[quote="Ramona"]
@Roefus: helemaal vergeten om op je posting in te gaan
wat kan ik precies onder spiervlees verstaan? is dat gewoon zoiets als bijv kipfilet? runderfilet....
Vandaag ben ik op de markt geweest en heb ik nog een verse forel gekocht voor haar. Wel ontdaan van zijn ingewanden (dit is neem ik aan niet erg?) Heb nog een haantje gekocht, wat kippenvleugels en kippendijen in mooie stukken gehakt...
Kippennekken had hij helaas nog niet, maar kreeg hij wel nog binnen...
Die meneer zij al direct dat ik die haan niet zou mogen geven, vanwegen die botten die volgens hem kunnen splinteren... Heb ik hem even kunnen uitleggen over het barfen waar ik mij uiteraard nog goed in het verdiepen ben... t was hem niet bekend, maar aan zijn gezicht te zien vond hij het maar niets
Er lag ook mooi kalkoenvlees, maar daar heb ik maar overheen gekeken

[/quote]
Spiervlees is feitelijk al het vlees wat het skelet bij elkaar houdt

Dus eigenlijk al het 'normale' vlees: runderlappen, kipfilet, schapenvlees, lamsvlees, kalkoenfilet enzovoorts enzovoorts.
Gewoon alle vlees, dus.
En dat mag je allemaal geven behalve varkensvlees.
Om het niet 'te duur' te maken, kiezen veel mensen onder andere voor 'runderkopvlees'.
Als je daar een goed adres voor vindt, maakt dat het 'kostenplaatje' al weer een redelijk stuk lager.
Vis kun je ook onder spiervlees rekenen, tenzij je zalmkoppen voert ofzo, want die bevatten ook redelijk veel bot (en dan valt het dus onder 'vleesbotten').
Orgaanvlees komt van de organen van een dier (de naam zegt het al).
Dus dat is bijvoorbeeld: pens, hart, lever, nier.
Succes op de markt en overal