Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door herder_lover
nee niet zoals in die foto hoor Dory! En nee, hij heeft het nooit gehad... het valt nu pas op, maar ook niet altijd. Meestal staat zijn staart omhoog en dan zie je niets he ;D
Hij hangt ook wel gewoon laag en dus recht naar beneden zeg maar, gewoon in rust met onderste puntje iets naar buiten gebogen, normaal dus.
Die "knik" als ik het zo kan noemen, is soms te zien als hij iets hoort bv en alert is erop. Niet dominant want dan gaat de staart omhoog. Heel allert ook omhoog, maar als hij net iets hoort of opmerkt zie je het een beetje. Net alsof hij jachthond wil nadoen (met zo'n staart kaarsrecht naar achter) maar er absoluut niet in slaagt ;D
Als het een knikstaart zou zijn, zou hij dan wel gewoon zijn staart kaarsrecht naar beneden ook kunnen houden? En ook gewoon omhoog? Of maakt dat allemaal niet uit?
Door Ine
Erna schreef: Ik ben dit toch niet helemaal met je eens Ine. ;D Een knikstaart zoals we de erfelijke afwijking noemen zit er of zit er niet en is aanwezig van pup af aan. Een knik die later ontstaat in de staart wordt geen knikstaart genoemd als in erfelijke afwijking. Die moet er later ingekomen zijn door inderdaad een trauma of iets dergelijks.

Op deze site, bij inleiding, staat, dat het zich ook in een later stadium kan openbaren. Dat is ook, wat ik ooit van een fokster heb gehoord.
Door Ine
herder_lover schreef: nee niet zoals in die foto hoor Dory! En nee, hij heeft het nooit gehad... het valt nu pas op, maar ook niet altijd. Meestal staat zijn staart omhoog en dan zie je niets he ;D
Hij hangt ook wel gewoon laag en dus recht naar beneden zeg maar, gewoon in rust met onderste puntje iets naar buiten gebogen, normaal dus.
Die "knik" als ik het zo kan noemen, is soms te zien als hij iets hoort bv en alert is erop. Niet dominant want dan gaat de staart omhoog. Heel allert ook omhoog, maar als hij net iets hoort of opmerkt zie je het een beetje. Net alsof hij jachthond wil nadoen (met zo'n staart kaarsrecht naar achter) maar er absoluut niet in slaagt ;D
Als het een knikstaart zou zijn, zou hij dan wel gewoon zijn staart kaarsrecht naar beneden ook kunnen houden? En ook gewoon omhoog? Of maakt dat allemaal niet uit?
Vaak valt een knikstaart niet eens op, kun je hem alleen maar voelen!
Door Erna
Ine schreef: Op deze site, bij inleiding, staat, dat het zich ook in een later stadium kan openbaren. Dat is ook, wat ik ooit van een fokster heb gehoord.
Ja ik zie dat het er inderdaad staat. Tenminste, er staat dat het zich later kan openbaren. Is het openbaren dan dat het pas later opvalt of dat het later ontstaat?

Ik heb altijd geleerd dat de knik er al zit wanneer de pup geboren is. Het komt voor dat je het niet ziet maar wel voelt. Veel fokkers gaan daar ook de fout mee in omdat de staarten er op het oog goed uit zien. En knikstaart kan ook een verschoven werveltje zijn en die zie je niet, die moet je voelen.
Door Ine
Erna schreef: Ja ik zie dat het er inderdaad staat. Tenminste, er staat dat het zich later kan openbaren. Is het openbaren dan dat het pas later opvalt of dat het later ontstaat?

Ik heb altijd geleerd dat de knik er al zit wanneer de pup geboren is. Het komt voor dat je het niet ziet maar wel voelt. Veel fokkers gaan daar ook de fout mee in omdat de staarten er op het oog goed uit zien. En knikstaart kan ook een verschoven werveltje zijn en die zie je niet, die moet je voelen.
Jaren geleden heb ik het zelf gevoeld bij een nestje. Met 6 1/2 week niets te voelen. Met 3 maand bij de 3de enting bleek de door de fokster zelf gehouden teef toch een knikje te zijn. (ik was daar voor een puppytest en daarbij werden de honden dus ook op tafel gezet en secuur bevoeld/betast)
Door danielle1980
goed ik heb dus een knikstaart, ik weet er ook relatief veel vanaf omdat mijn reu allerlei onderzoeken heeft gehad ivm alle andere afwijkingen die een hond kan hebben met een knikstaart.

de meeste pups hebben een knikstaart die je met geboorte kunt zien en/of voelen.
echter er zijn ook pups waar het eerst niet opvalt en t zich op latere leeftijd laat zien, vaak was t er dan lichte mate al aanwezig maar niet echt zichtbaar zeg maar, maar valt t later op omdat de hond gegroeit is.

