Ik ben zeer zeker van plan om meer versvlees te geven. Als deze brokken op zijn ga ik definitief over op alleen versvlees (hier komt het advies van de fokker weer om de hoek kijken - Zij is wel voor versvlees, maar voor één maal in de week

Ze is een hele grote voorstander van Euka

)
Kobus eet zonder problemen 1600 gram Carnibest per dag verdeeld over 2 maaltijden
Kijk, dat wilde ik even weten. Als Kobus 800 gr kan hebben per maaltijd, moet dat bij Mufasa ook lukken. Ik was eigenlijk een beetje angstig voor een TE grote hoeveelheid in één keer.
Waarom vindt de fokker dat je brood moet geven? Een hond heeft niks aan brood! Het is alleen maar maagvulling... het levert een tikkie energie (dat zich makkelijk omzet in vet - heb je ook niks aan) maar bovenal is graan voor een hond gewoon niet gezond. En aangezien hij ook al brokken krijgt (die voor meer dan 60% a 70% uit graan bestaan), krijgt hij al meer dan genoeg (teveel) graan binnen.
In plaats van brood zou ik hem dus zeker meer versvlees geven.
De fokker is een groot voorstander van brokken en brood. Dat is ook de reden dat ik nog steeds Euka voer aan Mufasa. Zij heeft me, en nog, op het hart gedrukt dat Euka het beste voer is en dat ik heel erg uit moet kijken voor versvlees: "Daar worden ze veel te snel te zwaar van en groeien veel te snel."
Mijn ervaring (van Ineke dus): Bas is groot gebracht met puppy Euka: hij is te groot volgens de rasstandaard.
Mufasa is groot gebracht met puppy Euka: hij is te groot volgens de rasstandaard. Gelukkig heeft Mufasa nooit groeipijnen gehad of een rare hoogte groei. Waarschijnlijk omdat ik toch altijd half versvlees heb bij gevoerd
Inderdaad nooit teveel voeren i.v.m. gewrichten. Het ligt er ook natuurlijk aan hoe de hond is, als zijn ribben goed te zien zijn moet hij toch iets meer krijgen.
Als je nagaat dat ze vroeger in het wild ook niet iedere dag hadden te eten en als ze dat wel hadden, dan schranstten ze tot ze propvol zaten en konden ze er dan weer voor een paar dagen tegen.
Mijn jongens krijgen ook zeker niet te veel. Ik voer eerder te weinig !
Een Leonberger is nu eenmaal geen windhond of een jachtterriër, waarbij je de ribben mag tellen (Mijn moeder heeft Ierse Wolfshonden). Hij mag ook zeker niet te dik zijn, maar een beetje een volle hond mag best. Een Leonberger reu moet wel wat te tonen hebben. Zoals hij er nu uit ziet is niet mooi. Hij is natuurlijk nog maar een ielepietje, maar hij hoeft er niet ingevallen uit te zien.
Zijn ribben zul je nooit zien, omdat een Leonberger een nogal dikke vacht heeft.
Zijn ruggewervel steekt echt een vinger dikte boven zijn rugspieren uit en dat vind ik een beetje TE......
Hoe de honden vroeger in het wild leefden vind ik niet van belang. Dat is niet meer zo. Wij leefden vroeger in het wild ook niet zoals we nu eten en leven. (niet lelijk bedoeld overigens

)
Ik kan Mufasa dus gerust 800 gr versvlees geven, zonder risico. Zal hij blij mee zijn