Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#622980
Hierbij een link naar een rapport van de Rijksuniversiteit Groningen (Biologiewinkel) over de risico's voor mens, dier en milieu van middelen tegen huidparasieten en wormen bij huisdieren. Dit rapport wil een antwoord geven op de volgende vraag: Wat zijn de risico's van antiparasitaire diergeneesmiddelen en hoe kunnen deze risico's beperkt worden?

http://www.rug.nl/wewi/_shared/publicat ... /rap63.pdf
#623109
Bedankt voor de info, ik heb heel het document doorgespit, dus echt gelezen, ik kan niet anders zeggen dan........ damned if you do and damned if you don't :-\ Daarbij vindt ik de alternatieven die aangedragen worden ook niet alles, bij vlooien bestrijding wordt genoemd dat ze meestal dood gaan van gewone shampoo  :-\...... en de beste manier van bestrijding is je huis schoonhouden, kammen met een vlooienkam, daar hebben de eigenaren van newfoundlanders heel veel aan.... ;D en in de mand kamille, lavendel, koriander of boerenwormkruid.... omdat de geur de vlooien zullen verdrijven, mijn conclusie is dan ....dus zullen de vlooien zich niet in de mand meer bevinden maar elders, want mijn honden liggen helaas niet alleen in hun mand, zoals vele honden. Verder kan je dagelijks een knoflooktabletje geven, ook dit schrikt vlooien af. (ik ben maar al te blij dat ik al jaren geen vlooien meer heb gezien) Over teken bestrijding als alternatief wordt gezegd dat het niet zinvol is om teken bestrijding te doen, teken middelen zou de teken niet weghouden maar ze doodmaken als ze zich hebben volgezogen, dus alleen het controleren van huisdieren is zinvol. Men zegt dat de teken/vlooien banden alleen werken in de gebied waar de band is, dus de nek, de teken en vlooien bevinden zich dan op de rest van de hond. De praktijk heeft bij mij immers een ander bewijs gelevert, als mijn honden een teken band dragen krijgen ze echt geen teken, dus ik twijfel wel een beetje over de conclusie over de werkzaamheid van de teken/vlooienbanden.
Luizen bestrijding wordt als alternatief alleen aangegeven dat je moet kammen. En azijn aan de spoelwater moet toevoegen als je ze wast, omdat de neten dan makkelijker loslaten. Gelukkig heb ik nog nooit luizen op mijn honden of katten gehad.
Een alternatief voor mijt of worm infecties wordt niet gegeven  ;)
Maar het is wel een interessante document om door te lezen, kan je precies zien welke middel welke gif bevatten en hoe en wat de werking is, en ook de mogelijke bijwerkingen.  ;)
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door