Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Prednison onderdrukt ontstekingsverschijnselen en de afweer-reacties.

Dit is wel een aardig verhaal: http://www.serviceapotheek.nl/geneesmid ... uctId=5571

Ja, het is gewoon tinnuf. Ik heb Whoofer ook hoge doseringen prednison gegeven. Ik ben blij dat het middel bestaat hoor, maar ik gaf mijn hond beslist geen prednison meer, zonder exact te weten waarvoor ik eigenlijk prednison geef.... Ik ben dus geen voorstander van "een kuurtje prednison".
Lizzy schreef: Prednison onderdrukt ontstekingsverschijnselen en de afweer-reacties.

Dit is wel een aardig verhaal: http://www.serviceapotheek.nl/geneesmid ... uctId=5571

Ja, het is gewoon tinnuf. Ik heb Whoofer ook hoge doseringen prednison gegeven. Ik ben blij dat het middel bestaat hoor, maar ik gaf mijn hond beslist geen prednison meer, zonder exact te weten waarvoor ik eigenlijk prednison geef.... Ik ben dus geen voorstander van "een kuurtje prednison".
Wat heeft prednison dan eigenlijk voor nut? ??? Waarom raden ze mij dat aan? Ik snap er helemaal niks van, wat heb ik er in godsnaam aan om Ziggy's ziekteverschijnselen te onderdrukken. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen. Ik denk dat ik de prednison maar over ga slaan, maar misschien ga ik wel een ab kuur proberen als de DA dat aanraadt, maar ik ga zeker wel wat kritische vragen stellen over de prednison, want ik snap niet wat ik of Ziggy er aan zouden hebben om dat te gebruiken. Soms heb ik het idee dat geen één DA te vertrouwen is :-\ Of ze zijn gewoon niet kundig. Ik weet niet meer wat ik moet doen, maar ik weet wel dat er iets moet gebeuren, maar ik denk dat het in ieder geval geen prednison wordt.
Bedankt Lizzy voor je antwoord ;) Ik ga dat artikel even lezen als ik het nog red.
Laura2004 schreef: Maar dat zou dan toch ook betekenen dat ze heel haar leven prednison moet gebruiken, of zie ik dat verkeerd? En dat is toch geen optie lijkt mij?
Nee, dat betekent NIET een levenlang prednison. Bij een ontsteking kan het er wel voor zorgen dat het lichaam de ondersteuning krijgt om die ontsteking beheersbaar te maken. Het bestrijd wel de verschijnselen, maar als je zo ziek bent is het wel nodig om voor een korte tijd de verschijnselen te bestrijden. Door ontsteking(en) raak je uitgeput. Koorts, diarree, overgeven.
PS nu reageer ik als mens, ik zou niet weten wat ik moest doen als ik in geval van nood niet voor een paar weken prednison kon krijgen. Ik weet zeker dat ik dan zo verzwakt zou raken door de verschijnselen dat mijn lichaam geen kracht meer heeft om daarna zelf weer te reageren.
Het is wel HEEL GOED dat je altijd kritische vragen blijft stellen.
Heel veel sterkte met een juiste beslissing.
Laura2004 schreef: Maar dat zou dan toch ook betekenen dat ze heel haar leven prednison moet gebruiken, of zie ik dat verkeerd? En dat is toch geen optie lijkt mij?
Nee. Dat is absoluut niet gezegd. Het kan in acute situaties als een kuur gegeven worden. Er zijn 2 manieren bij het gebruik van prednison: hoge doseringen in een korte kuur. Lage doseringen bij langdurig gebruik
Het is dus wel de bedoeling van de DA om haar levenslang prednison te geven en volgens haar levert dat bij honden nauwelijks problemen op.
Volgens haar ben ik ook Ziggy aan het vergiftigen met BARF, want Ziggy is een huishond geen wolf. Dat heb ik natuurlijk weerlegt, maar ze liet me niet uitpraten. Ik heb haar nog aangeraden om zich te verdiepen in BARF, maar dat werd allemaal niet serieus genomen. Volgens haar zou het heel goed kunnen dat Ziggy zo ziek is door het rauwe vlees (ik kan dit natuurlijk niet weerleggen, want ze heeft nog nooit brokjes gehad hier, dus ik weet niet hoe ze het op brokjes deed). Zij raadt me aan om 6 weken brokken te geven en als het dan nog hetzelfde is dan kunnen we altijd nog prednison geven. En jullie weten hoe antibrok ik ben hè, maar toch overweeg ik het, zodat ik in ieder geval met zekerheid kan zeggen dat ze het op brokken ook niet goed doet. Het zou toch kunnen dat Ziggy een genetische afwijking heeft waardoor ze geen rauw vlees kan verteren. De DA vond het onverantwoord wat ik voer >:( >:( Ik weet ook zeker dat er wat afgeluld wordt. >:( Ik voelde me totaal niet serieus genomen.
Maar goed, ik ben er dus van overtuigd dat brokken troep zijn en dat BARF de enige goede voeding is voor een hond, maar ik twijfel ook of Ziggy misschien niet tegen rauw vlees kan en zolang ik het niet probeer weet ik het niet. Ik weet dat de meeste dit niet zullen begrijpen, maar ik denk dat ik het toch ga proberen, want pas dan weet ik het zeker en dat verandert niks aan mijn mening over brokken.
Nou, zo'n dierenarts kon bij mij dus vierkant de pot op he. Ik zocht een ander.

