Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
Loes schreef: Visolie wil ik proberen van de week aan te komen. Wellicht kan ik vanavond al wat zalmolie van een kennis krijgen.
Weet jij hoe ik aan groene leem of drainage compositum kan komen? En hoe zoiets werkt?

Zelf samenstellen zie ik (nog) niet zitten. Dan zou ik liever eerst een andere variant (eend/rijst) proberen of een ander merk (wat kwalitatief niet teveel onderdoet voor CB).

En ik zit ook te denken om maandag een holistische therapeut te bellen voor een afspraak. Misschien kan die me ook op de goede weg helpen.
Groene leem kun je bij reformwinkels kopen. Je kunt beide ook bijv hier kopen: http://www.plaza33.eu/ (Drainage Compositum staat onder dierenproducten - gezondheid en groene leem onder gezondheid algemeen)

Drainage compositum van de Groene Os:

Samenstelling
Aqua, Ribes nigrum, Bardana, Centaurium, Juniperus, Equisaetum, Viola tricolore, Carduus marianus, Taraxacum, Angelica, Calamus, Cynaria, Solidago virga aurea, Orthosiphonis, Uva ursi, Betula, Berberis, Echinacea purpurea, Uncaria tomentosa, Hydrastis canadensis, Cantharis, Ethanolum 35% vol.
Indicaties
Bij huidproblemen, verstoord immuunsysteem, veelal bij chronische aandoeningen.

Eigenschappen
stimuleert de afvoer van afvalstoffen uit het lichaam door het ondersteunen van de blaas-
en nierfunctie, de spijsverteringsfunctie en de werking van het lymfestelsel

Groene Leem: http://www.chi.nl/assortiment/voedingssup.html en http://www.huisdierendokter.nl/inreinigingskuur.html
Door Loes
Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Ik heb de links eens gelezen, groene leem (zeker in combinatie met jeneverbes) mag niet gegeven worden in combinatie met een nieraandoening. Nu weet ik helemaal niet zeker dat Spocky dit heeft, maar ook vanochtend dronk hij na zijn kvv maaltijd ongeveer 150 ml water (tot zijn waterbak leeg was, want meer zat er niet in). Ik denk dat ik dit eerst beter kan laten checken voor ik dit ga geven.
Ik weet niet of een holistische therapeut de nierfunctie kan controleren, maar die wil ik maandag denk ik ook bellen. Kom ik wel meteen met een waslijst aan vragen, want naast zijn nieren zou ik dan ook naar de huidirritatie willen laten kijken en eventuele artrose (waar ik overigens al een tijd niets meer van merk).

Van drainage compositum zag ik zoiets niet staan, het is volgens mij ook minder krachtig wat ik ervan las (maar let wel: ik ben een echte leek op dit gebied!). De bestanddelen zeggen mij eerlijk gezegd niets... De beschrijving klinkt wel goed verder, misschien dat ik dit erbij kan geven. Weet je toevallig ook mogelijke contra-indicaties? Of kan het nooit kwaad?

Spocky ligt nu, nadat ik hem heb proberen af te leiden met wat speeltjes, toch weer te bijten... Ik ben net bij hem gaan zitten en hoorde dat het in zijn buik onrustig is (veel sappen e.d. die je hoort). Hopelijk geeft alleen kvv snel resultaat. Ik ga dus in ieder geval op zoek naar visolie en wellicht dit drainage compositum erbij.
Door Loes
Even een korte update: Spocky heeft gister in totaal 250 ml water ongeveer gedronken. Weet iemand wat ongeveer normaal is voor een hond van (ruim) 10 kg.

Verder poept hij heel erg weinig: gister maar twee keer een heel kleine hoeveelheid. Ondanks het gerommel in zijn buikje dus geen diarree en de kvv wordt dan denk ik wel goed opgenomen. Ergens ben ik zelfs een beetje ongerust dat hij te weinig poept, maar dat zal wel loslopen.
Door Erna
Ik vind 250 ml best veel voor zo'n klein hondje. De mijne zijn 2,5 keer zo groot maar die drinken echt geen halve liter per dag weg.
Door Lizzy
Normale hoeveelheid per etmaal is 50 ml per kg lichaamsgewicht. Dit is volgens Atjo Westerhuis (dierenarts). Nou denk ik dat een gemiddelde is voor een brokkenhond. Mijn ervaring is dat een vers-hond veel minder drinkt.

