Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Angelique
pike schreef: Ik heb nu weer dit hele topic doorgelezen maar kan er niet uitkomen: Wat is nu het voordeel van drogen in een droogmachine t.o.v. drogen in de gewone oven?
Ik heb in de oven twee bakplaten en een rooster. Ik bekleed alle drie met bakpapier. Dan kan ik gemakkelijk drie grote dubbele kipfilets kwijt. Het duurt zo'n 8 uur dan heb ik mooie droge stukjes.
Een droogmachientje duurt net zo lang. Misschien kan je wat meer kwijt als je veel roosters erin hebt? En ik lees nergens iets over stroomverbruik?  ???
Niet iedereen heeft een grote oven en in zo'n kleintje kun je amper wat kwijt. Daarbij heb ik die stank graag de toko uit.
In een eerder topic is het stroomverbruik aan de orde geweest en toen kwam het neer op gemiddeld 1  euro per droogbeurt. Gemiddeld omdat er ook mensen met dag/nachtstroom werken.
Door tieneke
Drossie schreef: Ik meen dat ik het op mijn toestel niet kan instellen.
Enkel aan en uit...
Kijk even op de doos, 250 watt wat ook de beste droogtemperatuur is  ;)
Door pike
Angelique schreef: Niet iedereen heeft een grote oven en in zo'n kleintje kun je amper wat kwijt. Daarbij heb ik die stank graag de toko uit.
In een eerder topic is het stroomverbruik aan de orde geweest en toen kwam het neer op gemiddeld 1 euro per droogbeurt. Gemiddeld omdat er ook mensen met dag/nachtstroom werken.
kip ruikt van alles wat ik tot nu toe geprobeerd heb nog het minst, in elk geval heb ik daar geen last van,

hier helaas geen nachttarief :'( dus ik zal wel duurder uit zijn dan,  maar geloof toch niet dat ik de investering in een droogmachine er uit kan halen
hij bespaart me ook geen werk
tieneke schreef: Kijk even op de doos, 250 watt wat ook de beste droogtemperatuur is ;)
maar dan duurt het wel 14 uur om te drogen ipv 8?
Door Lizzy
Drossie schreef: Ik meen dat ik het op mijn toestel niet kan instellen.
Enkel aan en uit...
Aha. OK. Ja, die van mij kan van iets van 20 graden tot 70 graden. Dus kippenlevers zet ik gewoon wat hoger. Doet het apparaat er beduidend korter over.
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 11 nov 2006, 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
pike schreef: Ik heb nu weer dit hele topic doorgelezen maar kan er niet uitkomen: Wat is nu het voordeel van drogen in een droogmachine t.o.v. drogen in de gewone oven?
Ik heb in de oven twee bakplaten en een rooster. Ik bekleed alle drie met bakpapier. Dan kan ik gemakkelijk drie grote dubbele kipfilets kwijt. Het duurt zo'n 8 uur dan heb ik mooie droge stukjes.
Een droogmachientje duurt net zo lang. Misschien kan je wat meer kwijt als je veel roosters erin hebt? En ik lees nergens iets over stroomverbruik?  ???
Mjah, ik ben vegetarier. Dus ik ga sowieso geen vlees in mijn eigen oven staan drogen. Yuk! Bovendien droog ik ook pens. Naaaah, zelfs als niet-vegetarier zou ik dat niet doen in mijn eigen oven ;D

Daarnaast zet ik deze, vanwege de lucht die ik toch soms heel onaangenaam vind, lekker in de schuur.
Door Angelique
pike schreef: kip ruikt van alles wat ik tot nu toe geprobeerd heb nog het minst, in elk geval heb ik daar geen last van,

hier helaas geen nachttarief :'( dus ik zal wel duurder uit zijn dan,  maar geloof toch niet dat ik de investering in een droogmachine er uit kan halen
hij bespaart me ook geen werk

