Moderator: Lizzy
Lupa schreef: zo leer je altijd watAch, er zitten tegenwoordig ook al honden aan de Prozac dus mij verbaast niets meer.....
wist niet dat dat ook bij honden kon, al noem ik mijn oudste hondje autischt.
helaas heb ik geen info voor je maar ben beniuwd naar anderen.
Welkom trouwens!
Hitam schreef: Ik heb een keer een asielhondje behandeld met een aandoening die op autisme leek. Reageerde absoluut niet op mensen en andere honden, trok zich helemaal terug. Wilde op een gegevenm oment ookliever niet zijn hok uit. Alleen op zijn directe verzorgster reageerde hij ietsje maar dat werd later minder. Als hij buiten was dan sloopte hij ballen op een enorm agressieve manier, alsof hij zich aan het afreageren was.Mijns inziens gaat het hier dus niet om een autistische hond (wat aangeboren is), maar om een angstige hond (wat aangeleerd is). Het lijkt me zeer moeilijk, zo niet onmogelijk om de diagnose 'autisme' te stellen. Bovendien kun je je nog afvragen of het wel een term is die bij honden past, of dat het puur antropomorf denken is.
Dit hondje was waarschijnlijk niet altijd zo geweest maar is zo geworden doordat hij te veel had meegemaakt dat hij niet aankon. Ik heb hem met een paar gedragsmaatregelen en Bach Bloesems weer goed gekregen.