Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Ine
Heb nog niet alles gelezen, maar mag ik hier weer Lisa naar voren schuiven als voorbeeld?
Lisa werd in november 2001 geröntgend onder narcose. Uitslag HD-C (oude manier)
In februari 2003 is het zonder narcose opnieuw gedaan. Uitslag HD-A (nieuwe manier) :-X
Door Lizzy
Ine schreef: Heb nog niet alles gelezen, maar mag ik hier weer Lisa naar voren schuiven als voorbeeld?
In februari 2003 is het zonder narcose opnieuw gedaan. Uitslag HD-A (nieuwe manier) :-X
Ohhhkeeee..... Maar, heeft Lisa nou HD licht positief of geen HD? Wat is trouwens de oude en nieuwe manier?
Door Angelique
Ine schreef: Heb nog niet alles gelezen, maar mag ik hier weer Lisa naar voren schuiven als voorbeeld?
Zelfde DA?
Door Angelique
Angelique schreef: Zelfde DA?

En volgens mij werd er in 2001 nog anders beoordeelt als in 2003. Zegge, dat je toen met een lage nbw en een onv. of slechte aansluiting een C kreeg, tegenwoordig moet je voor een C ook een botafw. hebben.
Door Ine
Lizzy schreef: Ohhhkeeee..... Maar, heeft Lisa nou HD licht positief of geen HD? Wat is trouwens de oude en nieuwe manier?
Lisa heeft officiëel HD-A, staat ook op de stambomen van haar kinderen.
De eerste keer werd het gedaan door een da, die ervaring had, maar blijkbaar niet voldoende en dus onder narcose. (Lisa was toen niet bij mij, maar bij de eigenaar van de vader van Lisa)
De oude manier was 1 foto gestrekt en 1 foto in de kikkerhouding.
Na het ontvangen van de uitslag heb ik Nico Dijkshoorn gebeld. Deze vroeg, of er botafwijkingen waren, want dan houdt het op, maar die waren er dus niet. Daarom hebben wij ruim een jaar later opnieuw foto's laten maken zonder narcose. De nieuwe manier is dus alleen een foto in gestrekte houding. Hiervan kregen we dus de uitslag HD-A
Het is wel duidelijk, dat je EN naar een echt ervaren persoon gaat, EN het liefst zonder narcose. Met narcose kunnen ze zoveel trekken en duwen, dat ook dan een vertekend beeld gegeven kan worden. Het enige voordeel is, dat de foto meestal in 1x goed is. :-\
Door Lizzy
Ine schreef: Lisa heeft officiëel HD-A, staat ook op de stambomen van haar kinderen.
De eerste keer werd het gedaan door een da, die ervaring had, maar blijkbaar niet voldoende en dus onder narcose. (Lisa was toen niet bij mij, maar bij de eigenaar van de vader van Lisa)
De oude manier was 1 foto gestrekt en 1 foto in de kikkerhouding.
Na het ontvangen van de uitslag heb ik Nico Dijkshoorn gebeld. Deze vroeg, of er botafwijkingen waren, want dan houdt het op, maar die waren er dus niet. Daarom hebben wij ruim een jaar later opnieuw foto's laten maken zonder narcose. De nieuwe manier is dus alleen een foto in gestrekte houding. Hiervan kregen we dus de uitslag HD-A
Het is wel duidelijk, dat je EN naar een echt ervaren persoon gaat, EN het liefst zonder narcose. Met narcose kunnen ze zoveel trekken en duwen, dat ook dan een vertekend beeld gegeven kan worden. Het enige voordeel is, dat de foto meestal in 1x goed is. :-\
Dus feitelijk zijn we knap de sigaar, als we zometeen altijd onder sedatie moeten gaan rontgenen...... :(
Door Angelique
Lizzy schreef: Dus feitelijk zijn we knap de sigaar, als we zometeen altijd onder sedatie moeten gaan rontgenen...... :(
YEP
Door Lizzy
Angelique schreef: YEP
Nou, da's lekker.... En daar is niks aan te doen? Ik bedoel, rasverenigingen kunnen dit niet stoppen? DA's niet? Niemand niet? Welke mafketel heeft dit dan besloten?
Door Angelique
Lizzy schreef: Nou, da's lekker.... En daar is niks aan te doen? Ik bedoel, rasverenigingen kunnen dit niet stoppen? DA's niet? Niemand niet? Welke mafketel heeft dit dan besloten?
