Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door roel
#561058
Ik heb al vaak op het forum gelezen dat groenten en fruit gemixt dienen te worden om de opneembaarheid van deze te bevorderen.

Meestal snijd ik groenten en fruit in grootte stukken en doe dit vervolgens onder het vlees van de honden.

Ik vind meestal geen stukjes fruit en groenten terug in hun uitwerpselen, ik ga er dus vanuit dat er wel degelijk opname is geweest, zonder dat de rauwkost gemixt is.

Klopt mijn veronderstelling of is ze fout?
Door 202Spots
#561066
Met gemixed bedoel je denk ik gepureerd?
Wanneer ik mijn honden 'n grote winterwortel geef om te kluiven,dan zie ik dus echt wel stukken wortel terug.
Wanneer ik ze 'n stukje broccolie of bloemkool geef, dan zie ik dat niet herkenbaar terug.
Maar of ze met grote stukken dezelfde voedingsopname hebben als wanneer de groente gepureerd is...hmm....dat denk ik persoonlijk niet.
Laatst gewijzigd door mahuni op di 30 mei 2006, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Happy Tail
#561134
ik denk dat een hond de sapwanden van groentes niet kan verteren en dus niet de essentiele voedingsstoffen eruit halen. vandaar dat je dus de groentes zodanig pureert dat de celwanden van de groentes kapot zijn, dan kan de vertering het wel aan.
als ik wat grotere stukjes erin laat zitten, omdat deze vast zijn komen te zitten in de onderkant van de magimix beker, dan zie ik ze de dag erna gewoon eruit komen als stukjes wortel oid. Dus een teken dat de hond het niet kan verteren
Door Kynida
#561145
Heb ik ook al eens over na zitten denken. Als ik het zelf in kleine stukjes snij zie ik ze wel terug, als ik een groot stuk (bijv. wortel) geef aan Binke en hij kauwt het zelf dan zie ik nooit wat terug. Als ik het maal, zie ik ook niks terug. En tja, als je niks terug ziet, is het mijns inziens verteert, dus ... ???
Gebruikersavatar
Door pike
#561251
wat ik mij afvraag, als je de groente tot moes vermaalt, is het dan niet logisch dat je er niets van terugvindt? Verandert misschien hooguit de kleur? :-\
Door Lizzy
#561319
Met het pureren vernietig je de plantencel en da's nou precies een cel (celwand) die de hond zelf niet kan vernietigen om er voedingsstoffen uit te halen. Met pureren vernietig je die, met koken vernietig je die ook, die plantencel. Dus nee, het heeft geen zin om groente in grote stukken te geven. Fruit kun je wel zo geven.
Gebruikersavatar
Door pike
#561320
dat grote stukken niet verteren dat weet ik, ik heb ook wel eens een worteltje gegeven. Komt er als wortel weer uit. Moet een hond ook eerst met kleine beetjes aan de groenten wennen? en aan de kip? Of moet ik radicaal van kvv naar barf? Ben zo bang dat ie weer ziek wordt.
Door Lizzy
#561343
pike schreef: dat grote stukken niet verteren dat weet ik, ik heb ook wel eens een worteltje gegeven. Komt er als wortel weer uit. Moet een hond ook eerst met kleine beetjes aan de groenten wennen? en aan de kip? Of moet ik radicaal van kvv naar barf? Ben zo bang dat ie weer ziek wordt.
Als je een zeer gevoelige hond hebt, dan is het inderdaad beter om met hele kleine beetjes te beginnen en met eenvoudige groentemixjes (wortel, andijvie, witlof bijv) en dit langzaam uit te breiden.

Voor de andere vragen is het misschien beter dat je het topic gebruikt dat je al geopend hebt. Dit topic is namelijk door iemand anders geopend en zo wordt het zo onoverzichtelijk.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door