Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Sonja
Hoewel.... Ze heeft op dit moment geheel tegen haar gewoonte in weinig eetlust. Wel drinkt ze goed en slikt ze braaf haar medicamenten door.
Ik vond haar net bij de laatste plasronde iets beter dan aan het begin van de avond. Toen heeft ze alleen maar met haar kop aan de grond gestaan. Nu ging het koppie alweer wat omhoog. Misschien dat het stomen en de eucalyptus toch wat verlichting hebben gegeven. We gaan nu nog maar weer even stomen en ik zal een bak water met wat honing erdoor klaar zetten voor de nacht.
Achjee, arme Boeffie  :-\
Ik ben zelf ook lekker aan het snuffelen en niezen, de grassen bloeien nog gauw ff voordat het winter wordt  >:( Dat krijg je met zo'n rare zomer. Misschien heeft Boef daar ook last van?
Door Sonja
Het snot vloeit nog altijd rijkelijk bij Boef en ze is duidelijk nog helemaal niet in orde, maar ze is wel iets beter dan gisteren. Ze laat haar hoofd niet zo laag hangen.
Ze ligt nu in de auto. Vraag me niet waarom, maar Boef ligt nu eenmaal graag in de auto. :-\
Door Sonja
Lizzy schreef: Ach getverdamme, wat knudde... :'(. Kun je haar nog een pijnstillertje geven?
Nee, want het probleem is dus dat ik alleen nog maar pijnstillers die over de datum zijn in huis heb en die durf ik niet te geven.  :'(
Morgenochtend sta ik meteen bij de apotheek op de stoep. Het zal me niet meer gebeuren dat ik geen pijnstillers meer in huis heb.  :-[
Door Lizzy
Sonja schreef: Nee, want het probleem is dus dat ik alleen nog maar pijnstillers die over de datum zijn in huis heb en die durf ik niet te geven.  :'(
Morgenochtend sta ik meteen bij de apotheek op de stoep. Het zal me niet meer gebeuren dat ik geen pijnstillers meer in huis heb.  :-[
Oh ja, sh*t, dat is ook zo... He bah. Wat moet je in hemelsnaam....? Eventueel een menselijke pijnstiller? Vaag staat me bij dat sommige wel gegeven kunnen worden... Mmmm, moet in een bericht van Linda (Timmy) staan. Wacht, ik zoek ff!
Door Lizzy
Dit schreef Linda:

"Er zijn diverse soorten pijnstillers, waaronder paracetamol, aspirine (acetylsalicylzuur) en ibuprofen de bekendsten zijn. Ze hebben allemaal hun bijwerkingen en ze kunnen bij overdoseringen al gauw gevaar opleveren.
Veel mensen (en ook dierenartsen) raden aan bij pijn paracetamol te geven. Tot nu toe echter is er over de werking van paracetamol bij honden erg weinig bekend. Men weet eigenlijk niet eens wat nu de juiste dosis zou kunnen zijn. Wat ze wel weten is de veilige dosis van 15 mg/kg 3x daags maar of die echt werkzaam is... dat weten ze dus niet. In hoge doses (en wat is hoog?) kan dit middel leververgiftiging veroorzaken.
Aspirine is een NSAID, net als ibuprofen (Brufen) en naproxen (Aleve). Dit zijn ook niet de lekkerste medicijnen en kunnen inderdaad maagbloedingen veroorzaken. Echter van deze medicijnen (in ieder geval van aspirine en naproxen) zijn de juiste doses bekend:
Aspirine: 10-20 mg/kg 2x daags
Naproxen: 2mg/kg per 48 uur.

Ibuprofen zou ik niet gebruiken, omdat veilige doses niet bekend zijn en er al vaak honden op een kleine dosis een maagzweer met bloedingen kregen.

Aleve (naproxen) is in Nederland een vrij nieuw middel. In de VS echter wordt het al langer gebruikt en is de veilige dosis ook bewezen.

Als ik dus een pijnstiller zou moeten aanraden, dan zou ik kiezen voor in de eerste plaats aspirine of naproxen, gewoon omdat we daar de werking en dosis van kennen.
In de tweede plaats zou paracetamol ook kunnen, maar zou ik alleen geven als het "gewone" pijn is, bijvoorbeeld na operaties o.i.d. Bij andere soorten pijn, en dan bedoel ik vooral de gewrichtspijnen e.d. zou ik kiezen voor liever naproxen, behalve als het langdurig gebruikt moet worden.

Laatste waarschuwing: nooit paracetamol bij katten gebruiken!"
Door Sonja
Wat ik wel merk is dat eucalyptus haar wat verlichting lijkt te geven. Ik heb dus maar weer wat druppels eucalyptusolie op haar vacht gedaan. En zo maar weer even stomen. Ze drinkt goed, en had afgelopen nacht de hele bak water met honing leeggedronken. Dus dat geef ik haar zo maar weer.
Eten doet haar op dit moment weinig. Maar volgens mij ruikt en proeft ze ook weinig nu.
Ze is nu trouwens op de bank in slaap gevallen.
Laatst gewijzigd door Sonja op zo 24 sep 2006, 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Sonja
sylvia schreef: Ach gossie arme boef, geef haar maar een zacht kusje van mij.
Waardeloos als je zo machteloos bent he  :-\
Ja, ik ben nog liever zelf beroerd dan dat ik zie dat zij het is.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door