Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door pike
??? ??? kan ik pike als beginnende barfer eerst een week een menutje voorzetten dat geheel op kip is gebaseerd (dus vb, spier en orgaan van kip) en dan pas een nieuwe soort proberen??

ik heb gelezen dat lamsnek ook goed beginnersbot is. Ik heb er laatst een in stukken gesneden maar vond die botjes nogal scherp. Kan dat echt geen kwaad in zijn maag? ??? ???
Door pike
Laura2004 schreef: Super!!!!! ;D Hij was dus helemaal blij!! Wel heerlijk toch dat hij zo bescheiden is met eten!
;D ;D en of ie blij was ;D ;D
Door Mevroi Kruim
pike schreef: ??? ??? kan ik pike als beginnende barfer eerst een week een menutje voorzetten dat geheel op kip is gebaseerd (dus vb, spier en orgaan van kip) en dan pas een nieuwe soort proberen??

ik heb gelezen dat lamsnek ook goed beginnersbot is. Ik heb er laatst een in stukken gesneden maar vond die botjes nogal scherp. Kan dat echt geen kwaad in zijn maag? ??? ???
Leuk dat Pike zo keurig eet, en het zo lekker vindt!
Ja hoor, een een kipweekje lijkt me een prima idee, zeker voor een hond met een geschiedenis van darmproblemen. Rustig aan beginnen en eens kijken hoe hij overal op reageert.
Door Twiz
Geweldig dat ie op z'n afgebeten stuk kippenek ook nog netjes gaat kauwen. En ook wel prettig dat Pike normaal heeft gepoept. Houden zo!! ;)

Ik weet niet of lamsnek te hard is of niet, Twizzle krijgt ook geen lams, maar ik denk dat één week op alleen maar kip geen probleem zal zijn hoor. Er zijn honden die kvv eten waar alleen maar kip in zit, maar die kvv's worden dan wel aangevuld met vitaminen denk ik.
Gewoon even een weekje aankijken met de kippenekken, en dan misschien een kippevleugel proberen. Aan de andere kant denk ik ook altijd, als iets te hard is dan zie je dat het veel moeite kost om het op te eten, dan kun je het altijd nog weghalen. Maar ik weet dus niet hoe hard lamsnekken zijn.
Door pike
Kruimel schreef: Leuk dat Pike zo keurig eet, en het zo lekker vindt!
Ja hoor, een een kipweekje lijkt me een prima idee, zeker voor een hond met een geschiedenis van darmproblemen. Rustig aan beginnen en eens kijken hoe hij overal op reageert.
:Dfijn, dank je, ik ga de kip dan langzaam uitbouwen en de kvv afbouwen. Het zou geweldig zijn als hij dat goed verdraagt. Ik vond het triest om te zien dat hij niet goed wist wat hij met zo'n stukje kippenek moest, het liefst had hij gehad dat ik het voor hem klein zou snijden geloof ik ;D ;D maar ja, stel je nou eens voor jij zou eerst 20 jaar lang tabletjes gegeten hebben, en kreeg dan een bord met aardappelen bloemkool en karbonade voorgezet! En mes en vork! Wat zou je dan doen ??? :P
Door pike
Kruimel schreef: Lamsnek is een stuk harder dan kip, zeker dan kippennek. Lamsbot, mits van een jong lam, is heel zacht.
en met lamsbot bedoel je niet hetzelfde als lamsnek? of bedoel je lamsnek is harder dan kip maar toch heel zacht?
Door 202Spots
pike schreef: en met lamsbot bedoel je niet hetzelfde als lamsnek? of bedoel je lamsnek is harder dan kip maar toch heel zacht?
Fijn dat 't goed gaat met de kippennekken!
Ik zou liever met andere kippen botten verder gaan, vleugels en ruggen/karkas inplaats van de lams botten.
De lam NEK is nog te hard om als beginneers bot te geven, maar lams RIBBEN zijn zachter dan de nek, dus die kan je dan eerder geven dan de nek.

