Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Binno
#597473
Shiba drinkt zelfs met dit weer zo goed als niks.
Nu weet ik wel dat een hond die vers eet veel minder drinkt en dat de drinkbak bijna onaangeroerd blijft, maar met deze temperaturen drinken de andere twee toch wel af en toe.
Ik merk dat hij erg veel last heeft van de warmte, maar drinken? Vergeet het.
En met zijn niertumor vind ik drinken toch wel heel belangrijk om de nierfuncties zo lang mogelijk goed te houden. :-\
's Middags krijgt hij een beetje Kefir, en dat drinkt hij wel met plezier leeg.
Normaal gezien krijgen ze hier weinig groenten, maar ik dacht dat het nu wel een goed idee was om hem telkens bij zijn maaltijd wat extra groentenmix van bvb sla, komkommer, witloof enz. te geven om toch maar genoeg vocht binnen te krijgen?
Zijn er nog soorten die veel vocht bevatten en geen kwaad kunnen om te geven? ???
Door Lizzy
#597481
Geen kwaad kunnen, in welke zin?

Ik denk dat je er al een paar noemt: komkommer, meloen (OK, da's fruit maar da's dus een lekker tussendoortje! Evenals aardbeien, als hij die lust. En appel), courgette, waterkers, witlof, eigenlijk alle bladgroentes.
Gebruikersavatar
Door Binno
#597497
Ik bedoelde eigenlijk geen kwaad in de zin van diarree krijgen, of teveel nitraat ofzo van die dingen.
Courgette en waterkers is inderdaad ook nog een idee, ik ga eens kijken wat ik nog allemaal kan geven!
En watermeloen ga ik ook proberen, en aardbeien, kijken of hij dat lust, want meneer is nogal een viesneus qua fruit... ::) en anders eet ik ze lekker zelf op! ;)
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#597572
Sanne met haar nierproblemen, drinkt in deze warmte ook bijna niets.

Ik geeft haar een keer of drie per dag een bakje aangelengde kefir of yoghurt ,of water met een beetje honing en ook verdunde diksap vind ze heerlijk.

Je zou ook zelf wat bouillon kunnen trekken, en eventueel een gedeelte invriezen.
Zo zit er toch een smaakje aan het water, zodat het schaaltje in één keer leeg gedronken wordt.
Door Lizzy
#597578
Binno schreef: Ik bedoelde eigenlijk geen kwaad in de zin van diarree krijgen, of teveel nitraat ofzo van die dingen.
Courgette en waterkers is inderdaad ook nog een idee, ik ga eens kijken wat ik nog allemaal kan geven!
En watermeloen ga ik ook proberen, en aardbeien, kijken of hij dat lust, want meneer is nogal een viesneus qua fruit... ::) en anders eet ik ze lekker zelf op! ;)
Oh, OK. Als je niet teveel bladgroente in 1 keer geeft; komt het allemaal goed. En niet teveel groentes met nitraat in 1 en dezelfde mix doen :

Groenten met relatief veel nitraat zijn: Andijvie, bleekselderij, postelein, raapstelen, waterkers, veldsla, paksoi, rode biet, sla, spinazie, spitskool, Chinese kool, koolrabi en venkel.
Groenten met weinig nitraat zijn: Asperges, aubergine, bloemkool, broccoli, doperwten, knolselderij, komkommer, koolraap, paprika, prei, rodekool, savooienkool, schorseneren, snijbonen, sperziebonen, spruiten, tomaten, tuinbonen, uien, witlof, witte kool, wortelen.

