Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Boek helemaal gelezen, en tja, niet heel veel nieuws ontdekt. Dus misschien goed voor de echte beginner. Hoewel ik ook pas een 1/2 jaar bezig ben met barf. Vandaar dat ik het wat vind tegenvallen. Alleen voor de kat nog een paar nieuwe dingen uitgehaald.

En twee keer verbaasde ik me over de inhoud, ben ik de enige?

- Begin van het boekje wordt een opmerking gemaakt 'als je botten echt eng blijft vinden geef het dan niet'. Waarom deze toevoeging? Dat maakt mensen die twijfelen juist weer bang. Botten zijn niet eng, mits juist gegeven, punt!

- Beetje aan het eind van het boekje 'sommige honden willen geen botten eten' lukt het echt niet, geef dan blikvoer???? Waarom hier niet KVV aanraden zoals op andere plekken in het boekje wel gebeurd.

Wel goed dat het door een dierenarts geschreven is, dat overtuigt mensen. Makkelijk geschreven, leest dus vlot.
Er kunnen wel degelijk dingen misgaan met botten. Ik ga niet roepen dat dat nooit gebeurt.

En met dat blikvoer? Kan me niet voorstellen dat ik dat gezegd heb, waar staat het?
Misschien ging het over katten die geen vers willen eten?
Christin schreef: Boek helemaal gelezen, en tja, niet heel veel nieuws ontdekt. Dus misschien goed voor de echte beginner. Hoewel ik ook pas een 1/2 jaar bezig ben met barf. Vandaar dat ik het wat vind tegenvallen. Alleen voor de kat nog een paar nieuwe dingen uitgehaald.

En twee keer verbaasde ik me over de inhoud, ben ik de enige?

- Begin van het boekje wordt een opmerking gemaakt 'als je botten echt eng blijft vinden geef het dan niet'. Waarom deze toevoeging? Dat maakt mensen die twijfelen juist weer bang. Botten zijn niet eng, mits juist gegeven, punt!
Ik heb er geen problemen mee, met hetgeen geschreven is over botten.

Want,

Daaraan is toegevoegd "u kunt de botten malen of gemalen botten kopen en dat gebruiken als basis voor de voeding. Voor een grote hond leveren stukgeslagen kippennekken ook geen problemen. Kippennekken bevatten een vrij zacht bot dat, zelfs als het in zijn geheel wordt ingeslikt geen problemen veroorzaakt".

En pas later staat er dan "en als dat ook niet lukt, bent u aangewezen op een supplement".

Nou, ik vind daar niks mis mee, eerlijk gezegd. Ik vind eerlijk gezegd ook niet dat het mensen aan het twijfelen maakt. En ik vind eerlijk gezegd nou ook weer niet dat we net moeten doen alsof het geven van botten volledig 200% risicoloos is, want dat is het gewoon niet, punt. En als mensen het dood-eng vinden maar geen alternatief aangeboden krijgen; is het ook weer niet goed....
Lizzy schreef: Ik heb er geen problemen mee, met hetgeen geschreven is over botten.

Want,

Daaraan is toegevoegd "u kunt de botten malen of gemalen botten kopen en dat gebruiken als basis voor de voeding. Voor een grote hond leveren stukgeslagen kippennekken ook geen problemen. Kippennekken bevatten een vrij zacht bot dat, zelfs als het in zijn geheel wordt ingeslikt geen problemen veroorzaakt".

En pas later staat er dan "en als dat ook niet lukt, bent u aangewezen op een supplement".

Nou, ik vind daar niks mis mee, eerlijk gezegd. Ik vind eerlijk gezegd ook niet dat het mensen aan het twijfelen maakt. En ik vind eerlijk gezegd nou ook weer niet dat we net moeten doen alsof het geven van botten volledig 200% risicoloos is, want dat is het gewoon niet, punt. En als mensen het dood-eng vinden maar geen alternatief aangeboden krijgen; is het ook weer niet goed....
Ik vind hier dat je zeer zeker gelijk hebt...als je zelf problemen hebt met botten, het eng vind dat is het zowie zo al lastig voeren, omdat je overal onzeker over bent.
Denk als ik dat zo lees dat het heel netjes beschreven staat vooral voor een leek.
Boekje er nog even bij gepakt:

Ik bedoel dat ik vooral de opmerking met het - ervoor op pagina 61 overbodig vind. Ik denk dat deze opmerking, bij mensen die twijfelen,de twijfel weer bevestigd. En er wordt in dit hoofdstuk voldoende uitgelegd wat de gevaren zijn van botten, dat is goed. Maar de nadruk zou moeten liggen op de mogelijkheden om gevaren tot een minimum te reduceren. Naar mijn idee past deze opmerking dan niet.

