Veel vet dus waarschijnlijk, om aan de energie-behoefte tegemoet te komen.
En eiwit-rijk voor extra spierobouw.
Moderator: Lizzy
Femke schreef: ik kan me wel vinden in het bijvoeren van (wat) koolhydraat bij honden die zo'n inspanning moeten leveren.Ja, maar ze zitten dus met het probleem dat ze geen rijst of graanvlokken kunnen bereiden tijdens trainingen en wedstrijden.
Immers, van 1 gram koolhydraat heb je veel 'langer' energie dan van 1 gram vet.
Alleen........ik zou het niet in de vorm van brokken doen. Ik zou dan zoeken naar een koolhydraatbron die minder belastend is dan een brok (bijv. rijst) en vlak voor de inspanning nog een snelle koolhydraat toevoegen zoals wat water met dextrose. Of gewoon wat dextrose in tabletvorm.
Brokken zijn nou eenmaal gemaakt van afval. Als ze schrijven dat er mais in zit dan zijn dat geen gele korreltjes, maar meestal de kolven, de vellen en de stelen. Daarom zou ik de brok achterwege laten.
Rijst levert nog meer koolhydraat en is nog goedkoop ook. De meeste honden vinden het ook nog eens goed te eten.
tja de brok zit er in voornamelijk om het zink gehalte omhoog te krikken, vitamines, koolhydraten en probiotica te verzorgen. meer eigenlijk niet.En dat is dus een beetje mijn probleem. Ik vind het erg moeilijk om te adviseren in een situatie er zoveel begrenzingen zijn.... Praktisch geen vleessoorten, praktisch geen orgaanvleessoorten, problemen met het verwerken van koolhydraten en daarom brokken moeten voeren, veel van dit en van dat willen voeren omdat de honden moeten presteren. En zo ontkom je dus niet aan een situatie waarbij het kunst-en-vliegwerk wordt..... En ik weet weinig van kunst en vliegwerk. Omdat ik bezig ben mijn honden zo gezond mogelijk te voeren, op een zo natuurlijk mogelijke manier, waarbij ik zoveel mogelijk gebruik maak van louter onbewerkte natuurlijke voedingsstoffen. Maar ja goed, daar heb jij dus blijkbaar weinig aan...
groentes en koolhydraten koken gaat niet zo lekker met -20 in de wind op een kampvuurtje er zitten enkele praktische begrenzingen aan het dieet
Ik kijk even alleen naar het 'rauwe' gedeelte. De brokken zijn al compleet en zouden een analyse om te kijken of de percentages van het zelf samengestelde goed zijn verstoren.
Kun je ook aan nieren / hart / hersenen / andere organen komen?
Misschien heb je ook wel de mogelijkheid om van nog andere dieren (lam, eend, geit, paard, konijn, hert, ...) organen of vlees te scoren. Zo ja dan zou ik die er ook in verwerken (variatie is belangrijk, maar je hebt al 4 diersoorten dus meer variatie in diersoorten is fijn maar niet noodzakelijk), maar op het eerste gezicht ziet het er goed uit (ik mis alleen het orgaanvlees voor de zomer, of heb je dat bij het vlees verwerkt?):
zomer:
200gr vlees 0.11€ (± 15% bot, 30% vet, 55% vlees)
150 gr kip 0.09€ (50% bot, 37,5% vlees, en 12,5% vet)
125 gr brok 0.25€
25gr olie 0.05€
zeewier 0.02€
beendermeel0.02€
dat wil zeggen:
bot: 115g
vlees: 166,25g
vet: 103,75g
orgaan: ?
extra: 10 g gist, 20 g zeewier
totaal 415 gram
dus zijn de percentages:
bot 28%
vlees 40%
vet 25%
orgaan ?%
overig 7%
Ik vind het behoorlijk wat bot. Ik zou daarin wat minderen tot je ongeveer rond de 15% zit. Het kan komen omdat ik de kip wat ruim gerekend heb, maar je geeft vleugels, nekken en karkassen en daar zit toch nog weinig vlees op denk ik. Ik mis dus het orgaanvlees, misschien heb je dit in het vlees verstopt? Anders zou ik minder bot (misschien het beendermeel weglaten? of heb je daar ook andere redenen voor?), maar wat meer orgaan gaan geven. Vlees op 40% is perfect, vet op 25% is ook goed!
winter:
300gr vlees 0.17€ (± 15% bot, 30% vet, 55% vlees)
250 gr kip 0.15€ (50% bot, 37,5% vlees, en 12,5% vet)
150gr lever 0.08€
200 gr brok 0.40€
100gr olie 0.20€
zeewier 0.04€
beendermeel 0.04€
dat wil zeggen:
bot 180
vlees 258,75
vet 221,25
orgaan 150
overig 30
totaal 840
percentages:
bot 21%
vlees 31%
vet 26%
orgaan 18%
rest 4%
Ik zou iets minder orgaan maar wel meerdere soorten geven (±15% in totaal), nog iets minder bot, en dan dit in je percentages compenseren met meer vlees en/of vet (vet vlees dus)
Ik zou proberen ongeveer het volgende te benaderen:
bot 15%
vlees 40%
orgaan 15%
vet (in het vlees of extra) 25%
overig 5%