mijn reu kan zn staart perfect houden, zoals t hoort in een wiel.
hij kan m ook helemaal recht houden.
op 1 bepaalde manier kun je de knik nog voelen, anders dus niet.
op show voelde de keurmeester t niet eens, terwijl bij de pyrs dus ook de staart gecontroleerd word. ::)

bij de pyrs heb je ook nog zoiets als een angel, het onderste deel van de staart maakt dan een haak, dat hoort bij t ras, al komt t niet vaak meer voor.

er zijn ook nog honden die door breuk of ongeluk een knikstaart hebben, dus wat later ontstaat.

sommige fokkers gebruiken dat altijd als leuk excuus terwijl de pup t eigenlijk altijd al had en ze er gewoon mee willen fokken ::)
Laatst gewijzigd door danielle1980 op za 01 jul 2006, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door pike
Pike heeft van jongs af aan een soort van bultje, verdikking, halverwege bovenop de staart. Er groeiden op die plek ook witte haren. Op de jongehondedag, waar ook een trimster aanwezig was, vertelde deze mij dat dat een vetkliertje was. dat die witte haren niet getrokken mochten worden want dan zou hij een hele lelijke staart krijgen met daar een kale plek. Een half jaar later bij mijn eigen trimster, die had nog nooit van een vetkliertje gehoord, maar die zei dat er geen onderhaar op die plek zit en dat hij daarom kaal wordt wanneer je die witte haren trekt.
Het valt niet echt op, maar tegen de tijd dat hij dik in zijn vacht komt dan wordt het daar op dat bultje een gigantische wilde haardos.
Door K@rin
pike schreef: Pike heeft van jongs af aan een soort van bultje, verdikking, halverwege bovenop de staart. Er groeiden op die plek ook witte haren.
Zo iets dergelijks is hier al eens ter sprake geweest en dat plekje had een speciale betekenis, ik weet alleen niet meer wat :-[ :-[
Volgens mij had het ook iets met de lichaamsgeur van een hond te maken.
Ik weet in ieder geval wel, dat ik bij mijn eigen honden heb gekeken en die hadden inderdaad zo'n plekje, ca. 15-20 cm vanaf de aanzet van de staart .............

WIE WEET HET NOG ??
Door Angelique
Karin & Pyrs schreef: Zo iets dergelijks is hier al eens ter sprake geweest en dat plekje had een speciale betekenis, ik weet alleen niet meer wat :-[ :-[
Volgens mij had het ook iets met de lichaamsgeur van een hond te maken.
Ik weet in ieder geval wel, dat ik bij mijn eigen honden heb gekeken en die hadden inderdaad zo'n plekje, ca. 15-20 cm vanaf de aanzet van de staart .............

WIE WEET HET NOG ??
Vioolklier.
Door sylvia
Een knikstaart in de zin van een aangeborenskeletafwijking zit er vanaf de geboorte , misschien dat je het mist en het pas later opmerkt maar het komt niet een paar weken later of een paar maanden later ineens opzetten ze worden er mee geboren want het is een afwijking in de skeletopbouw.
Wij hebben met de katten vroeger wel verschillende keren een knik in de staart gehad nadat ze met de staart tussen de deur hadden gezeten dat er een werveltje tussen uit schoot en er een hoek in de staart kwam te zitten. Maar dat is dan een ander verhaal dan een aangeboren knikstaart.
De aangeboren knikstaart gaat vaak gepaart met andere afwijkingen in het lichaam.

Als Saiko klem gezeten heeft met zijn staart en nu ineens zie je dat bobbeltje zou ik ervan uitgaan dat het door trauma komt, misschien kun je er even een foto van laten maken.
Door Lizzy
Brutus heeft een gebroken staart gehad en daar zit nu een lelijke knik. Maar, ik merkte wel dat zijn staart niet goed was, door trauma. Zijn staart hing.... Terwijl de breuk toch in de punt van zijn staart zat, bleef de hele staart hangen.
Door Elizaw
Onze oudste hond heeft ook aan het einde van zijn staart een knik. Dit is ons helemaal niet opgevallen toen hij pup was, pas na een paar maanden ontdekte wij dit.
Misschien omdat de staart dan dikker wordt, dat je dit dan pas ziet.
Het zal er heus wel gezeten hebben bij de geboorte, er waren nl ook al een paar nestgenootjes gecoupeerd, maar wij ontdekte het pas later :-\
Door pike
Angelique schreef: Vioolklier.
heb het opgezocht en gevonden, bedankt voor de hint, wist niet dat dit een vrij 'normaal' verschijnsel is dat bij veel honden voorkomt
Door herder_lover
hmm, dus zou een foto moeten maken om het zeker te weten?

Ik lees in die artikelen ook over andere afwijkingen, maar daar zie ik bij Saiko niets van.
En als het ineens opvalt, dan heeft het er toch niet altijd al gezeten?
Kijk, qua "looks" maakt het me niet uit ,het is en wordt geen showhond! Maar wil wel weten natuurlijk als het iets afwijkends of pijnlijks is....
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door