Als je twijfelt of Ziggy wel tegen rauw vlees kan: waarom zet je haar dan niet een tijdje op gekookte voeding? Je HOEFT toch niet die smerigheid te geven? Je kunt toch ook zelf gekookte voeding maken? Ik heb nog een hele rits aan recepten. Wil ik met liefde naar je toesturen.
Wat betreft die prednison, dat is natuurlijk kiezen tussen twee kwaden. Of je hebt een hond met slechte ontlasting die heel gelukkig is en een leuk leven heeft of je hebt een hond die geen diarree heeft, maar dwangmatig drinkt en eet. :-\
Zij zegt dat het zonder prednison alleen maar erger zal worden, totdat ze echt doodziek is. Dat maakt me wel bang. Ze is nog geen 2 jaar en de gedachte dat ze haar hele leven op prednison moet staan vind ik ook geen pretje.
Ik weet dus echt even niet meer wat ik moet doen. Ik ga in ieder geval al haar eten koken voorlopig om even te kijken of de diarree dan overgaat. Ik zal daar natuurlijk wel een calcium supplement bij moeten geven, wat kan ik daar eventueel bij geven??
Lizzy schreef: Nou, zo'n dierenarts kon bij mij dus vierkant de pot op he. Ik zocht een ander.

Als je twijfelt of Ziggy wel tegen rauw vlees kan: waarom zet je haar dan niet een tijdje op gekookte voeding? Je HOEFT toch niet die smerigheid te geven? Je kunt toch ook zelf gekookte voeding maken? Ik heb nog een hele rits aan recepten. Wil ik met liefde naar je toesturen.

Ik ben ook van plan om voor haar te gaan koken. Ik zat er dus over te denken om haar eten te wat ze normaal rauw zou krijgen te koken, maar ik kan haar natuurlijk niet de botten geven, dus ik ben van plan om het vlees er af te schrapen en er dan een calcium supplement te geven, maar wat kan ik dan geven?

Dat van die brokken ga ik idd niet doen hoor, ik was gewoon even van slag, omdat je bijna gaat denken dat je een slecht baasje ben. Ik sta helemaal achter mijn voedingskeuze, maar ik weet alleen niet of mijn hond er geschikt voor is.
Laura2004 schreef: Lizzy, het is in jouw ogen dus niet verstandig om de BARF maaltijd te koken?
Nou ja, dat kun je natuurlijk ook doen. Alleen hoef je de groente echt niet eerst te malen, als je het kookt. Dat zou dubbel-op zijn en dat is zonde van je werk. En je kunt inderdaad geen vleesbotten meer geven, dus dat zou ik vervangen door eierschaalpoeder. 1 theelepel op 500 gram vlees. Je kunt ook geen hele vissen meer geven, want de graten worden hard, door koken. Dus je moet kiezen om de vis/vlees/orgaanvlees te koken/stomen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 20 jun 2006, 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Och, wat een ellende allemaal! :( Dat getob blijft maar doorgaan he? Kun je niet naar een andere da gaan met Ziggy? Misschien heeft iemand hier een advies voor je voor een goede da bij jouw in de buurt? Wie weet zijn er goede ervaringen met bepaalde da's die jou wel verder kunnen helpen?

Ik wens je enorm veel sterkte! Ik weet als geen ander wat het is om zo lang met een zieke hond te tobben... Je maakt je kwaad, bent wanhopig, verdrietig en zoooooo machteloos.... :(

Rachel.
De ene hond is natuurlijk niet de andere hond.
Maar toen Beau 2 jaar geleden bij de DA kwam met een chronische maag/darmontsteking werd er ook gezegd dat hij voor de rest van zijn leven aan de prednison moest, plus de wereld aan hypoallergenebrokken kwam voorbij. Uiteindelijk heb ik hem wel een periode aan de prednison gehad, zodat de ontsteking geremd werd. Na 3 maanden ben ik gaan afbouwen en kvv gaan geven. De eerste periode voornamelijk gekookt, want zijn maag/darmkanaal was natuurlijk super gevoelig.
In mijn ogen zeggen dierenartsen te snel en te makkelijk dat de hond zijn hele leven prednison moet krijgen. Jij als eigenaar kan het uiteindelijk zelf zien hoe je hond het doet, dan kan je de prednison afbouwen en uiteindelijk stoppen. Indien de klachten terug komen kan je altijd weer prednison geven, in het ergste geval een bepaalde minimale dosis voor langere tijd.
Ben het met Lizzy eens; liever gekookte voeding dan brokken. Volgens mij worden de klachten van brokken alleen maar erger.
Succes met je beslissing en beterschap voor Ziggy :).
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door