Overigens zijn oorzaken van veel drinken niet alleen te vinden in nierproblemen. Ook suikerziekte kan een verhoogd drinkgedrag laten zien. Maar goed, alvorens je groene leem gaat gebruiken, kun je beter eerst uit laten zoeken of je hond iets mankeert.

Bij mijn weten zijn er geen redenen waarom je geen Drainage Compositum zou kunnen gebruiken. Maar als je het 100% zeker wilt weten: moet je wachten op reactie van Tannetje (Hitam) of Geer (ik denk dat Geer het ook wel weet) of zelf contact opnemen met de Groene Os.

Weinig poepen is heel normaal. Voor sommige mensen zelfs een reden om om te schakelen naar vers. Als ik hier in de straat af en toe de hopen zie liggen van brokhonden, dan zou ik bijna geloven dat er volwassen beren zitten te poepen in plaats van 20 kg wegende hondjes :o!
Door Loes
Oke, bedankt voor die indicatie. Dan zou het nog wel meevallen, maar ik vind het zelf toch wel veel.
Het weinige poepen vind ik zelf ook wel prettig, maar het is zo weinig  :o dat ik me haast ging afvragen of hij niet een verstopping heeft  ;)

Ik heb nog geen contact gekregen met die holistische therapeut, maar hoop die vandaag te bereiken voor een afspraak. Dan laat ik daar o.a. zijn nieren checken, maar ook waar zij aan denkt dat het vele drinken (en huidirritatie) aan te wijten zou kunnen zijn uiteraard. De drainage compositum zit al in mijn winkelmandje op de site die je gaf, zodra ik zeker weet dat het geen kwaad kan koop ik die.
Door Lizzy
Overigens: ik denk dat drinken toch vaak te maken heeft met individu en gedrag. Ik heb hier drie Dalmaten rondlopen.

Een daarvan drinkt gewoon ronduit veel. En dat is echt een 'gewoonte drinker'. Hij drinkt altijd NA zijn wandeling. En verder drinkt hij nooit. Maar hij MOET na zijn wandeling drinken. En als ik niet zeg "Brutus, genoeg", zuipt die knuppel z'n hele bak leeg en moet ik 30 minuten later weer naar buiten met hem. Hij doet dit al zo lang ik me kan herinneren en zijn bloed is met regelmaat nagekeken.

Nog een daarvan drinkt na het eten. Altijd. Een soort gewoonte, ik weet het gewoon zeker. Zij drinkt dan meestal niet zoveel. Hoewel ze soms ook heel veel in 1 keer drinkt, zoveel dat ik haar ook stop door te roepen "Pinkel, genoeg". Pinkel haar bloed is pas nog op alles nagekeken en ze heeft prima functioneren nieren, organen en geen suikerziekte.

Beide zijn opgegroeid met brok.

Linga drinkt zelden nooit. Ja, als het warm is drinkt ze wat meer. Ik zie Linga echt heel zelden eens een slokje nemen. En als ze al drinkt, dan is het een paar slokjes. En ja, ze drinkt ook wel als ze gaat zwemmen (tijdens de wandeling zwemt ze vrijwel altijd). Linga heeft nog nooit brokken gegeten. Wel opvallend, nu ik er over na denk.
Door Loes
Bij Spocky zou het ook gewoonte kunnen zijn. Hij drinkt ook vaak na zijn wandeling in een keer zijn halve drinkbak leeg en verder niet. Daarnaast kwam daar dus na een maaltijd kvv bij. Vandaag heeft Spocky nog helemaal niet veel gedronken, dus zeker weten doe ik het ook allemaal niet. Spocky heeft zijn hele leven op brokken gestaan vermoed ik (wij hebben hem sinds hij 6 is uit het asiel).
Toch denk ik wel dat het goed is zijn bloed op dergelijke zaken te laten checken, ook al is het maar voor de zekerheid. En wie weet komt er iets uit waar we rekening mee kunnen houden.

Daarnaast loopt hij niet altijd mooi regelmatig en heeft hij soms opstartproblemen (momenteel weinig last van), dus het kan ook zeker geen kwaad even te laten kijken naar artrose (zonder meteen foto's te laten maken). Mocht dit nou echt verergeren ga ik uiteraard met hem naar een goede kliniek (veel goede dingen over Wageningen gehoord).

