Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door bas rouge
Gisterochtend overleg gehad met mijn dierenarts. Als zo'n aar er net inzit kunnen de meeste dierenartsen zo'n aar met een autoscoop wel verwijderen. Zo'n aar kruipt als ie eenmaal binnen is altijd verder door en nooit de weg terug. Hij blijft een constante jeukprikkel afgeven waardoor de hond blijft niezen. Als de aar eenmaal langere tijd zit dan kan hij alleen dmv rhinoscopie (rhino= neus, scopie=kijken) worden verwijderd. Dat moet altijd onder narcose.
Als een aar er langer zit dan kan het zo zijn dat doordat de aar verder naar achter kruipt hij in de keel terecht komt en wordt uitgespuugd of waarschijnlijker doorgeslikt. Hij is dan nat en week geworden door het vocht in de neusholte en wordt goed verteerd door het maagzuur in de maag.

Nadat de aar zaterdagavond in z'n neus kwam heeft Rein 5 minuten enorm lopen niezen, en daarna een beetje tot zondagochtend. De zaterdagnacht was eigenlijk gewoon rustig, zondagochtend heeft ie tijdens de ochtendwandeling weer even flink lopen snuiven.

Rein heeft vanaf zondag 10.00 uur uberhaupt niet meer geniest en een rhinoscopie moet onder algehele narcose plaatsvinden. Het is hoogstwaarschijnlijk zo (omdat ie geen jeukprikkel meer heeft, hij niest en snuift niet) dat de aar via zijn neus in zijn keel is terechtgekomen en doorgeslikt. Ik kies er niet voor hem onder narcose te laten gaan om te zoeken naar iets wat er met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet meer zit.
Dus, de rhinoscopie waarvan ik helemaal was uitgegaan is niet doorgegaan. Rein is prima (op een kapot voetkussentje na, maar da's iets anders) maar het uitniezen van zo'n aar kan eigenlijk niet. Als je zo'n aar oppakt en je wrijft met je vingers heen en terug, dan voel je dat dat aan 1 kant echt heel lastig/niet gaat. Er zitten nare weerhaakjes aan die maken dat ze alleen vooruit kunnen en niet achteruit.

Dank voor al jullie medeleven  :)
Laatst gewijzigd door bas rouge op di 01 aug 2006, 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
Verstandig besluit. Zo is het trouwens bij Pinkel een paar jaar geleden ook gegaan. Zij nieste ook niet permanent en het niesen hield op den duur op. We hebben (jij en ik) mazzel gehad want de Visla van de buren kreeg zo'n pestding in z'n neus en de hond raakte volstrekt over z'n toeren. Het bloed liep er zelfs op een gegeven moment uit (doordat hij ook wild met z'n kop liep te doen). De DA kreeg 'm er zelf niet uit, onder narcose. Dus moest de hond weer wakker gemaakt worden naar Den Haag worden gebracht, alwaar de hond weer onder narcose moest voor de rhino-scopie. Vandaar ook dat ik schreef dat je maar beter direct daar heen kan gaan....
Door bas rouge
Lizzy schreef: Verstandig besluit. Zo is het trouwens bij Pinkel een paar jaar geleden ook gegaan. Zij nieste ook niet permanent en het niesen hield op den duur op. We hebben (jij en ik) mazzel gehad want de Visla van de buren kreeg zo'n pestding in z'n neus en de hond raakte volstrekt over z'n toeren. Het bloed liep er zelfs op een gegeven moment uit (doordat hij ook wild met z'n kop liep te doen). De DA kreeg 'm er zelf niet uit, onder narcose. Dus moest de hond weer wakker gemaakt worden naar Den Haag worden gebracht, alwaar de hond weer onder narcose moest voor de rhino-scopie. Vandaar ook dat ik schreef dat je maar beter direct daar heen kan gaan....
Tjonge, wat een afschuwelijke ervaring voor die arme Viszla zeg. Maar ik begrijp dus dat die hond bleef niezen en compleet in de paniek schoot.
Rein nieste ook alsof ie horendol was, hij bewoog ook zijn kop als een gek. Het lijkt me ook vreselijk en beangstigend voor een hond.
Als ik besloten had Rein toch te laten rhinoscoperen (is dit een woord?) dan had mijn eigen d'arts dat ook niet gedaan, die hebben daar de apparatuur niet voor. Dan was ik gelijk naar een kliniek gegaan die het juiste equipment had, want wat jij beschrijft over je buurhond, da's wel echt zeer shit voor hond en baas.
Door Tiesto
Dit hebben we ook gehad met Zack vorig jaar herfst! Hij kreeg een megabloedneus en mijn vriend is er toen (uiteraard op zaterdag) mee naar de dierenarts geweest, waar hij onder een roesje eruit is gehaald.zat erg diep in de neus..en dit was zijn 2e..de 1ste konden we nog net te pakken krijgen, doordat hij toen meteen naar ons toe kwam rennen..t zijn echt rotdingen!
Door conleeuw
Nou gelukkig is de grasaar waarschijnlijk gewoon barfonderdeel geworden.  ;) Ik zou ook in jou geval niet voor een narcose kiezen, als hij nu nog aan het snuiven en niezen was dan wel, maar zo te horen is er geen reden voor.
Gelukkig maar.  ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door