Moderator: Lizzy
conleeuw schreef: dat heelwat mensen, gewoon helemaal niet meer de moeite zullen doen om te testen voor HD, omdat het toch niets waard is op papier.......Dat is eigenlijk niet wat ik bedoelde. Ik denk dat een HD uitslag ontzettend waardevol is, ik hecht er in ieder geval veel waarde aan. Maar juist bij de rassen waar HD geen issue is maar waar wel getest moet worden zullen veel mensen liever niet geen narcose toepassen omdat een narcose altijd risico's heeft. Als er dan weinig sancties tegenover staan zullen er veel mensen met liefde de HD test over gaan slaan.![]()
Erna schreef: Dat is eigenlijk niet wat ik bedoelde. Ik denk dat een HD uitslag ontzettend waardevol is, ik hecht er in ieder geval veel waarde aan. Maar juist bij de rassen waar HD geen issue is maar waar wel getest moet worden zullen veel mensen liever niet geen narcose toepassen omdat een narcose altijd risico's heeft. Als er dan weinig sancties tegenover staan zullen er veel mensen met liefde de HD test over gaan slaan.nee, maar ik heb het zoals altijd eigenlijk gewoon niet goed opgeschreven, ik bedoel ook niet dat HD test niet waardevol is, maar meer dat als testen zonder narcose niet erkent wordt, dat je dan de risico neemt dat mensen dan helemaal niet meer zullen testen, omdat ze de erkenning voor de "zonder narcose test" niet krijgen..... en als je de risico (van overlijden) moet nemen om een top hond zonder medisch noodzaak onder narcose te brengen ..... dan zouden heelwat mensen afhaken denk ik. Dat bedoelden ik eigenlijk meer.
Lizzy schreef: Nou, als narcose dan toch verplicht wordt, laten we dan ook met z'n alle gaan pennhippen in plaats van gewone rontgenfoto's laten maken (moet de methode nog eerst officieel geaccepteerd worden natuurlijk, maar dat kan geen probleem wezen, lijkt me). Van wat ik begrepen heb ik deze methode veel betrouwbaarder en kun je veel betere HD voorspellingen doen.ik vraag mij ook wel eens af hoezo zoveel HD gevalletjes ontstaan ondanks het feit dat er zoveel rontgenfoto's gemaakt wordt? Ik zeg niet dat het door gesjoemel komt, mischien worden honden té jong gerontgend? mischien worden ze te veel in een glazen doosje opgeborgen/te weinig gedaan om de foto's positief te beinvloeden??? mischien ? vul maar in, ik weet het niet.....alleen dat voergah.... gingen wij met een 5-6 maanden oude border al naar de schapen , kon die meekijken, mee lopen..... ik kan mij niet heugen dat wij toen minuten telden om de groeiende pup te ontzien, .....ze dolden, en als ze moe waren flopten ze neer om te slapen......Ik heb nog nooit een pup uit werkende ouders gehad die HD had, wel is het zo dat toen de border erg populair werd je steeds meer hoorden van HD, ...........mischien omdat de gebruik veranderd is??? meer agility???mischien gewoon omdat de populatie toen zo groot werd? ik weet het niet ik gis ook maar, een deel van HD is natuurlijk omgevings factoren, dus wie weet..... te veel beweging, te weinig beweging, te zware inspanning, geen inspanning??? who knows
Overigens: ik geloof er niet zoveel van dat er zooooveeeeeel gerotzooid is met rontgenfoto's dat daarom het aantal HD gevallen niet is afgenomen. Er moeten andere redenen ook zijn, waarom het aantal HD gevallen niet afneemt, ondanks de HD foto's en het beleid om niet met bepaalde honden te fokken.....
Erna schreef:Dus mischien ligt het wel aan het niet voldoende laten bewegen van puppen waardoor weet ik veel, ik klets ook maar wat raak, als ik het zou weten......helaas ik weet het natuurlijk ook niet, zit ook maar een beetje te gissen, hardop te denken....... maar ik vraag mij wel af hebben wij dan met z'n allen (ok, uitzonderingen natuurlijk daargelaten) het fokken dan zo gruwelijk verknald?
Ik hou me ook niet aan de zoveel minuten regel en onze pups mogen gewoon met de meute mee. Tot nu toe heb ik alleen maar goede heupen gescoord.
Kruimel schreef: Volgens Billinghurst zijn brokken de hoofdoorzaak van HD, met name vanwege de overdosis koolhydraten. Hij zegt dat het voor de brokkentijd nauwelijks tot niet voorkwam en pas een probleem geworden is toen iedereen brokken ging voeren.jij mag het zeggen
Dus zou in principe bij barf- en kvvhonden veel minder HD moeten voorkomen.
Eerlijk gezegd, als ik zie dat tig jaar röntgenen en selecteren en röntgenen en selecteren precies geen drol aan verbetering heeft opgeleverd ga ik me ernstig afvragen hoe hoog de erfelijkheidsgraad van HD nou werkelijk is, en in hoeverre het idd een opgroei-probleem is.
Lizzy schreef:O, er wordt, in elk geval bij de Duitse Herders, enorm gesjoemeld: foto´s in Duitsland laten maken omdat ze daar soepeler beoordelen en foto´s zonder narcose omdat ze er dan beter uitkomen.
Overigens: ik geloof er niet zoveel van dat er zooooveeeeeel gerotzooid is met rontgenfoto's dat daarom het aantal HD gevallen niet is afgenomen. Er moeten andere redenen ook zijn, waarom het aantal HD gevallen niet afneemt, ondanks de HD foto's en het beleid om niet met bepaalde honden te fokken.....
Hitam schreef: O, er wordt, in elk geval bij de Duitse Herders, enorm gesjoemeld: foto´s in Duitsland laten maken omdat ze daar soepeler beoordelen en foto´s zonder narcose omdat ze er dan beter uitkomen.maar dan wel voeding van pup en moeder hond?? of als je de pup maar vers geef ben je ok? en wat is de invloed van wel of niet inspanning bij jonge honden? heb je daar ook een idee over?
Maar ik ben het met je eens dat het niet alleen erfelijkheid is. Voeding speelt ook een megarol.
Hitam schreef: O, er wordt, in elk geval bij de Duitse Herders, enorm gesjoemeld: foto´s in Duitsland laten maken omdat ze daar soepeler beoordelen en foto´s zonder narcose omdat ze er dan beter uitkomen.Volgens mij worden in het buitenland gemaakte foto's van honden die in Nederlandse handen zijn al heel lang niet meer geaccepteerd. De enige mogelijkheid is dan om de hond over te schrijven naar een Duitse eigenaar en later de hond weer terug overschrijven op de Nederlandse eigenaar.
Maar ik ben het met je eens dat het niet alleen erfelijkheid is. Voeding speelt ook een megarol.
Erna schreef: Volgens mij worden in het buitenland gemaakte foto's van honden die in Nederlandse handen zijn al heel lang niet meer geaccepteerd. De enige mogelijkheid is dan om de hond over te schrijven naar een Duitse eigenaar en later de hond weer terug overschrijven op de Nederlandse eigenaar.jeetje, maar even een vraag, je kan toch ook in Nederland gewoon heup foto's laten maken zonder roestje? of heb ik iets gemist ???
conleeuw schreef: jeetje, maar even een vraag, je kan toch ook in Nederland gewoon heup foto's laten maken zonder roestje? of heb ik iets gemist ???Ja hoor, dat kan gewoon.