Een groepje dierenartsen heeft dit bedacht geloof ik. Ach ja, vriendendienstje onder elkaar. Ik denk dat het enige wat we er tegen kunnen doen is je eigen heupeda-tje lief aankijken. Een RV heeft verder niet zoveel in te brengen bij het FCI.
Door conleeuw
ok, heb je mij weer.....
Als je kijk naar de heupen van menselijke babies, dan is de ball and socket van babies nog niet optimaal ontwikkeld de socket is redelijk vlak als de kind begint te kruipen en vooral staan en lopen dan verdiept de gewricht waarop je de typische heup krijg zoals wij dat kennen. Nou is mijn vraag, als wij de puppies remmen in hun beweging, loopt menj dan niet een risico dat ke juist door het afremmen van beweging meewerken aan niet optimaal gevormde heupen? Begrijp mij goed, ik wil niet voorstellen dat iedereen maar een stuk afloop met hun jonge pup, maar ik lees en hoor (niet zo zeer hier, maar ik ken heelwat mensen met grote honden) veel over mensen die de pup na een tijdje spelen in de bench doen voor verplichte rust, en korte wandelingen (eigenlijk alleen plas rondje) maken in de eerste maanden, om onder andere niet de heupen te belasten.....Vooral bij grote rassen hoor ik dat men redelijk conservatief is wat betreft de beweging van de pup, en ik vraag mij dus af, zou dat ook een factor kunnen zijn, los van de niet optimale spierontwikkeling om juist een groeiende heup gewricht en bekken netjes op zijn plaats te houden? Mischien is dit echt een domme vraag/denkwijze, maar ok, ik geloof dat ik mijn quota nog niet heb bereikt ;D
Door Ine
Vind het niet zo gek.
Mijn puppen mogen gewoon rennen en springen. Natuurlijk wel met mate, want als ze met oudere en grotere honden speelt, kost dat toch iets teveel, als je dat lang toelaat!
Maar in mijn tuin heb ik schuine hellingen en trappen, ze gaan hun gang maar, zolang ze het uit eigen beweging doen en niet gedwongen.
Sinds ik hier woon heb ik al6 honden met prima heupen, dis dus op die manier opgegroeid zijn.
Ok, springen in en uit de auto probeer ik zoveel mogelijk te voorkomen.
Door conleeuw
Ine schreef: Vind het niet zo gek.
Mijn puppen mogen gewoon rennen en springen. Natuurlijk wel met mate, want als ze met oudere en grotere honden speelt, kost dat toch iets teveel, als je dat lang toelaat!
Maar in mijn tuin heb ik schuine hellingen en trappen, ze gaan hun gang maar, zolang ze het uit eigen beweging doen en niet gedwongen.
Sinds ik hier woon heb ik al6 honden met prima heupen, dis dus op die manier opgegroeid zijn.
Ok, springen in en uit de auto probeer ik zoveel mogelijk te voorkomen.
maar spingen in en uit een auto vindt ik niet deel van de normale te verwachte beweging van een pup ;)
Door Ine
conleeuw schreef: maar spingen in en uit een auto vindt ik niet deel van de normale te verwachte beweging van een pup ;)
Klopt, maar in het bos mogen ze van mij wel over en op en af boomstammen springen! ;)
Door Erna
Ik vind het ook niet zo'n gek idee maar ik heb alleen ervaring met mijn eigen ras. Ik kan me zo voorstellen dat mensen met een hond van een ras waar HD wel degelijk een issue is veel voorzichtiger zijn met hun hond qua beweging.

Ik ben dat niet omdat het feitelijk ook niet noodzakelijk is bij de Dalmatische hond. De honden mogen hier wat beweging betreft alles zolang het uit vrije wil is. Ik ga geen uren wandelen met een pup maar ze mogen best de hele middag rennen in de tuin als ze dat leuk vinden.
Door Hitam
Dit bedoel ik dus. Ik denk dat Lisa feitelijk een HD-C hond is. Met de nieuwe methode van beoordelen waarschijnlijk B.
Maar de aansluiting is dus niet goed!
Het moet niet mogelijk zijn om de heupen een eind uit de kom te kunnen trekken. Ook niet onder narcose. Er zit daar een bandje dat de boel op zijn plaats te houden en dat mag niet te veel meegeven. Als dat wel kan is dat een aanwijzing voor HD.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door