- vr 28 jul 2006, 18:19
Ik ben begonnen met de fok van Duitse Herders die natuurlijk aan de rasstandaard voldeden,in 1980 werd ons 1e nestje geboren.8 stuks en kerngezond.De werpkist was 80 x 120 cm.Niet TE groot want ik had gelezen dat de hond de werpkist als een 'hol' moet zien,en niet in een grote kamer komt te liggen met de pups.De werpkist was/is van hout.Zelf gemaakt.Doodligranden waren aanwezig.Ook van hout.Door sommige teven werd de rand wel wat gereduseerd tot iets kleiner.Omdat ze aan de randen knaagden.
Lampen: Ik gebruik altijd een warmtelamp (rood) of het moet zo warm zijn als nu.De teef (en ik) kunnen dan altijd iets zien,geheel donker is het dan nooit.Wel zit er altijd een dimmer tussen.Dus dan is het gemakkelijk te regelen.Te warm? standje terug.Te koud? standje bij.Op de bodem van de werpkist liggen bij de geboorte gewoon kranten,die gemakkelijk na een pup verwijderd kunnen worden,zodat de teef weer droog ligt.
Bij het werpen zijn weinig atributen nodig: een paar droge warme handdoeken een python spuit,slijmafzuigertje(nooit nodig gehad) Een blikje pupmelk en een klein zuigflesje.Een paar langere nagels om eventueel de vliezen te scheuren bij het kopje van de pup.Als de moeder de navelstreng niet doorbijt knip ik hem nooit door,ik trek hem stuk.Je moet het knagen erop nabootsen.
De standplaats: Uit de loop,maar wel dichtbij.Je moet er gemakkelijk bij kunnen om eventueel te helpen.Het boekje van Naaktgeboren en de ridder is heel informatief.Mijn boekje stamt uit 1978 en ik heb er heel wat uit kunnen halen.Ik heb de opleiding dierenpension en asielhouder in 1983 behaald.Mijn DA is 24 uur per dag/nacht standby,dus ik maak me daarover geen zorgen.
Als de pups 2 weken oud zijn mogen de mensen komen kijken.Het is al diverse keren gebeurd dat een pup aan de tepel hing en bij het horen van de bel met moe en al op de plavuizen kwakte,dus de bel wordt afgezet.
Ik fok honden omdat ik het in 1e plaats heel leuk vind.Ik probeer een bijdrage te leveren tot behoud van de rasstandaard.Het is een drukke tijd als er een nestje is,maar ook verschrikkelijk leuk.
Bij de 1e bevalling was ik er met mijn ex.Alles ging perfekt.Daarvoor nog nooit een bevalling meegemaakt.Het wijst zich eigenlijk vanzelf.Mond op bek beademing was geen enkel probleem,dat doe je gewoon.Het is af en toe echt nodig als je een pup hebt die heel moeilijk ademt.
De reu kiezen:Het hoeft helemaal geen kampioen te zijn,want daar wil iedereen naartoe.Na een aantal jaren is er dan geen reu meer te vinden die NIET van die kampioen afstamt.Dus allemaal inteelt op............
De dekpartner moet voor mij in de 1e plaats gezond zijn,goed gebouwd en niet te veel gebruikt door anderen.Natuurlijk ook een prima karakter hebben.Ik vind het wel belangrijk dat hij toch uitmuntend is.
Ik weet niet hoe het bij andere rassen is,maar je hoort steeds vaker dat je met je teef uitstrijkje zus en uitstrijkje zo moet doen eer je bij de reu terecht kan.Bij de Duitse Herders kwam dat NOOIT voor.Hoe zit dat bij jullie rassen??