Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door macgirlie
Op het spanielforum gaf iemand de tip om de tand of kies in te wrijven met een watje met gin, dit even laten inweken en dan kun je de tandsteen er zo afwippen. Diverse mensen hebben het geprobeerd en het werkt. Dus dames, allemaal op naar de slijter  :D
Door Charlie Angel
macgirlie schreef: Op het spanielforum gaf iemand de tip om de tand of kies in te wrijven met een watje met gin, dit even laten inweken en dan kun je de tandsteen er zo afwippen. Diverse mensen hebben het geprobeerd en het werkt. Dus dames, allemaal op naar de slijter  :D

Volgens mij heeft Femke dit bij haar hond ook geprobeerd, maar ik weet niet meer of het werkte. :-[
Door amiwoods
macgirlie schreef: Op het spanielforum gaf iemand de tip om de tand of kies in te wrijven met een watje met gin, dit even laten inweken en dan kun je de tandsteen er zo afwippen. Diverse mensen hebben het geprobeerd en het werkt. Dus dames, allemaal op naar de slijter  :D
ik kan het artikel niet meer vinden??? ik denk verloren gegaan met de verhuizing van het forum :(
Door amiwoods
destijds heb ik dit artikel op het spanielforum geplaatst het komt oorspronkelijk uit amerika, en heeft daarna vertaald in allerlei clubbladen van verenigingen gestaan.  hieronder het artikel

Enkele jaren geleden las ik eens in de sheltie international over een manier om heel gemakkelijk tandsteen te verwijderen.
nu is dat iets waarover iedere sheltieliefhebber met graagte leest, wantvelen van ons zullen wel eens met dit probleem te maken hebben gehad. De DA weet er wel raad mee, narcose en schrappen maar!
Na lang geleden dat ik een telefoontje kreeg van de DA, datmijn shelitie de behandeling niet had overleefd, probeer ik zoveel mogelijk narcose bij mijn shelties te vermijden. niets nieuws zo langzamerhand is het narcoseprobleem bij shelties wel bekend. de laatste jaren werken veel DA´s met gas in plaats van injectie en is het risico minder groot mar dat neemt niet weg dat voor het verwijderen van tandsteen nog steeds iets is van een geweer nemen om een mug dood te schieten. de manier in het tijdschrift deed mij dus schielijk proberen het ook zo te doen.
Hier komt de tip:
wrijf de tandsteen in met gin, laa het even inwerken en u kunt even later hele plakken tandsteen er gemakkelijk afwippen!!

ik moet eerlijk zeggen dat ik het maar een dwaas verhaal vond. maar één van mijn shelties heeft bijzonder veel last van tandsteen en dat kan wel eens erg onaangenaam ruiken. de verdere gevolgen zin ook bekend. dus was ik al vorzichtig bezig geweest met een scaler.( krabbertje). om wat tandsteen te verwijderen en dat kost wat tijd om de hond er aan te laten wennen. met een beloning lukt dat meestal wel.
Nu bezweek een dikke plak tandsteen op een kies al vlug voor een met gin natgemaakt watje. met een krabbertje dat eerst even in de gin kan worden gedoopt kan je de tandsteen splijten en dan is het een fluitje van een cent

Was dit de oplossing voor het probleem? net als de schrijfster van het artikel was ook ik erg sceptisch over zo veel eenvoud. maa proberen kon geen kwaad, baat het niet dan schaadt het niet! ze worden er in iedergeval niet stom dronken van!!

Enfin ik voegde de daad bij het woord, schonk een borrelglaasje gin in pakte een pluk watten doopte het in de gin en hield het tegen Goccia der snijtanden. zij heeft er het meeste last van. zelfs al zou ik iedere dag poetsen dan heeft ze nog tandsteen. En inderdaad ik kon gemakkelijk met mijn nagel een groot stuk tandsteen verwijderen.
Helaas werd ook mijn nagel wat zacht van zoveel gin en speeksel, maar van een aardige bezoeker had ik 2 tandenkrabbertjes gehad en ik moet zeggen het werkt PERFECT.!
ook op de achterste kiezen. waar je best moeilijk bij kunt komen kun je na inweken met wat gin makkelijk het tandsteen eraf splijten.
Een goede tip dus die ik graag doorgeef.

ORIGINELE TEKST: Eline Jagtenberg.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door