Kip doe ik niet, daar zou ik met zoveel honden op leeglopen ;D. Die 1 euro was met normaal tarief, want ik heb hier ook geen dubbel tarief.
Als je een grote oven hebt en je droogt verder weinig stinkspullen dan zal een machine inderdaad weinig toevoegen.
Door tieneke
pike schreef:
Zeer zeker niet.
Het beste is om de lever eerst tussen keukenpapier uit te wringen van het overtollige vocht en hierna in dunne plakjes/stukjes zo te verdelen zodat het vlees elkaar NIET raakt!
Een uurtje of 9 en dan heb je echt wel droge lever,maar ligt ook aan hoe dik de stukjes vlees zijn.
Is het van binnen toch nog zacht dan kan je 2 dingen doen....terug in de droger of in de vriezer.
En het drogertje zou ik zelf ook ergens anders neerplanten ivm met de geur  ;)
Door tieneke
Lizzy schreef: Mjah, ik ben vegetarier. Dus ik ga sowieso geen vlees in mijn eigen oven staan drogen. Yuk! Bovendien droog ik ook pens. Naaaah, zelfs als niet-vegetarier zou ik dat niet doen in mijn eigen oven ;D
Zelfs hier zijn er grenzen  ;) brrrr moet er echt niet aan denken die smerige pensgeur die nooit meer uit mijn oven gaat!  :-X
Door pike
tieneke schreef: Zelfs hier zijn er grenzen  ;) brrrr moet er echt niet aan denken die smerige pensgeur die nooit meer uit mijn oven gaat!  :-X
:nono2: ik heb er niet eens aan gedacht om pens te proberen
Door Saskia C.
Heb vandaag de eerste "oogst" uit de droogmachine van Tieneke gehaald en ben erg tevreden. Ik heb kipfilet in hele kleine stukjes gesneden en die hebben 10 uur gedroogd en zijn nu knetterhard en het ruikt heel erg lekker. Er zit nu nog wat pens in te drogen omdat dat wat langer nodig heeft. Vind het wel makkelijk, ik zet hem in de garage met een tijdklok erop en de volgende dag is het klaar. Geen last van geurtjes in huis. En het is maar 250 Watt. En de honden doen er een moord voor, ze stonden de hele avond voor de achterdeur te piepen, want ze wilden naar de garage omdat daar iets heel lekkers gaande was volgens hun  :). Misschien een stomme vraag, maar kan je het vlees, als het menselijke consumptie is, ook drogen en eten als mensen snack? Want ik vind die kipfilet heerlijk ruiken en er heerlijk uitzien  :-[.
Door Angelique
pike schreef: :nono2: ik heb er niet eens aan gedacht om pens te proberen
hahahahaa, dat is het eerste wat we hier gedaan hebben, vandaar dat machientje ook meteen verhuisde naar de schuur ;D ;D
Door tieneke
Saskia C. schreef: Misschien een stomme vraag, maar kan je het vlees, als het menselijke consumptie is, ook drogen en eten als mensen snack? Want ik vind die kipfilet heerlijk ruiken en er heerlijk uitzien  :-[.
Ja dat kan hoor,hier in Tsjechie wordt dit veel gedaan voor survival tochten en er zijn zelfs gedroogde zakjes met vlees in sommige supermarkten verkrijgbaar die bestemd zijn voor menselijke consumtie(en wij geven het aan de hondjes)....haha.. tis maar goed dat de Tsjechen dit niet kunnen lezen!  ;D ;D
Door Cathelijn
in de VS wordt het ook veel gegeten, maar dan marineren ze het eerst voordat ze het drogen: beef jerky bijvoorbeeld.
In de prehistorie werd al vlees gedroogd voor latere consumptie :)

Dus het kan zeker!
Door Saskia C.
Cathelijn schreef: in de VS wordt het ook veel gegeten, maar dan marineren ze het eerst voordat ze het drogen: beef jerky bijvoorbeeld.
In de prehistorie werd al vlees gedroogd voor latere consumptie :)

Dus het kan zeker!
Dat wordt dan ook nog wat lekkers voor ons  :). Krijg er nog meer zin in. Is er eigenlijk al iemand die een lijst heeft van lekkere tips en hoelang het moet drogen? Lijkt me wel leuk om droogrecepten uit te wisselen voor zowel mens als dier!
Door Mevroi Kruim
Je kunt ook fruit drogen zoals bananen en appels (vantevoren ff door water met citroensap halen. Heel lekker! En tomaten heb ik ook gedroogd en daarna in de olie gezet.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door