De andere opmerking staat op pagina 73 onderaan. Gaat om voorkomen van all-meat syndroom bij katten. Het gaat om katten die geen botten of supplementen willen eten. In zo'n geval, als het echt niet lukt om ze wat anders te laten eten, zijn we genoodzaakt om ze toch een deel brokken of blikvoer erbij te geven.

In het stukje erboven gaat het echt om botten en vlees, dus op z'n minst hier kvv als optie noemen. ALs een kat dan geen bot, vlees, supplementen en kvv eet dan ... blik/brok als laatste optie.
Ik vind het alleen maar juist om erop te wijzen dat er problemen met botten kunnen voorkomen ondanks het feit dat je het juist doet. Penny is twee keer aan een verstopping geopereerd, ze krijgen hier nu alleen nog maar extra fijngemalen botten. Het grapje heeft me 2000 euro en bijna de dood van mijn hondje gekost. Voor mijn honden dus nooit weer hele botten.
Katten zijn eigenzinnige dieren, die van mij eten geen vlees en bot wat niet gemalen is, ik maal het dus.
geer schreef: We verkopen hem bij Puur Natuur nu ook, ik hoop dat heeeeeel veel dierenartsen hem gaan bestellen! (doe in ieder geval m'n best  ;D)
Nou dan mag je hard je best doen, ik heb nog geen één diergeneeskundestudent kunnen overtuigen.
Misschien kan Tannetje een vitrine krijgen op de faculteit waar ze haar boekje kan exposeren? Tussen de vitrine van trovet en royal canin is nog een plekkie vrij, zal ik er ééntje timmeren en stiekem neerzetten?
Dorothea2 schreef: Nou dan mag je hard je best doen, ik heb nog geen één diergeneeskundestudent kunnen overtuigen.
Misschien kan Tannetje een vitrine krijgen op de faculteit waar ze haar boekje kan exposeren? Tussen de vitrine van trovet en royal canin is nog een plekkie vrij, zal ik er ééntje timmeren en stiekem neerzetten?
Goed plan, doe maar ;D!
Ik heb het boekje meegegeven aan een puppykoper van wie ik het vermoeden had/heb dat de hond over een tijdje overgeschakeld zou worden op brokjes. Hij heeft het inmiddels voor een gedeelte al gelezen en vond het zeer leerzaam en interessant. 

Was ik ook wel weer blij mee om te horen. De kans dat het hondje op vers blijft is nu ineens een stuk groter. Deze eigenaar heeft geen computer zodat ik hem ook niet naar Bp kon sturen.
Dorothea2 schreef: Ik denk niet dat íe lang zal blijven staan, tenzij je heel veel sponsorgeld betaalt natuurlijk.
*ppppsssstttt...Puur Natuur heeft een vitrine op de faculteit*  :whistling:
Laatst gewijzigd door geer op do 05 okt 2006, 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik kreeg vandaag een mailtje van Media Boekservice met daarin de aankondiging van dit boek (ik had hem al binnen via bol.com, dus helaas pindakaas voor MB). Maar in dat mailtje stond het volgende:

"Al tijdens het rauw-voer congres afgelopen zomer in het Martin Gaus Centrum Lelystad werd er tijdens de pauzes e.d. veel gesproken over het nieuw te verschijnen boek van Tannetje Koning. Jammer dat het toen nog niet klaar was, maar nu zijn ze binnen. Eindelijk een handleiding in de Nederlandse taal!"

Ik heb hier niets gelezen over dat congres. Of heb ik iets gemist? Ik vond het in ieder geval heel frappant dat de firma Martin Gaus aandacht besteedt aan rauw voer, gezien het feit dat ze een megasponsor van Royal Canin zijn.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door