Lams Nek,kip vleugels/karkas en andere vlees botten kan je hier zien
http://www.barfclub.nl/BottenTEST.htm

en dit zijn Lams ribben
Afbeelding
Door pike
202spots schreef: Fijn dat 't goed gaat met de kippennekken!
Ik zou liever met andere kippen botten verder gaan, vleugels en ruggen/karkas inplaats van de lams botten.
De lam NEK is nog te hard om als beginneers bot te geven, maar lams RIBBEN zijn zachter dan de nek, dus die kan je dan eerder geven dan de nek.

Lams Nek,kip vleugels/karkas en andere vlees botten kan je hier zien

en dit zijn Lams ribben
Afbeelding
ja,ja, weet hoe het uitziet, heb de foto's gezien en rondgekeken hier en daar in winkels/slachterij. Ga ook eerst verder met kipdingen, ik wil het wel voorzichtig doen, want als het weer fout gaat omdat íkke het weer te snel wil doen, dan sla ik me weer voor mijn kop. De hond is dan de dupe dat wil ik niet.
Ik probeer gewoon vast vooruit te denken ... wat ga ik na de kip proberen? Dus beter eerst lamsrib dan lamsnek. Okido.
En terwijl ik dan met de kip experimenteer kan ik verder op onderzoek uit wat ik waar kan krijgen voor hoeveel geld.
Door pike
??? ik heb ook al eens rondgekeken naar keukenmachines want mijn blender trekt die rauwe wortelen en zo niet. Er zijn er wel heel veel en de meeste zijn behoorlijk duur. Is goedkoop hier duurkoop of doen de goedkope het ook goed, of zijn die snel stuk?? Kan iemand mij iets adviseren?
Door 202Spots
pike schreef: wat ga ik na de kip proberen? Dus beter eerst lamsrib dan lamsnek. Okido.
En terwijl ik dan met de kip experimenteer kan ik verder op onderzoek uit wat ik waar kan krijgen voor hoeveel geld.
Eenden nekken/karkas, sardientjes of andere kleine vis, konijn karkas, en heb je al pens geprobeerd trouwens??
Door 202Spots
pike schreef: ??? ik heb ook al eens rondgekeken naar keukenmachines want mijn blender trekt die rauwe wortelen en zo niet. Er zijn er wel heel veel en de meeste zijn behoorlijk duur. Is goedkoop hier duurkoop of doen de goedkope het ook goed, of zijn die snel stuk?? Kan iemand mij iets adviseren?
Koop 't beste wat je je kan veroorloven....ik heb 'n cuisinart die niet goedkoop was, maar ik gebruik hem al meer dan 20 jaar... 8)
Door pike
202spots schreef: Eenden nekken/karkas, sardientjes of andere kleine vis, konijn karkas, en heb je al pens geprobeerd trouwens??
ben nog niet verder dan 2 kippenekjes!!! ;D
pens zit veel in zijn kvv (dat is wel gemalen natuurlijk)
weet nog niet waar ik hier aan (stukken) pens kan komen
Door pike
202spots schreef: Koop 't beste wat je je kan veroorloven....ik heb 'n cuisinart die niet goedkoop was, maar ik gebruik hem al meer dan 20 jaar... 8)
barf je al zoooo lang :o
Door Lizzy
Toch nog even terugkomend op de 50% vleesbotten en het verhaaltje wat ik had geschreven. Het was helemaal niet mijn bedoeling om het ingewikkeld te maken.

Ik wilde je eigenlijk alleen uitleggen waarom 50% vleesbotten voor mij een goedwerkend percentage is.

En als je dan geen kale botten geeft: zit je gewoon goed. Ook als je botten over het algemeen wat meer vlees als bot bevatten zit je met 50% vleesbotten goed.

Zo duidelijker?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door