Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door tieneke
Ik ga eerdaags ook maar eens tomaten drogen en dan wil ik ze in de olijfolie/zonnebloemolie doen.
Heeft iemand misschien nog een goed recept ?
Door Nitus
Nou, mijn eerste lading eigendroogde lekkertjes zijn klaar!! :D Nog even afkoelen en dan kunnen ze (gedeeltelijk) de vriezer in. Ben erg tevreden over het resultaat, ziet er heel mooi uit en het ruikt ook lekker (zelfs de lever). Had in m'n enthousiasme alleen iets teveel ontdooid ::), dus nu gaan we morgen maar voor de 2e ronde ;).
De lever plakte hier amper, maar ik heb dat van te voren wel een half uur tussen keukenpapier te 'drogen' gelegd, dus een heleboel vocht was er al uit. Alles heeft zo'n 11 uur op 70 graden staan te drogen (7 plateau's)
Door tieneke
Nitus schreef: Alles heeft zo'n 11 uur op 70 graden staan te drogen (7 plateau's)
Is dat niet te hoog?
Door Esther H
Hallo,

Ik heb er nog geen besteld maar dat gaat binnekort wel gebeuren.
Tot dan wil ik het in de oven gaan doen.

Moet je de oven dan ook op 50 of m laten worden en hoe zit het met een hete lucht oven??
gegroet esther 8)
Door tieneke
Esther H schreef: Hallo,

Ik heb er nog geen besteld maar dat gaat binnekort wel gebeuren.
Tot dan wil ik het in de oven gaan doen.

Moet je de oven dan ook op 50 of m laten worden en hoe zit het met een hete lucht oven??
gegroet esther 8)
Volgens mij mag hij niet warmer dan 50 graden ;)
Door Netty
ik wil gaan drogen buiten in de zon, ik heb al een constructie bedacht met een net of als het niet afdoende is, een panty spannen over een schaal, en dan in de zon......kijken of het lukt 8)
Door tieneke
Netty schreef: ik wil gaan drogen buiten in de zon, ik heb al een constructie bedacht met een net of als het niet afdoende is, een panty spannen over een schaal, en dan in de zon......kijken of het lukt 8)
Wat voor zon? ;D ;D
Door tieneke
Ine schreef: De zon in Maleisië! ;)
Ahhhhhh...ik dacht al...zon?? waar??
Ja ze gaat volgende week naar Maleisie,wat gaat de tijd toch hard...daar heeft ze volgens mij geen Tiendro nodig ;D ;D
Door Nitus
tieneke schreef: Is dat niet te hoog?
Bedoel je de temperatuur...? Dacht 't niet, er is niets verbrand en alles is lekker droog.
Door hellenbanjerbo
ik zet hem ook op de hoogste stand 70 graden. en dan duurt het nog een uur of 10. is die hogere temperatuur misschien zonde van de voedingstoffen? long zou dan wel hoger kunnen want daar zit toch zo goed als niks in aan voedingsstoffen toch?
Door tieneke
hellenbanjerbo schreef: ik zet hem ook op de hoogste stand 70 graden. en dan duurt het nog een uur of 10. is die hogere temperatuur misschien zonde van de voedingstoffen? long zou dan wel hoger kunnen want daar zit toch zo goed als niks in aan voedingsstoffen toch?
De meeste mensen zetten de(Rommelsbacher)-droger op 50 graden...kwaad zal het niet kunnen denk ik.
Door Sanyo
Ik meen me te herinneren dat eiwitten stollen, dus van structuur veranderen boven iets van 50 of 60 graden.
Dan wordt het dus "gegaard" ipv gedroogd.
Door roefus
Malamoods schreef: Het ging wel wat lastig van de roosters af. Komt dat omdat het lever is (dat voelt wat plakkerig)? Of is dat bij elk vleestype zo? Of heb ik ze te kort gedroogd? Nou ja, Ikijok geniet en dan doe ik dat ook! Ben reuze blij met het apparaat en ga binnenkort nog meer drogern....

Rachel.
Mijn overn staat op dit moment ook aan, om leverstukjes te drogen.
Ik leg een stuk bakpapier op de roosters, dan haal je het er makkelijk af.
Door tieneke
roefus schreef: Mijn overn staat op dit moment ook aan, om leverstukjes te drogen.
Ik leg een stuk bakpapier op de roosters, dan haal je het er makkelijk af.
Dat gaat in een droogmachine niet  ;)
Zelf laat ik de lever altijd extra krokant worden dan laten ze zo los van de roosters.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door