Ik ben afgelopen vrijdag terug geweest met Alegra in Noordwijk. Alegra reageerde gevoelig bij het drukken op de achterhand en daarom heeft Renee voor de zekerheid een foto gemaakt van haar onderrug. Uit de foto kwam naar voren dat er bij het bekken een stukje niet helemaal perfect gegroeid is. Dit is aangeboren en kan niet worden verholpen. Ik kan er alleen maar rekening mee houden. Renee vergeleek het met mensen die een zwakke plek in de onderrug hadden. Spitten kan, maar niet de voor- en achtertuin op 1 dag. Ze had gelukkig geen artrose. Ik moet haar zoveel mogelijk rechtlijnige beweging geven (dus fietsen in draf is prima). Verder mag ze 3 maanden niet spelen met andere honden

, omdat het abrupte zwenken met de achterhand niet goed is. Wandelen op harde ondergrond is prima, mul zand is funest. Afijn, beter nu even afzien, dan dat ze over 5 jaar spondylose heeft. Renee heeft nogmaals de nek behandeld. Over 3 weken gaan we terug.
Ik had bij het eerste bezoek al homeopathie ter sprake gebracht, maar daar gelooft ze niet in. Jammer, want ik wilde wel eens weten of het middel Gnaphalium polycephalum iets voor Alegra zou kunnen zijn. Dit middel staat beschreven in het hoofdstuk over spondylose in "Hond en homeopathie" van Atjo Westerhuis:
Bij de mens o.a. bekend als ischias middel. bij de hond een belangrijk middel ter behandeling van de lumbo-sacraal instabiliteit en stenose. Pijn geassocieerd met een doof gevoel. Dat uit zich in een kreupelheid of het niet belasten van een achterpoot, soms zien we dat de hond veelvuldig aan een achterpooot likt of bijt (doof gevoel, maar het kan ook overspronggedrag zijn). De kreupelheid wordt waarschijnlijk het meest veroorzaaktdoor een uitstralingspijn langs de belangrijkste achterbeen zenuw (ischiadicus) en een doof gevoel in de betreffende achterpoot.
Wat denken jullie, zou ik het gewoon kunnen proberen?