Alvast bedankt voor de info

Moderators: koekje, pearlsofpassion
pippy schreef: Dank jullie wel voor jullie hulpDat had je klant dan goed gezien
Een nieuwe klant stelde mij deze vraag omdat haar dit de "gezondste" versie voor de kat leek, juist omdat er inderdaad geen granen inzitten.
Vielen dank![]()
![]()
![]()
Suzan54 schreef: Zou de domesticatie gedurende de afgelopen eeuwen effect op het behoeftepatroon van de huiskat kunnen hebben gehad?Ik denk niet dat domesticatie veel invloed gehad zal hebben.
Katten die in de buurt van mensen leefden, kregen toch wel wat restjes. Als ik oude boeken lees dat krijg ik wel eens de indruk dat de mensheid, het armere deel, vroeger leefde van pap (granen met wat water en/of melk. In de oosterse landen was dat dan vnl. rijst.
Suzan54 schreef: Zou de domesticatie gedurende de afgelopen eeuwen effect op het behoeftepatroon van de huiskat kunnen hebben gehad?Katten in de oudheid kregen helemaal geen eten van de mens ze hadden de kat als bewaker van de voorraden en dan met name bewaker en verdelger van de muyizen die op het graan afkwamen, ik denk dus dat die katten in de oudheid beter aten dan wat ze in de moderne tijd door ons kregen voorgeschoteld.
Katten die in de buurt van mensen leefden, kregen toch wel wat restjes. Als ik oude boeken lees dat krijg ik wel eens de indruk dat de mensheid, het armere deel, vroeger leefde van pap (granen met wat water en/of melk. In de oosterse landen was dat dan vnl. rijst.
Als je de percentages granen ziet van het fabrieksvoer voel je je wel heel erg in de maling genomen met de slogans dat hun voer zo goed voor je dieren zou zijn.
Ik heb mijn katten de afgelopen 25 jaar best een aardige hoeveelheid koolhydraten gevoerd. Vast beduidend minder dan wat er in het fabrieksvoer zat maar niet één van al mijn katten is de mist ingedraaid met spijsverteringsproblemen en/of alvleesklierproblemen. Tegenwoordig krijgen ze op grond van mijn veranderde inzichten slechts af en toe een beetje rijst(ewater) door hun eten en wat ze laten liggen is altijd voor de honden.
100% de rijst afschaffen dus ook het rijstewater, dat zie ik me nog niet doen. Maar never say never.