Bij mijn hond (AmStaff 10 jaar) is onlangs artrose geconstateerd. De DA adviseerde een brok van Hills; dat zou er toe leiden dat haar gewrichten dan soepeler zou worden, het opstaan zou haar dan ook makkelijker vergaan. Als ze lang heeft gelegen, dan is ze stijf, helemaal na haar nachtrust.
Uiteraard ben ik niet te porren voor Hills brok, echter heb ik wel zo mijn vragen wat nu te doen?
Mijn hond is niet dik, integendeel, toch is ze de laatste jaar wel 1,5 kg aangekomen, en ik heb het idee dat deze gewicht haar meer belasting heeft gegeven. Ze sprint bijvoorbeeld trager dan voorheen.
Ik gaf haar 3,5 kg per week aan KVV/BARF, ik wil haar nu 3 kg geven, en uiteraard blijf ik haar gewicht in de gaten houden en hoe ze erbij loopt. Ze woog vorige week 25 kg, vandaag 24.6 kg. In haar betere tijden woog ze 23.5 kg, dat wordt wat mij betreft de streefgewicht.
Nu is mijn vraag, wat jullie vinden van het weekmenu dat ik haar geef:
Zaterdag:
- 200 gr. Kopvlees
- 300 gr. Kipperug
Zondag:
- 250 gr. Kuikenbout
- 250 gr. Orgaan (Pens of Lamshart)
Maandag:
- 250 gr. Carnibest Natuurvoer
- 175 gr. Groentemix
- 100 gr. Kipperug
Dinsdag:
- 250 gr. Carnibest Natuurvoer
- 175 gr. Groentemix
- 200 gr. Lamsrib
Woensdag:
- 150 gr. Vis
- 100 gr. Kipperug
Donderdag:
- 200 gr. Kopvlees
- 200 gr. Eendennek (of -vleugels)
Vrijdag:
- 100 gr. Paardenschenkel
- 100 gr. Kipperug
Ik ben er niet helemaal tevreden mee, de ene dag krijgt ze relatief veel en andere weinig. Maar ja, dit is een concept.
Mijn vraag in deze, is niet alleen op het gebied van of de percentages wel kloppen, maar of deze weekmenu wel passend is voor een hond met artrose? Ik ontvang graag jullie advies, alvast bedankt !!!