Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door catwoman
Angel mijn kruising maincoon van 6 maanden lijkt wel doof :-\ Ik heb thuis 4 katten en als ik ze roep komen ze allemaal behalve Angel. Ook als ze buiten zijn en ik maak een geluid dan kijken ze allemaal om behalve zij, zou ze doof kunnen zijn?? Zou ik dat zelf kunnen testen of moet je speciaal naar een kliniek waar ze de baer test doen. Ik dacht dat doofheid bij katten alleen bij de witte katten voorkwam, maar nu weet ik het dus niet meer ??? Iemand wel misschien???
Door Borke
Doofheid is niet iets wat uniek is voor witte katten.

Valt dit je nu opeens op en is dit dus plotseling ontstaan?
Ik denk dat je met wat testjes zelf ook een goede indruk kunt krijgen of de kat doof is. Gewoon even wat geluidjes bij de andere katten uitproberen en kijken waar ze sterk op reageren. Een propje papier, het geluid van eten etc.
Dan de anderen buiten de kamer houden en het op je kat uittesten.

Het zou ook kunnen dat de doofheid door bijvoorbeeld een oorpoliep komt, zeker als het iets is wat je eerst nooit opviel. in dat geval zou ik dus even naar de dierenarts gaan.
Door conleeuw
je kan ook proberen om als ze niet kijkt in je handen te klappen en of op de grond te stompen met je voet, reageert ze dan wel? dan is het mogelijk dat ze reageert omdat ze de trillingen voelt, en dat ze inderdaad niet goed of mischien zelfs helemaal niet kan horen ???
Door Laura W
Bij Muis heeft het ook vier maanden geduurt voor we er achter kwamen dat ze doof was. Een bevriende dierenartsassistente die zelf een dove kat heeft merkte op dat Muis wel eens doof zou kunnen zijn. Toen vielen veel dingen wel op hun plek. Muis kwam van een seniorenopvang en daar was het ook niet opgevallen binnen de groep katten.

Muis is trouwens cypers met wit. Ze was bijna 15 jaar toen we haar kregen en nu is ze 18 jaar. Ze kan heel hard miauwen en vooral héél goed slapen, want ze wordt vrijwel nergens wakker van. ;D

Ze heeft bijna alles door, want ze reageert erg op het gedrag van de andere katten en haar andere zintuigen zijn denk ik ook meer ontwikkelt. Trillingen voelt ze ook goed en daar reageert ze ook op.

We hebben dus niet bewust voor een dove kat gekozen, maar in de praktijk geeft het ook helemaal geen problemen. Muis lijkt er zelf geen hinder van te hebben en wij merken er eigenlijk ook weinig van. Alleen als je haar wilt aaien moet je wel zorgen dat ze weet dat je er aankomt, maar meestal voelt ze dat wel aan.

Wij hebben het nooit laten testen. Fokken kunnen en willen we er toch niet mee en verder heeft het voor ons geen toegevoegde waarde. Muis is Muis, wel of niet officieel doof.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door