Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door PhantasyUnderstood
Bij mijn hond (AmStaff 10 jaar) is onlangs artrose geconstateerd. De DA adviseerde een brok van Hills; dat zou er toe leiden dat haar gewrichten dan soepeler zou worden, het opstaan zou haar dan ook makkelijker vergaan. Als ze lang heeft gelegen, dan is ze stijf, helemaal na haar nachtrust.

Uiteraard ben ik niet te porren voor Hills brok, echter heb ik wel zo mijn vragen wat nu te doen?
Mijn hond is niet dik, integendeel, toch is ze de laatste jaar wel 1,5 kg aangekomen, en ik heb het idee dat deze gewicht haar meer belasting heeft gegeven. Ze sprint bijvoorbeeld trager dan voorheen.

Ik gaf haar 3,5 kg per week aan KVV/BARF, ik wil haar nu 3 kg geven, en uiteraard blijf ik haar gewicht in de gaten houden en hoe ze erbij loopt. Ze woog vorige week 25 kg, vandaag 24.6 kg. In haar betere tijden woog ze 23.5 kg, dat wordt wat mij betreft de streefgewicht.

Nu is mijn vraag, wat jullie vinden van het weekmenu dat ik haar geef:

Zaterdag:

- 200 gr. Kopvlees
- 300 gr. Kipperug

Zondag:

- 250 gr. Kuikenbout
- 250 gr. Orgaan (Pens of Lamshart)

Maandag:

- 250 gr. Carnibest Natuurvoer
- 175 gr. Groentemix
- 100 gr. Kipperug

Dinsdag:

- 250 gr. Carnibest Natuurvoer
- 175 gr. Groentemix
- 200 gr. Lamsrib

Woensdag:

- 150 gr. Vis
- 100 gr. Kipperug

Donderdag:

- 200 gr. Kopvlees
- 200 gr. Eendennek (of -vleugels)

Vrijdag:

- 100 gr. Paardenschenkel
- 100 gr. Kipperug

Ik ben er niet helemaal tevreden mee, de ene dag krijgt ze relatief veel en andere weinig. Maar ja, dit is een concept.
Mijn vraag in deze, is niet alleen op het gebied van of de percentages wel kloppen, maar of deze weekmenu wel passend is voor een hond met artrose? Ik ontvang graag jullie advies, alvast bedankt !!!
Door Mevroi Kruim
Verschil in hoeveelheid is helemaal geen probleem, vind ik persoonlijk juist goed. In he wild heeft een wolf ook niet elke dag een precies afgepast identiek maal.

Als jouw hond idd artrose heeft zou ze baat kunnen hebben bij glucosamine en groenlipmossel. Gewoon de vormen die voor mensen verkocht worden. Dat is ook wat er in die brokken is toegevoegd wat ze dan zo geweldig bij artrose zou maken.

Je hebt 6 diersoorten tel ik in de gauwigheid, da's prima. Percentages ben ik altijd slecht in, daarvoor is Lizzy de expert  ;D
Paar opmerkingen: ik mis de lever als orgaan. Vind ik een belangrijke onderdeel van het menu. En paardenschenkel, als je daar het bot mee bedoelt, zou ik niet geven. Keihard, een echte tandenbreker.
Door Lizzy
Beetje erg late reactie maar ik heb de percentages berekend en kom op:

22% vlees
54% vleesbot
10% orgaan
14% groente

Ik vind dat prima percentages.
Door hellenbanjerbo
mijn hond heeft ook arthrose en naast glucobest (glucosamine, chondroitine, MSM) als voedingssupplement heb ik hele goede ervaringen met acupunctuur. momenteel heeft ze maar 1 behandeling in de 2 maanden nodig als een soort onderhoudsdosis om haar pijnvrij te houden en ze rent als een jonge godin. zo heeft ze geen pijnstillers als rimadyl o.i.d. nodig.  van deze acupuncturiste krijgt ze ook chinese kruiden.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door