Bedankt voor de reacties. Ik vind het erg fijn hier mijn ei kwijt te kunnen en van advies voorzien te worden!  :thumbup:
Door Loes
Ik heb van een vriendin olie gekregen voor Spocky zijn huid. Het gaat om 'Kernelcote' en er staat op "+Lecithine ; Voor vacht en huid ; bevat: tarwekiemolie, lijnzaadolie, vitamine A, D3 en E"

Kent iemand dit of weet iemand iets te zeggen over de bestanddelen?

Als het goed is voor zijn vacht (zoals het beweert te zijn -> blinkende vacht in amper 4 dagen, tegen hardnekkige haaruitval en kale plekken, geen schilfertjes of jeuk, geeft diepere pigmentatie aan de vacht, verhoogt vitaliteit en weerstand, sneller herstel na een nestworp, bij dagelijks gebruik van Kernelcote blijft de vacht en huid in optimale conditie) wil ik het gaan geven tot ik de zalmolie te pakken heb.

Die holistische therapeut krijg ik nog steeds niet te pakken trouwens....  ???
Door Mevroi Kruim
Lijnzaadolie en tarwekiemolie zijn plantaardige oliesoorten. De essentiele vetzuren daarin zijn niet zo goed te verteren voor honden, en sommige honden reageren er allergisch op. Niet de eerste keus als je extra olie wilt geven voor de vacht.
Voior carnivoren als hond en kat is visolie het beste middel om de vacht op peil te krijgen. Zalmolie van Henne werkt goed, en er zijn diverse merken visolie voor mensen in capsules die ook goed zijn. Ik geef zelf die van de Hema.
Overigens heb ik nog nooit meegemaakt dat olie al in 4 dagen een superresultaat geeft. Dat kan ook haast niet, het enige dat je zo snel kunt zien is dat de huid wat meer vet afscheidt waardoor de vacht meer lijkt te glanzen. Voordat de kwaliteit van het haar zelf beter wordt ben je echt wel een paar maanden verder, dat moet eerst uitgroeien. En ook voor de huid duurt het wel ff.
Door Loes
Kruimel schreef:Overigens heb ik nog nooit meegemaakt dat olie al in 4 dagen een superresultaat geeft. Dat kan ook haast niet, het enige dat je zo snel kunt zien is dat de huid wat meer vet afscheidt waardoor de vacht meer lijkt te glanzen. Voordat de kwaliteit van het haar zelf beter wordt ben je echt wel een paar maanden verder, dat moet eerst uitgroeien. En ook voor de huid duurt het wel ff.
Dat was ook waardoor ik nogal sceptisch werd...   ::) Morgen probeer ik dan wel gewoon aan zalmolie te komen, dan laat ik dit maar staan. Bedankt voor je reactie.
Door Mevroi Kruim
Loes schreef: Dat was ook waardoor ik nogal sceptisch werd...   ::) Morgen probeer ik dan wel gewoon aan zalmolie te komen, dan laat ik dit maar staan. Bedankt voor je reactie.
Graag gedaan!
Als er een Hema bij je in de buurt is kun je de visoliecapsules daar kopen, die zijn goed en niet belachelijk duur. En schoon.
Door Loes
Oke, dat wist ik niet. Ik heb net gebeld met het verkooppunt van Carnibest bij mij in de buurt en die hebben de zalmolie van Henne niet op voorraad  :-\ Duurt ongeveer 14 dagen. Eens zien of ik dit bij een vriendin kan krijgen voor die tijd en anders maar op naar de Hema.
Door Loes
Ik heb vandaag mijn handen weten te leggen op een klein voorraadje zalmolie  8) Die site die jij (Kruimel) doorgaf vond ik wel erg goed (toegevoegd bij mijn favorieten), maar door de bezorgkosten scheelde het toch best wel. Daarom wacht ik even tot ze het hebben en doe ik het hier ondertussen mee. Spocky heeft net zijn eerste portie zalmolie binnen en volgens mij beviel het hem wel (door wat biogarde roeryoghurt gedaan, die met het rechtsdraaiende melkzuur  ;)).

Die holistische therapeut krijg ik nog steeds niet te pakken  ??? Anders toch maar een keer haar mobiel bellen, wat eigenlijk "voor dringende vragen" bedoeld is...

De plekken zien er vrij rustig uit (niet meer zo vurig rood als in het begin), maar van vermindering is (nog) geen sprake (hij heeft er ook nog echt jeuk aan, maar dat kan ook komen door de korstjes die er nu zitten). Ik heb goede hoop en duim gewoon dat er snel echte verbetering komt.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door