Je kunt dus best waterkers geven. Maar niet andijvie + waterkers + veldsla + paksoi in 1 mix.
Gebruikersavatar
Door Binno
#597616
Sanyo schreef: Je zou ook zelf wat bouillon kunnen trekken, en eventueel een gedeelte invriezen.
Zo zit er toch een smaakje aan het water, zodat het schaaltje in één keer leeg gedronken wordt.
Goeie tip, dat ik daar zelf nog niet opgekomen was! ::)
Gebruikersavatar
Door Binno
#597620
Lizzy schreef: Oh, OK. Als je niet teveel bladgroente in 1 keer geeft; komt het allemaal goed. En niet teveel groentes met nitraat in 1 en dezelfde mix doen :

Groenten met relatief veel nitraat zijn: Andijvie, bleekselderij, postelein, raapstelen, waterkers, veldsla, paksoi, rode biet, sla, spinazie, spitskool, Chinese kool, koolrabi en venkel.
Groenten met weinig nitraat zijn: Asperges, aubergine, bloemkool, broccoli, doperwten, knolselderij, komkommer, koolraap, paprika, prei, rodekool, savooienkool, schorseneren, snijbonen, sperziebonen, spruiten, tomaten, tuinbonen, uien, witlof, witte kool, wortelen.

Je kunt dus best waterkers geven. Maar niet andijvie + waterkers + veldsla + paksoi in 1 mix.
OK, heel duidelijk zo, (maar best geen prei en uien denk ik) bedankt Lizzy! ;)
Door Lizzy
#597802
Binno schreef: OK, heel duidelijk zo, (maar best geen prei en uien denk ik) bedankt Lizzy! ;)
Hihihihi, nee, doet dat maar niet ;). Sorry. Ik heb het lijstje van Internet gecopieerd en niet gezien dat er ui/prei bij stond.
Door 202Spots
#597904
Sanyo schreef: Je zou ook zelf wat bouillon kunnen trekken, en eventueel een gedeelte invriezen.
Zo zit er toch een smaakje aan het water, zodat het schaaltje in één keer leeg gedronken wordt.
Ik wil ook dat mijn Spikkels veel drinken.maar ik trek geen boullion...ik gebruik gewoon warm water om de rmb's te ontdooien.
Ik giet 't water in de plastic zak waar 't vlees in zit, en zet 't zo in 'n bakkie..wanneer ik het ontdooide vlees na 15-20 min uit 't water haal, dan heeft 't water ook 'n smaakje, en dat giet ik over de dag verdeeld in hun voer bak.

Ze hebben ook wel bakken met gewoon water staan, maar wanneer ik vraag....Wie wil er juice???
dan komen ze gelijk voor 't water met 'n smaakje. :)
Door Lizzy
#597989
202spots schreef: Ik wil ook dat mijn Spikkels veel drinken.maar ik trek geen boullion...ik gebruik gewoon warm water om de rmb's te ontdooien.
Ik giet 't water in de plastic zak waar 't vlees in zit, en zet 't zo in 'n bakkie..wanneer ik het ontdooide vlees na 15-20 min uit 't water haal, dan heeft 't water ook 'n smaakje, en dat giet ik over de dag verdeeld in hun voer bak.

Ze hebben ook wel bakken met gewoon water staan, maar wanneer ik vraag....Wie wil er juice???
dan komen ze gelijk voor 't water met 'n smaakje. :)
Handig!
Door Borke
#598275
Brokjes spiervlees in de waterbak gooien, dat werkt hier altijd prima. Met het oplikken van het vlees komt er ook water mee naar binnen. Leuk spelletje met het warme weer, geeft wel heel veel wateroverlast, maar dat geeft niet in onze keuken :D

Neem een vijvertje in de tuin. Vijverwater schijnt veel lekkerder te zijn dan kraanwater ;)
Gebruikersavatar
Door Binno
#598304
AstridStraver schreef: Neem een vijvertje in de tuin. Vijverwater schijnt veel lekkerder te zijn dan kraanwater ;)
Haha, ja daar zeg je zoiets. Zelfs het water uit het stenen drinkbakje voor de vogeltjes achterin de tuin schijnt veel lekkerder te zijn! ;D

Als ik stukjes vlees in de drinkbak kieper is het sowieso Binno die het eerst met alles weg is, dus dat gaat hier nooit lukken vrees ik. ::) ;D
Een paar drupjes water over zijn eigen voer doen lukt wel, alle beetjes helpen. ;)
Door Femke
#598315
ik doe voor de katten soms ook geitenvlees eerst even in het water zetten. Dat is soms toch wat taai/droog en zodoende krijgen ze weer wat extra binnen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door