na de spiervlees maaltijden wilt ze altijd nog meer.  Haar ouders groeide pas met 10 maanden weer 1kg, en met lengte groeide ze wel door tot 8 maanden. WE hebben namelijk groeitabellen, van de pups en van de ouders.

Het is waarschijnlijk de bedoeling dat ze tussen haar ouders in uitkomt. Qua gewicht, de hoogte loopt gelijk aan die van de moeder (25 cm) Maar de ruglengte is nu iets langer dan vader (Xena 31 cm, haar broer Shailo 40 cm, Haar vader Micky 30cm, moeder Diddle 28 cm) EN verder is Xena superslank, er mag best wat bij. Ik plaats binnenkort een foto. Als ze staat kan je haar ribben net onder de huid voelen. En als ze op haar zij of op haar rug ligt (tijdens aaien ;)) dan zie je de hele ribboog. En ze heeft absoluut GEEN last van haar gewicht. Ze kan keihard rennen, en is heel behendig. Ze gaat zo overal doorheen (wat ook de reden was omdat ze al 3x is weggeglipt toen de voordeur openging)
O en ik was vergeten erbij te vertellen dat die weegschaal waar ze op gewogen is een digitale weegschaal is die volgens de afrondregels afrond naar halve kg. Dus het kan zo zijn dat ze vorige maand 4,2 woog en nu 4,3 weegt (4,2 = 4kg, 4,3=4,5 kg) We zetten haar binnenkort nog even op de weegschaal thuis (ze kan gelukkig zit en blijf ;D)

Hier nog even de gegevens van Xena naast die van haar broertje Shailo

Shailo---------------------------------------------------Xena
geboren om 16.00-----------------------------------Geboren om 21.30 (5,5 uur verschil)
dagen na geboorte te zwak om te eten---------Dagen na geboorte was alles goed
bijgevoerd---------------------------------------------Heeft altijd bij de moeder gedroken
Eerste keren pap zeer goed gegeten------------Moest niets van pap hebben (de pap was een soort brinta pap, zeer veel granen dus)
Oogjes open 4 wken------------------------------Oogjes open 3 wken
klimmen om 5 wken(zelfstandig uit de box)---klimmen 3,5  wken (al een paarkeer eruit geklommen)
Lopen om 4 wken----------------------------------Lopen om 3 wken
Onderzoeken om 5 wken-------------------------Onderzoeken om 4 wken
Brokken gingen er altijd in------------------------Moeilijk broketertje
Krijgt hele leven brokken -------------------------brokjes gegeten tot 12 weken daana kvv. 5 mnden kvv combinatie barf

40 cm lang -------------------------------------------31 cm lang
24 cm hoog-------------------------------------------23 cm hoog
30 cm nek---------------------------------------------27 cm nek
6 kg----------------------------------------------------4,5 kg (dezelfde weegschaal, dezelfde dag, (vader weegt maar 5,5 kg, moeder 4,5 kg)
nouwlijks bespiering--------------------------------goede bespiering
Bak voer altijd gevuld ------------------------------op het oog gevoerd
Geen taille---------------------------------------------nog net geen zandloper figuur

bijna nooit wandelen--------------------------------aantal korte wandelingen per dag, racen door de tuin, aantal x per week naar iets anders (bos, heide)
is 1 van de 7 honden--------------------------------nog de enige hond (misschien later nog 1)
2 katten------------------------------------------------geen katten (wel om het huis heen)

waaks--------------------------------------------------zeer waaks
langzaam rennen------------------------------------snel rennen
slaapt veel---------------------------------------------vrij druk

moet nog alle kiezen en 1 hoektand wisselen--wisselt al een tijdje niet meer

zo als je ziet nogal veel verschil. Maar ik denk dat erg veel aan huisvesting en aan voer en beweging ligt. Xena is veel levendiger en slanker. Maar misschien ook door de slechte start van haar broer. Die woont overigens nog steeds op de plek waar die is geboren.

Misschien helpt dit om een gewicht en groeiperiode vast te stellen
Door Lizzy
Ik heb geen idee wat haar groei zal zijn. Moeilijk te voorspellen, denk ik. Geef je het spiervlees in grote brokken of lappen? Of fijn gesneden? Ik denk dat je 2 kanten op kan:

Als ze niet te dun en niet te dik is: dan blijf je haar zo voeren en laat je haar lekker drammen om meer eten maar negeer je haar.

Of je geeft haar iets meer en kijkt wat er gebeurd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door